Kun je ook teveel slapen?

En ik zoek niet naar een antwoord die zegt dat je zoveel slaapt dat je niets anders meer kunt doen. Ik bedoel daarmee of het ongezond kan zijn om teveel te slapen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Kort geleden was er een publicatie uit een wetenschappelijk onderzoek dat het het beste is om per nacht 7 uur te slapen, dus dat is een aanwijzing

Toegevoegd na 11 uur:
Niet meer en ook niet minder, stond daarin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te veel slapen kan het risico op de ziekte van Parkinson verdubbelen.

Te weinig maar ook te veel slaap geeft een hogere kans op gewichtstoename.

Er zijn ook stoornissen, waarbij je teveel slaapt, de zogenaamde ‘hypersomnieën’.
De belangrijkste klacht bij stoornissen van het teveel slapen is dat je overdag slaperig bent en moeilijk wakker kunt blijven, ook al slaap je ’s nachts en vaak ook overdag veel. De 3 hypersomnieën die het meest voorkomen zijn slaapapneu, beentrekkingen en narcolepsie.
Die zijn dus niet een gevolg van te veel slapen,
maar je slaapt te veel door een stoornis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
te veel slapen schijnt net als te weinig slapen slecht voor je te zijn, ECHTER, als je te weinig slaap krijgt doe je daar meestal zelf ook iets aan, je gaat te laat naar bed en/of je moet te vroeg op.

Als je er altijd om 7 uur uit moet en je blijft tot 2 uur in de nacht rondlopen krijg je uiteindelijk een chronisch slaaptekort.

De meeste gezonde mensen zullen echter niet zo makkelijk te veel slapen. Als je bijtijds naar bed gaat wordt je 's morgens uiteindelijk meestal zonder wekker ook weer bijtijds wakker. Voor de meeste mensen is dat na 7-8 uur.

Als je dus standaard 9 or 10 uur zou slapen (als volwassene dan, kinderen hebben meer slaap nodig), dus niet een enkele keer om een tekort in te halen is er dus waarschijnlijk iets met je aan de hand

Wat mij betreft is het dan een kip/ei verhaal, slaap je te lang omdat er iets met je is, of krijg je nou iets van dat slapen.

tot slot zijn mensen ook nog eens heel verschillend, dus iemand die al jaren leeft op 8,5 uur slaap zonder problemen daar is niets mee aan de hand.
Deed je het altijd met 7 uur en kruipt dat op naar 8, 9 uur is het wat mij betreft tijd voor een bezoekje aan de huisarts
amigo