is de manier waarop wij de G uitspreken niet slecht voor onze stembanden?

is de manier van uitspreken niet heel erg te vergelijken met het schrapen van je keel?

Toegevoegd na 10 minuten:
ohw. volgensmij produceer ik de g dan verkeert. vant ik voel t echt vanuit t midden van mn keel komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De manier waarop men de g uitspreekt verschilt heel erg per streek, dus van 'verkeerd uitspreken' lijkt mij geen sprake.

Antwoorden (2)

Nee want het uitspreken van de G gebeurd door een natuurlijke vloeiende beweging. Als je je keel schraapt dan forceer je deze beweging and e stembanden en laatje ze min of meer klappen. Dat is wel slecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De klank van de G wordt volgens mij gemaakt door het achterste gedeelte van de tong tegen het zachte gedeelte van het verhemelte te houden en daar dan lucht door de persen.
Het heeft dan ook geen gevolgen voor de stembanden.