Wat een droom is en waar het precies voor dient is niet bekend, al zijn er wel vermoedens. Zo is gebleken dat men vaak droomt over dingen die men overdag heeft meegemaakt. Dit wordt de dagrest genoemd. Dromen zouden helpen de gebeurtenissen die een persoon heeft meegemaakt te verwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dromen hebben een heel belangrijke functie.
We dromen om gebeurtenissen en indrukken te verwerken.
Er zijn onderzoeken gedaan met mensen,die wakker werden gemaakt voor ze in de REM-slaap kwamen en dat is de fase waarin je droomt.
Deze mensen gingen na ongeveer 2 weken oa psychotisch gedrag vertonen,werden agressief en gingen hallucineren.
Dromen hebben dus het 'biologisch nut' dat we geestelijk gezond blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord geven is bijna onmogelijk. Er zijn heel veel verschillende theorieën hierover. Eén hiervan is dat dromen mensen voorbereiden op bedreigingen. Dat denken ze omdat de meeste emoties, die gevoeld worden in dromen, negatief zijn (woede, alleen zijn, bang). Ze verklaren het door te vergelijken met de holbewoners: zij wisten niet wat ze de volgende dag konden verwachten en daarom werden zij in hun dromen als het ware klaargestoomd.

Kijk naar het filmpje voor nog meer interessante informatie hierover. Het is wel in het Engels, maar met een gemiddelde kennis moet dat wel lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn behandelend neuroloog noemde het een soort ¨zachte reset¨ van de geheugenfunctie
Een paar hersenen kunnen maar een beperkte hoeveelheid informatie verwerken op een dag en dromen is een methode om het een plaatsje te geven in je lange of je korte termijn geheugen...