Bestaan er onnatuurlijke plantenextracten?

Op veel producten staat: "met natuurlijke plantenextracten". Maar is dat niet hetzelfde als witte sneeuw?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Klopt, dat is gewoon een truc van de fabrikant om jou te laten denken dat het een gezond product is. Als je dit koopt dan is dat significant beter voor je...
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei, ik ken ook wel extreem ongezonde natuurlijke plantenextracten!
Alle extracten die van planten getrokken worden zijn natuurlijk. De plant zelf is natuurlijk dus kan het extract uit deze plant nooit ineens niet natuurlijk zijn.

Of het van belang is om op zoek te gaan naar natuurlijke producten in huidverzorgingsproducten, is echter niet altijd waar als je deze branche in ogenschouw houd.

Er zijn enorm veel planten en -extracten die een weldadig effect hebben op , zeg maar , de huid, maar er zijn ook talloze plantenextracten die slecht voor de huid zijn. Afgezien van het feit dat het nogal een onnatuurlijk proces is om een plantenextract uit een plant te halen, het te stabiliseren en goed te houden in een cosmeticaproduct is het antwoord dus ja en nee.

Een natuurlijk of plantaardig ingrediënt is zeker effectief als het om desinfectie gaat, maar dat maakt het niet per definitie beter dan een synthetisch ontwikkeld ontsmettingsmiddel.
Synthetische ingrediënten zijn in veel opzichten betrouwbaarder voor de huid. Wil je dus echt een plantaardig betrouwbaar huidsverzorgingsmiddel dan is het van belang dat je overweegt;
Welk deel van de plant bevat werkzame stoffen,
was er sprake van een goede of slechte oogst,
is de plant besmet met verdeligingsmiddelen.

Daarnaast is het moeilijk een consistente concentratie te krijgen.
Niet elke plant die in de natuur groeit is goed omdát het in de natuur groeit. Er bestaan veel giftige planten die giftig zijn als je ze opeet en er zijn er veel die slecht zijn voor de huid.

Hoewel planten/plantaardig geweldig puur en natuurlijk klinken, en sesamolie en zoethoutwortel extract veel aanlokkelijker klinken dan glyceroltricaprylaat en glycyrrethinezuur, zijn het geen betere of slechter ingrediënten. Elke stof heeft zijn eigen voor-en nadelen en het is dus niet zo te denken dat plantaardige extracten
beter zijn dan synthetische ingrediënten.

In veel producten waarop vermeld staan 'plantaardig' is dus niet gezegd dat het 100 % puur en natuurlijk plantaardig is, omdat er vaak toevoegingen bij gedaan worden die dus niet plantaardig zijn. Dit is dus vooral zo bij crèmes en producten die langer houdbaar/ smeerbaar/
bindend enz. moeten zijn.
Is dus niet gezegd dat het puur en natuurlijk is vanwege het 'plantaardig' woordje op de verpakking, maar het 'bekt' lekker omdat het bij de mensen een goed gevoel geeft.
amc
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
http://www.paulaschoice.nl/learn/nl/producten/plantenextracten
amc
11 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling Amadea.