Hoe kan ik omgaan met vliegangst, op korte termijn? Zie uitleg

İk overweeg het om proffesionele hulp te vragen over mijn angst, maar nu is het zo dat ik over 3 dagen moet vliegen. Het is een reis van 4 uurtjes en bij het gedachtte al raak ik in paniek.
Hoe kan ik mijn probleem het beste aanpakken op korte termijn, zodat ik mijn reis prettig kan ervaren?
En is het verstandig om dit aan te geven bij het personeel? Kunne ze er wat aan doen?

İk heb eerder gevlogen, maar dit is de eerste keer dat ik alleen zal vliegen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (6)

Om je angst echt te overwinnen zal je inderdaad een cursus moeten volgen. Eeen lapmiddel is misschien de app van stichting Valk. Kijk op hun site gelijk even naar hun cursussen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is knap lastig.
Ik heb zelf ook hoogte/diepte vrees en toen ik plots met het vliegtuig moest, tja slik en nu?
Hoe meer ik er over na begon te denken hoe erger het werd.
Dus stopte ik maar om er over na te denken, had immers geen keus.
Eenmaal aangekomen op Schiphol of eindhoven....weet niet meer, doet er ook niet toe, raakte ik in gesprek met andere mensen, ik kan vrij snel contacten leggen, en eer dat ik het doorhad liep ik door een tunnel heen en werd ik naar mijn zitplaats begeleid.
Na een ( in mijn ogen ) kort gesprek met mijn opgedrongen buurman besefte ik mij pas dat we al lang en breed onderweg waren.
Tuurlijk heb ik het opstijgen wel vernomen, maar was zo diep in gesprek dat het nooit tot mij door was gedrongen.
Dit was nog in de tijd dat er nog geen tablets of smartphones waren en was je aangewezen op het aan boord aanwezige entertainment.
Nu kan je zelf je films meenemen, dus headset op en "diep in de film wegkruipen".
Met andere woorden, zorg voor wat afleiding zowel vlak voor als tijdens de vlucht.
Nadien heb ik nog verschillende keren gevlogen en moest soms wel tot 15 a 20 uur in zo'n toestel zitten, het enige wat mij nu nog tegenstaat is dat je niet mag roken ;)
Alhoewel, mijn laatste vlucht mocht ik met een charmante dame in het kombuis staan dampen.

Zorg gewoon voor wat afleiding, neem wat te lezen of te kijken mee of ga een gesprek aan, je bent echt niet de enige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op korte termijn kun je een EMDR therapeut zoeken. EMDR werkt ook met een zogenaamd Angst-protocol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je waarschijnlijk nu niet veel meer kan doen kun je in ieder geval de volgende tips gebruiken. Het is inderdaad verstandig om het aan te geven bij het personeel en je kunt misschien nog even naar de huisarts of die iets kan voorschrijven waar je rustig van wordt.
Praktische tips. Wanneer u door vliegangst overvallen wordt
Wie vliegangst heeft, weet dit meestal al weken voor de vlucht. Een klein percentage mensen ontwikkelt echter pas vliegangst tijdens het wachten op het vliegveld of in het vliegtuig zelf, omdat er bijvoorbeeld hevige schommelingen optreden (turbulentie). Houdt u dan aan de volgende richtlijnen.

Ontspannen is belangrijk, ga dus rechtop zitten en begin langzaam in en uit te ademen. Uw ademhaling wordt rustiger en gelijkmatiger.
Vraag uzelf af waarvoor u precies bang bent en of die angst redelijk is.
Stel uzelf gerust door te bedenken dat vliegen zeer veilig is. Over de snelweg naar Schiphol rijden is vele malen riskanter dan de vlucht zelf. Het gemiddelde westerse verkeersvliegtuig is een ultra-modern vervoermiddel met hoog gekwalificeerde professionals achter de stuurknuppel.'
Vermijd alcohol en andere drogerende middelen. Ze helpen niet om vliegangst te verminderen.
Zoek afleiding. Geef uzelf een taak zoals het maken van een kruiswoordpuzzel, het uitzoeken van een cadeau uit de tax-free gids of het lezen van een krant. Maak een praatje met een medepassagier of met het cabinepersoneel.
Bedenk dat turbulentie (de 'luchtzak') een comfortprobleem is, niet een veiligheidsprobleem. Vliegtuigen zijn ontworpen om de meest heftige vormen van turbulentie te doorstaan. De vleugels zijn van flexibel materiaal gemaakt. Het feit dat ze in slecht weer enige beweging vertonen, wil niet zeggen dat ze afbreken.
Schaam u niet voor uw angst, de meerderheid van de passagiers in het toestel vindt vliegen min of meer onprettig.

In Nederland hebben drie miljoen mensen vliegangst!

Kijk verder in de bron als je er meer aan wilt doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had vroeger als kind enorme vliegangst, maar werd toch altijd meegesleurd op vakantie door mn ouders. Op een gegeven moment kom je over je angst heen, want eigenlijk is confrontatie met je angst de beste manier om hem te overwinnen. Ik heb nu nog steeds wel een klein beetje angst, maar dit weerhoudt me er niet meer van om met het vliegtuig op reis te gaan. Uit eigen ervaring kan ik trouwens zeggen dat ik alleen vliegen (zonder familielid of vriend(in)) om de een of andere reden minder eng vind, al weet ik niet of dat voor iedereen geldt.

Omdat je op zo korte termijn moet gaan en een lange termijn advies voor nu eigenlijk niet nuttig is, kan ik je als laatste tip geven om bij de dokter om iets kalmerends te vragen. Mijn vriend heeft ook enorm vliegangst, maar loopt met een klein kalmerend pilletje altijd fluitend het vliegtuig in. Het neemt de angst niet voor altijd weg, maar wel voor het moment waarop je moet vliegen en dat is voor nu het belangrijkst. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het zéker even melden bij het cabine-personeel.
Je zegt, dat je vlucht 4 uur duurt, dus waarschijnlijk heb je een 'klein' vliegtuig met maar één gangpad.
Bij het instappen zijn de steward/essen vóór vaak erg druk, maar de collega's die in de staart staan hebben best even tijd voor een praatje.
Je bent in 'goed gezelschap' - al is niet iedereen angstig : 4 op de 5 mensen die moeten vliegen vinden het niet prettig, en zouden liever op een andere manier reizen als dat kon....Ze zullen je misschien een kopje koffie aanbieden voor de vlucht, en tijdens de vlucht even vragen hoe het gaat, en oogcontact maken als ze op en neer rennen tijdens de service.

Ik zou bij het inchecken vragen om een raamplaats : het is mooi helder weer, en dan kan je beneden je kijken naar die wereld, die onder je voorbij glijdt. Eerst waterrijk Nederland, de Veluwe met de zandverstuivingen, Duitsland als een groen-gele lappendeken met overal dorpjes....Vraag dus wel om een raamplaats die niet boven de vleugel is, want dan zie je nog niets......

En weet, wat je kunt verwachten. Het in je stoel gedrukt worden tijdens de start, het geluid van de motoren, dat na een paar minuten zachter wordt als de klim gaat beginnen, en na het 'zakken' voor de landing het geluid van de klappen van de vleugels, die steeds een beetje verder uit de vleugel gaan, dan het geklepper en de ruis van het landingsgestel, en op sommige luchthavens zal het vliegtuig remmen op de motoren, dus dan loeien de motoren weer op, zodra de wielen de grond geraakt hebben.

En misschien helpt het je ook te bedenken, dat al die mensen die in vliegtuigen 'wonen', thuis een leven hebben waar ze erg van houden : gezinnen, vrienden/lovers, hun huisjes/tuintjes/hondjes/beestjes, kindjes....Ze vinden vliegen heerlijk, maar vooral ook thuiskomen!!
Ze vinden in een trein stappen vaak lastiger dan in het vliegtuig stappen : het is hun vertrouwde omgeving.
En ze hopen, dat iedereen een beetje fijne uurtjes aan boord heeft.

Dus geef je over aan hun deskundigheid, zoals je je over zou geven aan een taxichauffeur in een stad als Cairo, waar jij zelf nooit zou durven rijden.
Probeer jezelf af te leiden door bewust te 'willen' genieten van een omgeving die je niet vertrouwd is, maar die veilig is.