Soms word ik gewoon niet gehoord in een groep. Waar zou dit aan liggen?

Als ik me in een groep vrienden bevind en ik zeg iets, reageert soms niemand. We doen bijvoorbeeld elke week mee aan een pubquiz en als ik een antwoord weet en ik roep het, reageert niemand. Dan zegt een ander het 10 seconden later en schreeuwt de rest: Ja goedzo!!
Hetzelfde met het maken van een grapje, niemand lacht. Dan zegt een ander datzelfde grapje (lijkt haast expres) en dan lacht iedereen. Dit is best frustrerend en je voelt je nogal dom. Zou dit kunnen liggen aan de hoogte van je stem bijv. of omdat sommige mensen gewoon niet opvallen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

heeft ook te maken met je mimiek en je algemene "aanwezigheid". Als je met je hoofd naar beneden zit en het antwoord zegt, zul je weinig bijval krijgen. Als je nu begint met bijv: "Hee jongens ik weet het..." dan maak je voor jezelf al een soort van "intro". Heeft ook wel te maken met "of je een goede dag" hebt. Zo werd ik eens samen met mijn broer niet gezien in een restaurant (waarom weet ik niet), tja, dan is het de pleiterik, maar ik kon er niet mee zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Je hebt waarschijnlijk geen hele harde stem, maar dat hoeft niet erg te zijn.

Het is natuurlijk hartstikke jammer dat je vrienden je niet horen, je kunt het hier eens met ze over hebben. Ze begrijpen waarschijnlijk niet waar het over gaat. Dit soort patronen groeit heel langzaam en het gebeurt waarschijnlijk niet omdat ze je niet mogen of dom vinden.

Wat ook helpt is: zangles of toneelles. Je leert dan beter je stem en je mond te gebruiken om je boodschap over te brengen. Ook verstandig is om, zeker als je geen hele harde stem hebt, ervoor te zorgen dat je de aandacht hebt voordat je iets zegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan zeker liggen aan je stem: aan de hoogte/laagte en ook hoe hard je praat.
Maar het kan ook liggen aan je lichaamshouding: als je een schuchter persoon bent en je bij wijze van spreken met je lichaamstaal verontschuldigd voor het feit dat je er bent (ik overdrijf, ik weet het, is voor de duidelijkheid), dan kan het zijn dat mensen je onbewust niet opmerken.
En betreffende het maken van een grapje: het is ook heel belangrijk HOE je die vertelt. 2 Mensen kunnen hetzelfde geintje maken en bij de 1 is die hilarisch en bij de ander niet. Woordkeus, intonatie, pauzes tussen woorden of juist niet: het is een kunst om een grap goed te vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja + ik denk ook dat hier een ander probleem 'onder' ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
amc
11 jaar geleden
Heel goed verwoord, daar is alles mee gezegd.+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank + aan alle plussers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoiets als deze reactie, wilde ik inderdaad ook antwoorden. :-) Hoe "aanwezig" je bent en hoe goed je wordt opgemerkt, kan inderdaad te maken hebben met verschillende aspecten van communicatie.
Zowel "verbale" (=alles wat met het spreken zelf te maken heeft) als "non-verbale" (=lichamelijke dingen, zoals lichaamshouding, gezichtuitdrukking, oogcontact).
Vaak heeft het te maken met een combinatie van meerdere van deze dingen. Dingen die je meer aanwezig kunnen maken, zijn:
- Jezelf "groot", "breed" maken; je rug en schouders recht
- Mensen aankijken (hoeft niet de hele tijd en ook niet perse recht in de ogen; bovenkant van de neus is ook goed ;-) )
- Je gezicht en ogen naar voren richten, niet omlaag
- "Ver in de ruimte" praten; dus niet zachtjes voor je uitmompelen, maar alsof je praat tegen iemand die wat verder weg staat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je toevoeging Marjol31n.
Helemaal met je eens. Een assertieve, open houding is van belang als je gezien en gehoord wilt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet uit eigen ervaring hoe het niet moet :-D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ervaringsdeskundige dus :-))))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies; en ik weet heel mooi aan een ander te vertellen hoe het moet ;-p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben je al heel veel stappen op de goede weg.
Ik heb het mezelf inmiddels heel redelijk aangeleerd, maar nog niet op álle fronten ;-)))
Kristal
11 jaar geleden
Ja, prima antwoord Wen! +1!! En ja, ook ik heb mij aan moeten leren om gehoord te worden. Ik ben dan nu eindelijk zover dat het zweet me niet meer helemáál uitbreekt bij het idee om een groep toe te spreken, dus ik ben al een aardig eind als je bedenkt dat ik ooit het al eng vond om in een groep te zijn. Vooral als degene met wie ik daar was met een ánder ging praten.... en ik daar in mijn eentje zat onzeker te zijn.
Ik heb echt op een moment een besluit genomen; en nóu is het klaar! Ik ben geen grijze muis en wil dat ook niet zijn. Heb toen mijn uiterlijk wat aangepast (lees opgeknapt) aan mijn voornemen en begon mijn houding rechter te maken. Zo is het gegroeid en tegenwoordig hoort men mij meestal, zo niet, dan zorg ik ervoor dat ik vervolgens wat duidelijker ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank meis!
In groepen voel ik me nog steeds niet jofel, ondanks een bewust goede lichaamshouding. Is nog een "aan te werken puntje";-))))
Kristal
11 jaar geleden
Ja, dat is gewoon lastig Wen, maar jou kennende ( voor zover ik dat kan zeggen ;-))) gaat het je vast lukken om je langzaamaan zekerder te voelen in een groep. Langzaamaan merk ik zelf dat het me steeds minder beïnvloed van wat ik denk dat anderen over me denken.
Het zij zo.
We mogen er zijn Wen... en Marjol ook!
Want we mogen er zijn van onszelf, en daar gaat het om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan het niet meer dan 100% eens met je zijn!
Babystapje voor babystapje ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat kan ik anders doen, na deze lovende woorden dan een plus geven?
Misschien kan ik er nog aan toe voegen, dat het ook te maken heeft met jouw plaats in de roedel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel en ik ben het helemaal eens met je toevoeging. Je kunt je plaats in de roedel m.i. wel proberen te veranderen door ander gedrag, bijvoorbeeld door assertiever te zijn. Maar dat is niet simpel ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super antwoord. Ik herken trouwens het probleem behoorlijk. Ben er ook op gaat letten hoe dit toch kan. En bij mij ligt het toch vooral aan mijn nonverbale onzekere houding. Vaak nét niet scherp genoeg voor een groep. Groepen zijn hard...ik blijf er tegenwoordig uit de buurt ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel! Ik weet niet, hoe dat bij jou zit natuurlijk, maar ik heb een zeer heftig en langdurig pestverleden, zowel geestelijk als lichamelijk. En ook omstandigheden in mijn vroege jeugd hebben bijgedragen aan een laag zelfbeeld (mooie woorden.....). Dat werkt niet mee aan een prettig functioneren in een groep: ik vermijd dat ook het allerliefst! Voor mij voelt de assertieve houding in groepen nog niet echt natuurlijk aan. Het voelt als een trucje, maar alleen in die situaties ;-)
Het klinkt als een minder ontwikkeld derde of vijfde chakra.
De energie uit deze chakra's heb je nodig om jezelf neer te zetten resp. uit te drukken.

Er zijn oefeningen voor om deze chakra's meer te ontwikkelen. Als je dit wilt kun je hierop gemakkelijk googlen.

Ook kun je een chakra foto maken om te zien of deze activiteit daadwerkelijk gering is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zorg ervoor dat je gehoord wordt. weet je het antwoord op de vraag zeg het dan luid en duidelijk zodat mensen niet kunnen zeggen dat ze het niet hebben gehoord.

(spring op, mep op de tafel, en roep JA!!!!! deze weet ik!!! het is ..........)

het kan een combinatie van zijn lichaamstaal, en de manier waarop je dingen zegt.

het kan natuurlijk ook zij dat mensen je een beetje dissen (en een combinatie 'van')

probeer duidelijker te zijn, en laat je door de reacties of het uitblijven hiervan geen lullig gevoel 'aanpraten'hoor.

sommige mensen overheersen anderen zodat dat ze het door hebben, en anderen zijn wat meer op de achtergrond waardoor ze makkelijker insneeuwen.

probeer er een keer te vragen waarom iemand niet reageert. horen ze je niet, of heeft het een andere reden.

maar of het nu aan jou of aan hun ligt, als je zeker weet dat je duidelijk bent en wel degelijk gehoord kan worden, en zo'n quiz ergernis en onzekerheid teweegbrengt ipv een leuke en ontspannen tijd en dezelfde mensen doen dit vaker, kan je nadenken of dit wel de mensen zijn waar jij je prettig bij voelt.

bij onzekere mensen is de stem vaak wat zachter, en is de lichaamshouding ook wat minder direct, dus je zou hier wat op kunnen letten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wees aanwezig. Let op je houding. Spreek in de richting van de persoon of personen zodat je duidelijk tegen hem/haar/hen praat (praat dus zeker niet met je rug naar je vrienden). Als je nu begint met bijv: "Hee jongens ik weet het…" dan maak je voor jezelf al een soort van "intro". Zorg ervoor dat de combinatie van lichaamstaal en de manier waarop je dingen zegt goed zijn. Praat duidelijk en draai niet rond de pot om interessant te blijven. Men luistert naar degene die het luidste is dus wees luid genoeg. Willen ze niet naar je luisteren, zijn het dan wel goede vrienden? Praat niet met onzekere stem, wees direct.

Toegevoegd na 45 seconden:
Oogcontact is ook zeer belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou me misschien afvragen of het wel vrienden van mij zijn?

het volgende kan het geval zijn :

ze nemen je niet serieus
je stem is te zacht (kan ook)
je laat over je lopen
je blijft niet bij je mening
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn eigen ervaring: individueel kunnen dit prima vrienden zijn, maar in een groep lukt het niet. Inderdaad om de redenen die je noemt wordt je afgestraft. Ik mijd tegenwoordig groepen en zoek mensen individueel op. Werkt voor mij veel beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat apestaartje is een hele verstandige oplossing van zo'n probleem... en ik denk dat je daarin niet de enige bent. "peer-pressure" (de druk van de groep) maakt dat vooral jonge mensen vaak heel anders reageren als ze alleen met iemand samen zijn ! als je zoiets weet, doe er je voordeel mee! :)
Hoe geïnteresseerd reageer je zelf op anderen?

(Merk op dat ik het antwoord in de vorm van een vraag geef, omdat je er dan - mogelijk - het meeste aan hebt. Voel je vrij om toelichting te vragen).
11 jaar geleden
Het kan aan iets liggen dat nog niet is genoemd:

Jouw focus hierop!

Als je heel erg oplet hoe mensen reageren als je iets zegt, valt het je direct op als er niemand lacht als je iets zegt. En gek genoeg is dat een soort, zichzelf versterkend effect. In een groep is altijd een soort rangorde, wie zeg maar de baas is maar ook wie het grappigst is en wie het slimst ed. Die rangorde ontstaat heel ongemerkt en, helaas.... is de pikorde eenmaal vastgesteld is daar bijna niets meer aan te doen.

Maar iemand die altijd wordt gehoord en waarom wordt gelachen is vaak iemand die gewoon zijn gang gaat. Die zegt wat, en als niemand reageert zegt hij gewoon weer wat en uiteindelijk slaat het aan en dan gaan mensen steeds sneller luisteren.

In een groep waar de bordjes zijn geschud is het heel lastig nog een plekje als "leukste"of meest gehoorde te veroveren. Degenen die die plek hebben zullen deze nl met hand en tand verdedigen (onbewust).

In een nieuwe groep maak je daarop meer kans, echter je moet jezelf dan meer laten zien zonder er zelf heel erg op gefocust te zijn want dat vinden mensen onbewust niet fijn en dan luisteren ze niet. Het is lastig om te leren als je het gevoel hebt dat je het niet zo goed kunt.

Observeer mensen die er in jouw optiek goed in zijn en kijk hoe ze doen en kijk vooral hoe ze niet doen.
Summo
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie! +
Cryofiel
11 jaar geleden
Yep!   +
Snuffel
11 jaar geleden
Dikke plus. Het sluit aan bij het volgende antwoord. Groetjes Snuffel. Niet te geforceerd zijn, gewoon jezelf, uiteindelijk kom je er wel.
In het begin van mijn werkzame leven was ik magazijnmedewerker in een middelgroot bedrijf.( Ongeveer 450 personeelsleden)
Bovendien klein( ben ik nog steeds) en tenger (dat is inmiddels helemaal over ).en dus qua gestalte niet imponerend
Als je iets wilde hebben, b.v. een plankje uit de timmerwerkplaats, dan was dat niet mogelijk en werd je afgepoeierd.
Na verloop van een aantal jaren, vielen mijn blijkbare kwaliteiten op en werd ik gepromoveerd naar meer administratievere banen.
Dat resulteerde uiteindelijk in de functie van salarisadministrateur en zie, het wonder geschiedde!
Plotsklaps was ik ettelijke rangen gestegen in belangrijkheid en was het verkrijgen van een plankje geen enkel probleem meer. Zelfs en hele boom behoorde toen tot de mogelijkheden , gezaagd en thuisbezorgd.
Ik heb al in een reactie aangegeven, sat jouw plaats in de roedel ook veel uitmaakt en mijn (ware) verhaal illustreert dit nog eens.
Bewust of onbewust speelt bij de toehoorders mee: Hoe belangrijk kan deze vrouw/man voor mij zijn en reactie op jou drukt dat uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grote plus!
Snuffel
11 jaar geleden
+ Bij sommige mensen duurt het gewoon wat langer. Maar als je jezelf blijft, komen je mooie kwaliteiten vanzelf een keertje aan bij de andere mensen. Ik weet van mezelf dat het bij mij enige tijd duurt voordat ik écht word opgenomen in een groep. Heeft ook met mijn postuur en zachte stemgeluid en dergelijke te maken. Omdat ik dat nu weet, word ik er niet meer verdrietig van en ik denk: mijn tijd komt vanzelf. Het kan wel een jaar duren bij mij. Sommige mensen voegen zó makkelijk en snel in een groep, hebben zó een baan, lijken alles makkelijk te doen. Maar probeer daar niet tegenop te kijken. Jij hebt weer andere kwaliteiten die zij niet hebben en die uiteindelijk zeer gewaardeerd gaan worden. Overigens klopt het dat mensen roedeldieren zijn. Helemaal waar. Ook mensen hebben (meestal onbewust) een rangorde in de groep. Dat is biologisch zo bepaald. Hangt van het type mensen in de groep af, hoe sterk die is.
Ik heb het ook gehad. Toen ik een andere intonatie ging opzetten. Toen hoorde iedereen mij. In jouw situatie zou ik ook zeggen:'hee hallo ik zei dat antwoord net!'
Laat niet over je heen lopen. Sta voor jezelf.
Wees wel alert dat je geen marktvrouw gaat worden, oftewel een viswijf.. Dat is dan ook niet de bedoeling.

Laat je even weten hoe het zich ontwikkeld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Assertiviteit is wat jij mist.
Voor jezelf opkomen, weten wat je wilt en wat niet.

Bij dat spel eens rustig voor jezelf opkomen.
Bijv; ja hallo ik roep dat toch net, of zijn jullie nouallemaal doof of zo?". Zo laat je wat meer pit zien en dat voelen de andere ook.

Zoek op Google naar tips met de zoekwoord Assertiviteit en je hebt bruikbare tips. Succes.