Waarom wordt een bril altijd zo vies?

Hoe kan het toch dat als je je bril schoongemaakt hebt die enkele minuten alweer vies is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.3K

Antwoorden (7)

De glazen van een bril hebben die eigenschap nu eenmaal, daar doe je niets aan, schoonmaken is de enige oplossing steeds... Er zijn geen elektrische brillenwissers... Dus je moet het met de hand doen steeds... Je ontkomt er niet aan... Een troost heb je en dat is je bent niet de enige...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er allerlei viezigheid in de lucht hangt. Zonder bril komt dat in je ogen maar omdat je knippert, worden je ogen weer schoon. Met een bril wordt alles uitvergroot. Een iniministofje op je glas, zie je als een mega vlek. Heel irritant! Ik heb zelf ook een bril en ben dus contant aan het poetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bril verzameld vet. Als je met een doekje je bril schoonmaakt, dan lijkt hij schoon. Echter, een groot deel van het vet blijft er op zitten. Zeker met dit weer waar het koud / warm varieert krijg je dan snel een condensatie laagje wat het vet weer heel duidelijk maakt.

Was je bril een keer per week met een beetje afwasmiddel om te ontvetten en het probleem zal waarschijnlijk een stup minder zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bril zit tegen je neus, vlak bij je voorhoofd en je wenkbrauwen: je huid dus. En daar is het warm en soms wat zweterig. Dat trekt stof en vuile deeltjes uit de lucht aan en dat plakt tegen je glazen aan. Daarom, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve alle voorgaande redenen is er ook vaak oogvocht dat de glazen vertroebelt. Mijn ogen tranen heel vaak zonder dat ik er last van heb, maar mijn bril bewijst het euvel. Veel gepoets dus.
Ivana
14 jaar geleden
Als je een duurdere bril neemt met speciale glazen heb je dit probleem al een stuk minder, die hebben een vuilafstotende laag. Je kunt ook gewoon lenzen nemen of je ogen laten laseren probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit effect stoorde mij ook, ik ben bijziend (negatieve glazen).
Ik heb mezelf aangeleerd om DOOR de bril heen te kijken in plaats van op de bril.
Dat klinkt misschien belachelijk, voor mij werkt het.
Het maakt ook uit hoe groot je pupil op dat moment is, is het wat donker, dan is je pupil groter en heb je minder last van stofjes etc,
Bij fel licht zijn je pupillen zeer klein en neemt een klein stofdeeltje al veel ruimte in het kijkveld in.
Weliswaar wordt je scherptediepte-zicht dan wel beter.
Voortdurend je bril poetsen is echter ook geen goede keus, kleine krasjes kunnen de functie van je bril behoorlijk verzieken.
Ik smeer mijn bril in met een anticondensmiddel voor autoruiten, de bril beslaat niet meer en trekt minder stof/vuil aan.
Dat scheelt veel ergernis en poetswerk.