kan ik mijn tandarst aanklagen voor het slecht werk wat hij heeft gedaan aan mijn gebit?

hallo allemaal. ik had en heb een slecht gebit. ik ben naar jaren heel erg bang te zijn geweest uiteindelijk eens naar een tandarts gegaan maar niet zo maar een tandarts het was er een die een hoop weet op het gebied van tand reparatie. dus ik ben er heen gegaan en heb hun naar mijn gebit laten kijken en hun vertelde me dat ze het konden maken. op het moment dat ze er naar keken kon ik eerst even een stuk of 5 keer horen dat ik een eetstoornis heb wat ik niet heb. dat hebben ze gezegd om dat ik dun ben. nu wil het geval dat ik niet aan kan komen. maar goed terug te komen op me tanden. ze hebben de bovenkant de voorste rij tanden die je gelijk ziet gedaan. het was echt super mooi. maar na een paar manden kwam er weer een deel er af. dus het gene dat ze hebben gemaakt is er weer af. dus ik weer terug hoor ik eerst dat ze me niet konden helpen omdat hun het niet gedaan hadden waarop ik heb gezegd dat hun het wel hebben gedaan. uiteindelijk hebben ze het wel gemaakt. 2 of 7 dagen later voel ik dat er nog meer los zit. dus met andere worden alles wat ze hebben gedaan kunnen ze weer over nieuw doen want ze hebben het niet goed gedaan.toen een ander het ging maken vertelde hij me ook nog even dat zijn ander tandarts nog een gaatje te zitten onder het gene wat die ander heeft gemaakt. ik ben er echt boos over was er zo blij mee dat het nu mooi was. ik zou graag willen weten of ik ze hier voor kan aanklagen. want ik vind het echt niet normaal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet geen antwoord op je vraag maar dat ze dat denken van die eetstoornis is niet zo vreemd.
Ik heb anorexia(dat weet mijn tandarts dan weer wel) en mijn gebit is heel slecht geworden.
Misschien gelooft hij je niet en denkt hij dat je liegt?
Sommige mensen met een eetstoornis willen niet toegeven dat ze een probleem hebben.

Antwoorden (3)

Ik denk, dat je beter eerst naar je huisarts zou kunnen gaan met dit verhaal.
Jouw verhaal is nogal ingewikkeld.
De huisarts kan je beter begeleiden dan de mensen hier op `Goeie Vraag`.

Toegevoegd na 10 minuten:
Dus: Je kunt jouw tandarts niet direct aanklagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of jij wel of niet een eetstoornis of annorexia hebt gaat jouw tandarts niets aan. Ze moeten gewoon het wrk doen en kunnen je adviseren ivm voeding dat je mss geen sterke tanden hebt.
Als ze iets maken dan moet het goed zijn. Er zit uiteraard slijtage tijd aan. Maae laat dat een jaar of 2 zijn... Als er stukken afbreken wat zij hebben 'gemaakt' hebben ze het duidelijk niet goed gedaan. In dat geval kan je ze zeker aansprakelijkstellen. Dat moet je via een geschillencomissie doen. Je huisarts kan je raadplegen, maar je kunt ook een telefoontje naar je tandarts plegen en en vragen welke stappen je kunt ondernemen. ( vaak schrikt dit af en kun je het alsnog regelen) ook de consumentenbond kan je inschakelen.
Wat is je leeftijd eigenlijk?
En wat hebben ze gedaan en tegen welke kosten?
Je mag het ook mailen als je dat liever wilt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Laat je in ieder geval niet afschepen met 'Nee' ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat die stukken en of alles is gaan afbreken is niet een een jaar later maar hooguit 2 maanden. en nee ik heb geen eetstoornis kan gewoon niet aan komen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 maanden is onacceptabel. Ze hebben duidelijk zeer slecht werk afgeleverd. Hebben ze het opgevuld? en eerst foto's genomen om te kijken of je wortels en je kaakbot nog goed is?
Als ik je verhaal lees dan lijkt het er sterk op dat jouw tandarts zijn werk niet goed heeft gedaan. Misschien heeft hij de situatie verkeerd ingeschat en was jouw gebit niet meer te repareren. Een andere mogelijkheid is dat hij de reparatie niet goed heeft uitgevoerd of verkeerde materialen heeft gebruikt.

Toen je voor het eerst bij hem kwam heeft hij gezegd dat hij je gebit weer netjes kon maken. Die belofte moet hij ook nakomen. Dan kan het niet zo zijn dat het mooie resultaat een paar weken of maanden later alweer verdwenen is.

In eerste instantie moet je bij de tandarts aankloppen en hem (op een vriendelijke en zakelijke manier) laten weten dat je niet tevreden bent over het resultaat. Daarbij zul je de tandarts in de gelegenheid moeten stellen om je gebit alsnog te herstellen.

Als hij dat weigert, moet je hem schriftelijk meedelen dat je ontevreden bent en hem voor de keuze stellen om je gebit opnieuw te repareren óf de kosten die je eerder hebt betaald terug te storten.

Ik neem aan dat je een tandartsverzekering hebt die de kosten (of een deel daarvan) heeft betaald? Dan zou je ook eens met de verzekering kunnen overleggen wat je het beste kunt doen.

Maar er zijn nog meer mogelijkheden. Je kunt je klacht bijvoorbeeld indienen bij de klachtencommissie die de zaak bekijkt en een bindende uitspraak zal doen. Ook kun je met je klacht bij het tuchtcollege aankloppen. In de bron vind je meer informatie.

Een andere weg die je kunt bewandelen is dat je naar een andere (goed bekend staande) tandarts gaat voor een second opinion. Het beste kun je dat doen bij een tandarts die niet al te dichtbij woont. Je kunt die tandarts vragen om zijn bevindingen op papier te zetten. Vervolgens kun je een schadeclaim indienen bij jouw tandarts. Mocht die weigeren om te betalen, dan zul je naar de rechter moeten stappen. Dit is nogal een kostbare en lange weg, dus ik denk dat je het beste naar de geschillencommissie of het tuchtcollege kunt stappen.

Succes!
Pieter2011