Kroon laten zetten na wortelkanaalbehandeling zonder verdoving, is dat te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Eh, die wortelkanaalbehandeling heb je al laten doen, en dan MET verdoving, neem ik aan.

Goed, dan gaat het dus enkel nog om het zetten van de kroon.

Het boor- en slijpwerk aan de kies kan zonder verdoving worden gedaan. Die kies is immers dood en gevoelloos.

Een mogelijk probleem bij het op maat maken van de kies zodat de kroon kan worden geplaatst, is dat er geboord/geslepen moet worden op de plek waar de kies en het tandvlees elkaar raken. Daarbij wordt onvermijdelijk het tandvlees geraakt, en dat kan erg pijnlijk zijn.

Hetzelfde gebeurt bij het plaatsen van de kroon. Die kroon wordt flink op het tandvlees gedrukt; het is zelfs mogelijk dat de tandarts het tandvlees wat opzij moet duwen om de kroon er goed op te zetten. Ook dat is pijnlijk.

Ik zou zeggen: vraag je tandarts wat hij verwacht. Dit hangt namelijk sterk af van jouw situatie. Bijvoorbeeld welke kies het is, hoe de kroon eruit komt te zien, of je veel of weinig tandvlees hebt, en of je tandvlees al dan niet is teruggetrokken.

Mijn verwachting, als ik een gokje moet wagen, is dat zowel het voorbereiden alsook (zij het in mindere mate) het plaatsen van de kroon erg pijnlijk kan zijn. Aangezien een verdovingsprik slechts heel even pijnlijk is, zou ik persoonlijk maar al te graag die verdoving nemen. Geen pijn meer, en je ligt tenminste ontspannen tijdens de toch wel langdurige behandeling.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zat gelijk met jou te typen. denk dat als het om een kies gaat men wel even in de gaten moet houden dat ALLE kanalen zijn behandeld, en niet 1 waar de zenuwen nog intact zijn en het zeker laten weten als men in de kies aan het 'morrelen' is. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg platspuiten bij binnenkomst.
Hahaha
Cryofiel
11 jaar geleden
Mijn tandarts raadt af om direct na het plaatsen van een vulling of kroon hete of koude dranken te gebruiken. Eerst de vulling cq lijm goed laten uitharden. Overigens is mijn ervaring dat je prima koffie of andere dranken kunt drinken, ook als je een "hangende lip" hebt, zolang je maar voorzichtig bent. Het gaat pas mis op het moment dat je *denkt* dat alles weer goed functioneert, terwijl dat in werkelijkheid nog niet zo is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
drinken gaat na een dergelijke behandeling bij mij á la 'popeye'. eten raden ze vaak ook af omdat men door het verdoven niet altijd doorheeft als men op een wang bijt. bij de tandarts zeg ik altijd standaard: zullen we elkaar geen pijn doen? ;-) als ze moeten peuren, boren etc. vraag ik altijd standaard een verdoving. had ooit een hele rare tandarts die me tot 3 keer over op de zenuw heeft geboord. vanaf die 3e keer mogen ze bij mij uit voorzorg de boel fijn verdoven, maar lig niet wakker van horror verhalen die men m.i. maar graag verteld over een tandarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moet ook 2 implantaten laten zetten onder,op een klikprothese, eerst moeten er 3 wortels getrokken worden,
Ik zie er zo tegenop,Ook omdat ik knarsetand ze zeggen dat het dan mislukken kan?
Cryofiel
11 jaar geleden
@eucalypje, inderdaad, met eten kun je beter wachten tot in ieder geval je wang niet meer verdoofd is. Wil/moet je voor die tijd toch iets eten, dan heel strikt *alleen* aan de andere kant kauwen! @harriet07, knarsetanden geeft inderdaad een flinke belasting van je protheses. Je kunt overwegen 's nachts (ik neem aan dat je alleen in je slaap knarsetandt) een bitje in te doen. Dat is sowieso een prima bescherming, niet alleen voor de protheses maar ook voor je eigen tanden en kiezen, want die slijten behoorlijk van dat knarsetanden. Wil je dat niet, dan kun je in overleg met je tandarts de protheses net een tikkeltje "te kort" laten maken. Of de protheses de normale lengte laten geven, maar de tanden/kiezen die daar bij het tandenknarsen tegenaan zouden schuren net een kwart millimeter kunnen laten bijslijpen. Beide kan geen kwaad, en je zorgt ervoor dat bij het knarsetanden alleen de rest van je gebit nog over elkaar schuurt, maar dat de protheses dus nergens meer door kunnen worden geraakt. Mijn tandarts heeft die truc wel eens toegepast toen ik een grote vulling kreeg in een kies in de onderkaak. Die grote vulling maakte die kies zwak, hij zou makkelijk kunnen afbreken. Daarom heeft ze de tegenoverliggende kies, in de bovenkaak dus, net een tikje afgeslepen. Gevolg is een veel mindere belasting van de gevulde (dus zwakke) kies. Als ik precies op die plek een hard nootje doorkauw is er natuurlijk nog steeds een grote belasting, maar daar is hoe dan ook niets aan te doen. De belasting bij gewoon kauwen is echter flink minder, en daar ging het om. Misschien is dit voor jou ook een oplossing. Overleg even met je tandarts.