Hoe merk je wanneer je teelbal kanker hebt?

Ja, ik heb geen pijn in mijn balzak, of in mijn buik. Maar ik voel een grote bobbel in elk van mijn balzak. Is dat gewoon je teelbal, of is het echt ernstig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
42.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met dit soort serieuze klachen en zeker als je bang bent voor een ernstige ziekte raad ik echt aan om even langs de huisarts te gaan! Vaak kan die je gewoon geruststellen! En zo niet, dan ben je op het goede adres. Je hebt maar 1 gezondheid.... wees er zuinig op! Succes

Antwoorden (5)

Teelbalkanker is te voelen als een hard onregelmatig gezwel op de teelbal. Meestal pijnloos. In het begin is het zeer goed te voelen. In uitzonderlijke gevallen groeit de teelbal en wordt het volume groter. Dan kan het gezwel pijn beginnen te doen.

Hoewel een ervaren uroloog louter en alleen met het voelen aan de teelbal zeker kan zijn omtrent het gezwel op, of van, de teelbal wordt er altijd een echografie verricht om de diagnose te bevestigen.
Het weefsel van de teelbal is normaal mooi egaal maar bij een tumor is dit veelal onregelmatig.
In minder dan 2% van de gevallen zit er aan beide kanten een tumor.

Het komt vooral voor bij mannen tussen de 30 en de 50 jaar. Als jij dat bent en een pijnloze verharding in een teelbal hebt, dan kan dit wijzen op teelbalkanker. Ga naar de huisarts om het te laten onderzoeken.
Amadea
11 jaar geleden
Op elke bal een bobbel, ik vermoed dat je dan gewoon je ballen of je bijballen bedoelt.
Gek genoeg horen die daar te zitten.
Als je het echt niet vertrouwt of dat ze anders aanvoelen dan normaal, maak dan een afspraak met iemand die terzake kundig is.
En dan bedoel ik hiermee je Arts.

Je hebt maar één paar hangers, wees er zuinig mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die harde bobbels zijn gewoon je ballen. En die worden gelukkig beschermd door een dikke laag huid.
Het zou pas echt foute boel zijn als je je hele balzak zo zacht zou zijn als die dikke buitenste huid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kanker: teelbalkanker, testiscarcinoom, zaadbalkanker
Bij teelbalkanker is er sprake van een kwaadaardige tumor in de teelbal. Het is een uitsterst zeldzame ziekte die begint met een verharding in de teelbal: een harde knobbel, bobbel of bult ter grote van een erwt - die pijnlijk kan zijn wanneer men er op drukt.

Deze aandoening is eenvoudig door zelfonderzoek in een vroegtijdig stadium te ontdekken, door beide teelballen met zachte druk te rollen tussen duim en wijsvinger. Een pijnloze verharding of een onderhuids knobbeltje kan op een beginnende tumor wijzen. Neem in dat geval contact op met de huisarts die de plek waar u het knobbeltje constateerde, nader kan onderzoeken.

Klachten, verschijnselen en symptomen teelbalkanker (kanker van de teelbal)
De klachten en symptomen van teelbalkanker zijn:

- een harde, pijnloze knobbel in de teelbal;
- een doffe pijn c.q. een onbestemd gevoel in de onderbuik, achter of in het scrotum;
- de teelbal verandert qua grootte en textuur;
-heel soms een scherpe pijn in de aangedane zaadbal.

Of :
Symptomen aandoeningen/pijn/klachten teelbal/zaadbal/scrotum

-Cysten aan de bijbal
-Epididymo-orchitis: ontsteking van de bijbal en teelbal
-Teelbaltorsie of torsio testis
-Kanker: teelbalkanker, testiscarcinoom, zaadbalkanker
-Klachten, verschijnselen en symptomen teelbalkanker
-Varicokèle: groepje spataderen of spataders in het scrotum
-Hydrokèle: abnormale ophoping van vocht in de vliezen om de zaadballen
-Angiokeratomen: rood-paarse verharde bultjes scrotum
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet teveel over blijven piekeren!! Even langs je huisarts! Succes...