Krijg je nachtmerries door de warmte in de slaapkamer als je gaat slapen?

De laatste tijd heb ik elke nacht een nachtmerrie over verschillende dingen. Eigenlijk is dat altijd als het warm is in de kamer. Nu had ik ergens gelezen dat je nachtmerries krijgt door te slapen in een warme kamer en doordat het dan afkoelt (mede je lichaamstemperatuur) kan je nachtmerries krijgen. Is dat dus zo? En als dat niet zo is wat kan ik eraan doen? Slaap er heel onrustig door.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

Ja. Echter alleen in combinatie met een gebrek aan zuurstof. De hersenstam constateert een risico en zal doen wat nodig is om terug te komen in veiligheid. Dit zorgt voor associaties die het lichaam terug in waakstand zullen brengen.

Hersenen zorgen er ook voor dat het lichaam op dezelfde temperatuur blijft. Een afkoeling van de omgevingstemperatuur zorgt voor een reactie in de hersenen die (mogelijk) hetzelfde effect heeft.

Zuurstof in de kamer zal er voor zorgen dat de nachtmerries verdwijnen. Bij plotselinge afkoeling zul je wakker worden en als je dan de beschikking hebt over een dekbed onder handbereik zul je nauwelijks merken dat je wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, je lichaamstemperatuur is niet direct de oorzaak van een nachtmerrie.

Nachtmerries ontstaan meestal door slaapgebrek, slapeloosheid, onregelmatige slaaptijden en onrustige nachten. De warmte in je kamer zou dus wel een oorzaak kunnen zijn waardoor je onrustig slaapt.

Zet eens een ventilator in je slaapkamer die de kamer voldoende ventileert. Ook te dikke dekens kunnen een oorzaak zijn van "slaapproblemen" met dit weer. Ga op tijd naar bed en zorg dat je moe bent door eventuele "middag dutjes" niet te doen. Als je een raam open zet, hang er dan een muggen net voor zodat de muggen je ook niet kunnen storen tijdens je slaap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De warmte alleen is niet een oorzaak. Maar als je bij korbeels met je hoofd op je kussen licht krijg je minder zuurstof en kun je een nachtmerrie krijgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het idee van wel, als ik een warme kamer heb slaap ik niet alleen minder goed maar droom ik ook minder. zorg dat je je kamer regelmatig door te luchten door bijvoorbeeld een deur en je raam open te zetten, frisse lucht is goed voor je. succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb regelmatig "nachtmerries" en ik slaap altijd met het raam open.
waar ik wel last van heb als ik met het raam dicht slaap, is wakker worden met een knallende hoofdpijn.

nee, voor mij is er geen verband tussen warme kamer en nachtmerries !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat een te warme slaapkamer mede oorzaak kan zijn voor het krijgen van nachtmerries en/of onrustig slapen. Maar echte nachtmerries hebben meestal toch ook een andere onderliggende reden. Veel mensen verwarren nachtmerries ook met nare dromen. Daar zit toch een wezenlijk verschil.
Goed ventileren en een goed kussen zijn zeker belangrijk. Geen stimulerende dranken als koffie, cola, redbull (en al die energy drinks!!!) en zelfs thee drinken te vroeg voor het slapen kunnen onrustig slapen veroorzaken. En dan kan bij sommige mensen zelfs al effect hebben als ze b.v. nog maar twee uur van te voren één van deze dranken genomen hebben.