Kroon laten zetten na wortelkanaalbehandeling zonder verdoving, is dat te doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Eh, die wortelkanaalbehandeling heb je al laten doen, en dan MET verdoving, neem ik aan. Goed, dan gaat het dus enkel nog om het zetten van de kroon. Het boor- en slijpwerk aan de kies kan zonder verdoving worden gedaan. Die kies is immers dood en gevoelloos. Een mogelijk probleem bij het op maat maken van de kies zodat de kroon kan worden geplaatst, is dat er geboord/geslepen moet worden op de plek waar de kies en het tandvlees elkaar raken. Daarbij wordt onvermijdelijk het tandvlees geraakt, en dat kan erg pijnlijk zijn. Hetzelfde gebeurt bij het plaatsen van de kroon. Die kroon wordt flink op het tandvlees gedrukt; het is zelfs mogelijk dat de tandarts het tandvlees wat opzij moet duwen om de kroon er goed op te zetten. Ook dat is pijnlijk. Ik zou zeggen: vraag je tandarts wat hij verwacht. Dit hangt namelijk sterk af van jouw situatie. Bijvoorbeeld welke kies het is, hoe de kroon eruit komt te zien, of je veel of weinig tandvlees hebt, en of je tandvlees al dan niet is teruggetrokken. Mijn verwachting, als ik een gokje moet wagen, is dat zowel het voorbereiden alsook (zij het in mindere mate) het plaatsen van de kroon erg pijnlijk kan zijn. Aangezien een verdovingsprik slechts heel even pijnlijk is, zou ik persoonlijk maar al te graag die verdoving nemen. Geen pijn meer, en je ligt tenminste ontspannen tijdens de toch wel langdurige behandeling.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100