Is ondergewicht bij ieder mens schadelijk?

Zelf heb ik een niet al te hoog gewicht, en ik was benieuwd of dit bij ieder mens schadelijk was of dat er ook uitzonderingen zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
wat is je lengte en gewicht dan?
en hoe oud ben je?
eet je genoeg en gezond?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een eetstoornis(verleden), en heb nu al ruim 5 jaar ondergewicht. Varieriërend van bmi 13 tot 18. Op dit moment weeg ik 45 kg bij een lengte van 1,70. Ik weet dat dit voor een volwassene aan de lage kant is, maar doordat het nu al zo lang duurt dacht ik dat mijn lichaan er misschien aan 'gewend' kon zijn. En dat het dus niet meer schadelijk is. Vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps zie nu de spelfout: Variërend.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik weet alleen dat er een kans is op blijvende onvruchtbaarheid bij ondergewicht. Voor de rest weet ik niet zoveel af van eetstoornissen, sorry. Je zou Laurena eens een PB kunnen sturen, zij weet er veel van af (heeft zelf ook een eetstoornis en adviseert mensen op een goede manier).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een lichaam went niet aan een te laag BMI, dus het kan alsnog schadelijk zijn met jouw BMI. En hoe langer je een te laag BMI hebt, hoe meer de kans is dat het schade aan je lichaam geeft.

Antwoorden (3)

Op een gegeven moment wel ja, als je maar licht genoeg bent, dan kom je vanzelf in de gevarenzone. Dat zie je vooral bij anorexiapatiënten en andere ernstig zieke mensen. Het gaat dan om de kleine hoeveelheid kilo's waardoor je geen energie hebt en om schade aan allerlei organen omdat die niet voldoende brandstof krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er zit ook verschil tussen ondergewicht en ondergewicht. Stel dat je BMI 18 is, dan heb je officieel ondergewicht, maar kun je nog wel gezond zijn. Sommige tienermeiden zijn heel dun.
Maar als je BMI echt veel lager word, gaan er ook allerlei processen stoppen. Zoals bij een vrouw de menstruatie.

Zodra er echt haren gaan uitvallen, je huid slecht word, en je allerlei lichamelijke klachten krijgt, is ondergewicht schadelijk.
Als je nog in de buurt van 18 zit, en je leeft verder gezond, kan het volgens mij niet zo veel kwaad.
Maar dit kun je het beste door een huisarts laten beoordelen.

Toegevoegd na 39 seconden:
Lange tijd zwaar ondergewicht kan blijvende gevolgen hebben voor de vruchtbaarheid van de vrouw.
Ritsuka
11 jaar geleden
Natuurlijk is een beetje ondergewicht niet snel schadelijk, een flink ondergewicht of ondervoeding (komt veel voor bij mensen in het ziekenhuis) is dat vaak wel, maar ook weer niet altijd.

Zomaar gewicht verliezen kan duiden op een ernstige ziekte. Bij ondergewicht je conditie kwijt raken en je hebt meer kans op botbreuken, ook is je afweer al snel wat minder en vrouwen kunnen stoppen met de menstruatie bij een te laag gewicht.