Wat gebeurd er met je vingers als ze TE koud worden ?

Kun je ze dan makkelijk breken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Zo lang ze niet bevriezen is er weinig aan de hand. Als het erg koud is wordt de bloedtoevoer verminderd naar je vingers zodat je lichaam niet afkoelt. Je kunt dan wel tintelingen krijgen, wat erg vervelend is.

Breken doen je botten, dat gebeurt niet door koude. Als je handen helemaal zouden bevriezen, dan zouden de cellen afsterven en hierdoor zou je je hand uiteindelijk kunnen verliezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uit eigen ervaring, kan ik vertellen dat als je vingers te koud worden (bijvoorbeeld zonder handschoenen in temperaturen van -40) kan je deze binnen afzienbare tijd niet meer bewegen.
Plaatselijke mensen zeiden/adviseerden mij toen ook dat mijn handen MOEST gaan opwarmen. Anders gaan ze echt bevriezen en kan er zelfs een vinger letterlijk afbreken (zonder dat je het merkt).

Toegevoegd na 1 minuut:
overigens was ik vorig jaar op wintervakantie in Scandinavië.