Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

CVA (beroerte) 40j en nu? Ik leef in angst. Rook niet en drink niet en cholesterol was perfect

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Je leeft waarschijnlijk in angst om 2 redenen: niet goed geïnformeerd zijn en omdat je het gevoel hebt, dat je lichaam je even "in de steek" heeft gelaten.

Aan het eerste is simpel wat te doen: informeer jezelf! Onderstaand de website van de hersenstichting: misschien kan je daar veel te weten komen over je eventuele vragen, waardoor je angsten kunnen verminderen.
Wat je ook kunt doen is een gesprek aanvragen met je behandelend arts en daar je vragen stellen. Hij kan die beantwoorden voor jou persoonlijk: hij kent jou en jouw situatie.
Handig is het om vantevoren een lijstje met al je vragen te maken, zodat je niks kunt vergeten.
Altijd handig is het om iemand mee te nemen: 2 horen meer dan 1!!!

Het 2e is moeilijker aan te pakken, want dat heeft te maken met het weer leren op je lichaam te vertrouwen. Dat heeft gewoon tijd nodig. Je bent zeker niet de enige, die daarmee kampt. Dit is heel normaal. Ook daarover kan je praten met je behandelend arts.

De hersenstichting:
https://www.hersenstichting.nl/homepage/index.html

Info over een CVA:
https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/beroerte.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het beste wat je kan doen, of nog beter ga opzoek naar patienten ver. Ik was 36 hartinfarct veel aan fed. Hartzorg gehad. Zat in Houten, was ook een kantoor van cva ver. Su6 en veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Biga.
Is zeker ook een goeie raad: praten met lotgenoten werkt soms ook, hoewel je dan ook vaak met de meest vreselijke dingen in aanraking komt. En dat zou die angst dan weer kunnen vergroten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de informatie, heb ondertussen een afspraak weten te versieren bij een andere cardioloog en neuroloog in een ander ziekenhuis. 't zal een geruststelling zijn als ze het zelfde adviseren en er iemand met me meegaat om mee te luisteren. Ik heb ook al heel wat terug gevonden vie u aangeraden website. Dank je

Andere antwoorden (5)

Bel je chirurg, vertel hem/haar over je angsten en laat je de risico's en nazorg goed uitleggen, hoge bloeddruk is gevaarlijk bij dit soort aandoeningen, zorg dus zo snel mogelijk van die angst af te komen, je zal regelmatig een MRI scan krijgen, om te controleren of er geen aneurysma aanwezig is, zodat die op tijd behandeld zou kunnen worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de oorzaak voor een beroerte kan zeer divers zijn. dus het perfecte cholesterol zegt nu in feite niets. HEt was erger geweest als ook die waarde niet goed zou zijn geweest. Angst (stress) is natuurlijk een negatieve factor. Beïnvloedt het herstel op negatieve wijze etc. Inderdaad goed om met een deskundige hierover te praten. Ga b.v. naar je huisarts.
De plaats van het malheur in je hersenen kan ook de oorzaak zijn van de angst. dus dubbel goed om met je vertrouwens arts te praten. probeer je te focussen op positieve zaken.

Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertrouwens arts ???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik bedoel een medicus die jij als patient vertrouwt. Normaliter zou dat jouw huisarts moeten zijn.
Ook dan kun je dit krijgen zelfs door een rustig en gezond leven.
Ik ben blij dat ik nog leef kijk voorruit en niet achterom

Toegevoegd na 2 minuten:
Ben wel alerter en als iets niet goed lijkt ga ik naar de dokter.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Onduidelijk is of je een bloeding had of juist een verstopping.
Dat laatste komt inderdaad vaker voor bij rokers en een te hoog cholesterol. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ook is niet duidelijk hoe het nu met je gaat. Wel is duidelijk dat je angst hebt en dat is heel begrijpelijk. Ik kan me voorstellen dat je met het gevoel leeft dat het elk moment opnieuw kan gebeuren. Of dat zo is hangt weer af van wat er precies aan de hand was, en of er (andere) afwijkingen of risicofactoren zijn gevonden. Toch hoop ik je enigzins gerust te kunnen stellen, alhoewel ik niet veel van je weet. Je staat nu onder controle en dat zal wel zo blijven. Eventuele kansen op nieuwe problemen zullen nu tijdig worden ontdekt. (Bloeddruk, dikte van het bloed etc.) Waarschijnlijk krijg je medicijnen. Ervan uitgaande dat je verder gezond bent en er geen afwijkingen zijn gevonden zodat jouw beroerte eigenlijk een kwestie van ongeluk is, zal het verder wel goed met je gaan. De kans dat je nog eens wat krijgt is dankzij de controles vaak zelfs kleiner dan de kans dat een willekeurige ander die niet onder controle staat een beroerte krijgt.
Maar de enige die hier iets zinnigs over kan zeggen in jouw specifieke geval is je behandelend neuroloog. Praat over je angst, dat is absoluut niet gek. Jouw dokters zouden ook angstig zijn in jouw situatie. Het is van groot belang dat je weer vertrouwen krijgt in je lichaam. Praten dus en informatie vragen ! Succes met alles.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een CVA is ontzettend heftig en heeft veel impact op je leven, raadpleeg je arts, eventuele verpleegkundige en anders zou je een psycholoog kunnen raadplegen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing