Nou, dan gaan we toch voor de herhaling ? Was een hele uitzoekerij indertijd ;-)

Leuk, je vraagt naar dingen die bekend staan als naamloze lichaamsdelen. En de voornaamste reden dat je tenen geen individuele naam hebben, is dat ze je ook niet individueel gebruikt.
Wie je tenen WEL als individu behandelen zijn dokters, als er bijvoorbeeld met eentje wat mis is dat verholpen moet worden. Latijnse namen zijn dus wel te vinden.

Volgens de Sobotta (anatomische atlas) :
De grote teen= Hallux of digitus primus
2e teen= Digitus secundes
3e teen= Digitus tertius
4e teen= Digitus quartus
kleine teen= Digitus minimus of quintus

Ook geen echte namen dus, op de duimteen (hallux) na. Gewoon tweede, derde, vierde en kleinste of vijfde teen.

In de volksmond gebruiken we echter adaptaties van de benamingen voor de vingers (duimteen, wijsteen, middelteen, ringteen, pinketeen of ook grote teen en kleine teen voor de buitenste twee), maar aangezien je geen ringen om je ringteen draagt en niet wijst met je wijs-teen, zijn dat eigenlijk geen correcte benamingen. Omdat echter iedereen ze meteen snapt, mogen ze wel worden gebruikt.

In het engels kennen we ook nog :
little piggy who went to the market
little piggy who stayed home
little piggy who ate roastbeef
little piggy who had non
little piggle who cried wee wee wee all the way home
Maar die worden in het dagelijks leven niet veel gebruik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk +1

Andere antwoorden (4)

Omdat je je handen(vingers) voor veel meer dingen moet gebruik dan je tenen. ( daar loop je enkel mee)

Toegevoegd na 8 minuten:
Die van mij heten (van links naar rechts): Cor, Kees, Klaas, Leo en Frits.

Ik weet niet of deze namen universeel zijn…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen heeft ooit met het antwoord op deze vraag 'het beste antwoord' wel verdiend, maar nooit gekregen...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/vingers-naam-tenen-duim-wijs.8318
AWM
14 jaar geleden
Ja, verrek. Moeilijk om nieuwe vragen te verzinnen, blijkbaar...
Tenen hebben geen namen, net zoals de vingers geen namen hebben... Wij hebben als taalsprekenden namen gegeven aan vingers, omdat ze uit elkaar gehouden moeten worden soms en we hebben alleen aan de grote en de kleine teen een naam gegeven, omdat die alleen uit elkaar gehouden moeten worden...

Maar ze HEBBEN geen namen, wij geven of verlenen die lichaamsdelen een naam of we doen dat niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX: Vingers hebben overigens wel namen!
Je hebt een grote en kleine teen.
De andere drie tenen hebben geen specifieke naam. Ze worden vaak de tweede, derde en vierde teen genoemd. Tenen hebben dus niet net als vingers allemaal een eigen naam.

Vingers hebben allemaal een naam omdat elke vinger ook een andere functie heeft. Je wijst met je wijsvinger en een ring zit vaak om je ringvinger. Tenen hebben niet allemaal een andere functie, dit zou een verklaring kunnen zijn waarom alle tenen geen aparte naam hebben.