Is het mogelijk na een lange periode kort te hebben geslapen, nu op je vrije dagen 12 uur per nacht te slapen en alsnog moe/brak wakker worden?

Ik ben dit afgelopen jaar heel druk geweest met werk en school. Ik heb wekenlang gehad dat ik doordeweeks 5 tot 6 uur sliep (een enkele keer nog minder) en in het weekend uitging en pas om 4/5 uur s'nachts naar bed ging maar wel daarna 8 tot 10 uur te hebben geslapen (verschoven ritme).

Nu ben ik net een paar dagen vrij en ik ga nu al 4 tot 5 dagen rond 12 uur naar bed en zet om half 9/9uur de wekker om eruit te gaan. Nu kan ik doen wat ik wil maar als de wekker gaat ben ik nog zo moe dat ik hem blijf snoozen en uiteindelijk wordt ik wakker rond 12 uur en voel ik me alsnog niet uitgeslapen/uitgerust.

Slaap ik dan nu teveel en ben ik moe door het (te)vele slapen of ben ik nu echt slaap aan het inhalen en moet ik hier aan toegeven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
11 uur slapen, 8 uur eruit. Niet snoozen. Na een paar dagen voel je je beter.

Antwoorden (5)

ja je slaapt nu te lang, daardoor wordt je ook weer brak. Jezelf een paar dagen vermannen en toch om 9 uur uit bed gaan, zou moeten helpen.Probeer het eens n weekje en kijk of je je prettiger voelt dan
anneliez
11 jaar geleden
Ik denk dat je toch teveel met je ritme schuift en teveel slaapt. 12 uur is erg veel en dan kan je daardoor juist niet uitgerust wakker worden.
Probeer je wekker een eindje van je bed te zetten, dan moet je eruit om hem uit te zetten (en blijf er dan uit). Belangrijk vooral om steeds op dezelfe tijd uit bed te gaan, en te gaan slapen als je moe bent.
Het is moeilijk, maar het werkt na poos wel. suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van constant wakker worden en weer inslapen (snoozen) wordt je alleen maar moe. Ga eruit wanneer de wekker gaat, of zet helemaal geen wekker en ga eruit wanneer je uit jezelf wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb hetzelfde gehad. vaak ook nog hoofdpijn, en de hele dag lui voelen. dit is omdat inderdaad omdat je te lang slaapt. het beste is inderdaad om 9 uur eruit te gaan en dan zul je merken dat eerste kwartiertje misschien moe bent maar daarna niet meer. je lichaam heeft zo geen ritme waardoor je lichaam snel van streek is. een keer zo lang slapen is natuurlijk niet erg maar maak er er geen normaliteit van
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je slaapt te veel.

Hier is een interessant artikel met 4 tips.

De artikel gaat over:

1. Voldoende nachtrust
2. Een goede slaapomgeving
3. Rust in je hoofd
4. Een moe lichaam

http://www.moeheid.com/nooit-meer-moe-wakker-worden-4-onmisbare-tips/