Waarom blijf je licht zien als je je in een donkere ruimte bevind en naar bijv. een scherm kijkt en die dan ineens uitzet?

Als ik 's nachts nog even snel een artikel lees op mijn iPhone terwijl het helemaal donker is om me heen en ik mijn iPhone uitzet blijf ik nog steeds een lichte vlek zien. Die vlek blijft een aantal seconden. Ook als ik mijn ogen sluit. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Het werkt als volgt:

Je zintuigen nemen geen absolute waarden waar, maar relatieve. Iedereen kent het wel: doe je linkerhand in een bak met koud water en je rechter in een bak met warm water. Als je na een minuut je beide handen in een bak met lauw water stopt voelt je linkerhand warm en je rechterhand koud water.

Zo werkt het ook met je oog. Je staafjes en kegeltjes nemen verandering van lichtintensiteit waar en worden actief als er veel verandering is, dit geven ze door aan de hersenen die dat interpreteren als beeld.

Als je in het donker ineens je iPhone uitzet nemen de retinacellen die het licht van de iPhone opvingen ineens heel veel minder intensiteit waar. Dit geven ze door aan de hersenen die dat interpreteren als een relevant beeld.

De vorige antwoorden spraken over het wegebben van activatie. Deze zogenaamde leaky-integration bestaat inderdaad binnen neuronen, maar op een tijdschaal in de orde van enkele honderden milliseconden. Als het effect hierdoor werd veroorzaakt zou het beeld niet enkele seconden blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

omdat je ogen het licht opnemen en het door je hersnen verwerkt en gefiltert weer verdwijnt. overdag heb je allemaal licht maar kijk je recht in de zon dan moet je oog heel veel absorberen en afvoeren. Daarom zie je als je een flits van een foto hebt ook even een vlek.. die gaat langzaamaan weg... datzelfde doet die iphone dus met jouw ogen. Is het overdag, dan is je oog gewend aan dat licht en doet t niets met je ogen als je ze sluit. Maar in het donker is dat dan die zon zeg maar en je donkere kamer is het daglicht. Maar doordat je ogen gewend raken aan je omgeving van je donkere kamer en opeens dat ene lichtje uitvalt zal het proces van afvloeien weer trager gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies en het verwerken van je beeld ( oog en hersenen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Totale onzin. Dit is een effect van de relatieve waarneming van je retinacellen. Je ogen hoeven geen licht te verwerken en af te laten vloeien. Ze verwerken informatie.
Het licht valt door je pupil op het netvlies en maakt daar een beeld.Al die kegeltjes en staafjes en wat er ook nog mag zitten vangen dat ligt op, sturen het naar je hersenen, en je kunt zien.Dit is dus een doorlopende stroom informatie.
Als je het licht plotseling uitdoet stoppen je oogzenuwen niet gelijk met die beelden doorzenden.De laatste belden komen met n beetje vertraging aan in je hersenen en dan pas zijn de beelden op zeg maar.
Vergelijk het met iets wat je in de zon hebt gelegd en dat warm is geworden, als je dat uit de zon haalt is het niet gelijk afgekoeld (misschien stomme vergelijking, maar ik kan geen ander voorbeeld verzinnen
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt. is hetzelfde de warmte moet ook afvloeien tot het de temperatuur is van de omgeving of van het ding zelf) als je datzelfde ding in eeen sauna doet van 90C dan zal het ook niet kouder worden dan die 90C van de omgeving van de sauna ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niet. Je ogen stoppen niet alleen niet met het versturen van informatie, ze versturen juist heel veel nieuwe informatie: namelijk dat er veel verandering in lichtintensiteit is op de plek waar het licht uitgegeaan is. Het is echt niet te vergelijken met een passief thermodynamisch systeem, zoals een sauna. Het is een actief systeem.