wortelkanaal behandeling

hallo,
ik was vanmiddag naar de tandarts omdat ik erge tandpijn had ( had een kopstoot van mijn zoontje gehad laatst )
maar nu moest ik dus een wortelkanaalbehandeling,

ik moet 3 x komen vandaag heeft hij de zenuw eruit gehaald,
de erge tandpijn is wel weg maar nu voel ik de tand wel wat kloppen, is dat normaal ??
het lijkt mij dat als de zenuw eruit is dat ik dan niks meer kan voelen, of verbeeld ik het me dat het nog steeds gevoelig is

14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Geef het een paar dagen de tijd. Ben zelf een expert op het gebied van wortelkanaalbehandelingen... zo'n 8 gehad het afgelopen jaar.
Door de ontsteking en/of door de schok van de behandeling zullen de zenuwkanalen en de kies nog enkele dagen erg gevoelig en pijnlijk zijn. Soms kan het tandvlees er omheen ook gaan ontsteken.
Kloppen, bonken, gevoeligheid en soms nog bloeden is vrij gewoon.
Als het goed is heeft je tandarts vandaag een start gemaakt en moet je over een tijdje terug om het af te laten maken. Zodra de noodvulling er uit is en de behandeling is afgerond, kan het genezinsproces beginnen. Dit kan nog maanden duren voordat het helemaal ongevoelig is. De laatste deeltjes van de zenuwen, diep in de kanalen sterven dan af. (meestal kunnen tandartsen nooit 100% van de zenuwen verwijderen maar blijven er kleine stukjes over)
Mocht je na het weekend nog erg veel pijn hebben (stekende pijn) dan kun je het best teruggaan.
Geef het in ieder geval de tijd om te herstellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
oke bedankt :) het is nu al een stuk beter :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (7)

Over een paar uur is dat weg, geduld...

de woorden patiënt (Nl) en patience (En) zijn familie van elkaar, niet voor niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
oke, ik hoop dat je gelijk hebt :)
AWM
14 jaar geleden
Helaas komen beide woorden voort uit het Latijnse woord, 'patior', hetgeen 'lijden' betekent. En geen geduld.
Rieneke1
14 jaar geleden
@antwoordman, spelbreker! ;))
Dat is niet ongewoon. Het kan een reactie van de verdoving zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
dat zou kunnen de verdoving is nog niet helemaal uitgewerkt
Je tandarts heeft de zenuw verwijderd maar er kunnen nog altijd zenuw vezeltjes achterblijven die door de stof die nu in de tand zit, doodgaan.
Er is ook nog een mogelijkheid is dat er nog een extra kanaaltje niet is opgevallen en dat nog last geeft.
Pijn bestrijding doen, maar als na een volle dag nog last toch weer even tandarts bellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb jij vast, net als ik, ook zo een behandeling gehad.?!!
Ook al is de wortel er nu uit je kan nog wel wat voelen want ze zijn behoorlijk bezig geweest van binnen. Dit is napijn en gaat echt over.

Zie bron met alle informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
dankje, die site is mooi duidelijk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
ik heb ook een wortelkanaal behandeling gehad en heb dit ook ervaren. maak je niet druk.. als je het niet vertrouwd, bel dan jouw tandarts want die kan een beter advies geven dan ons allemaal op goeievraag (mits die persoon zelf tandarts is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mits --> tenzij ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat is het goede woord.
Napijn van de behandeling klopt nogal. Soms bonkt het zelfs...
Meestal is het verschil met de scherpe pijn die je eerst had best groot als je even terug denkt.

Dit is napijn en onzekerheid, maar als je die scherpe pijn hebt wéét je dat je naar de tandarts moet. liefst NU meteen ;-)

Als het pijn blíjft doen ga je natuurlijk wel terug want een enkele keer komt het wel voor dat ze het nog een keer moeten spoelen, of dat er ergens nog een vervelend gruisje zit of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
neeh het is niet te vergelijken met de pijn die ik eerst had, nu word het al minder het bonkt nog een heeel klein beetje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blij dat het minder wordt!
Ik ben tandartsassistente en ik assisteer ook vaak bij de endontoloog(specialist in wortelkanaal behandelingen) Het kan zo zijn dat na de wortelkanaal behandeling je nog pijn voelt, dit is normaal, wordt de pijn erger dan moet je terug gaan en kan hij/zij je een antibiotica keur geven.