http://www.noblood.org/ Is dit een goede site ? Is de info medisch verantwoord welke men daar aantreft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ze zijn tegen bloeddonatie?
Ritsuka
11 jaar geleden
Maar met gedoneerd bloed worden ook medische onderzoeken gedaan, die anders niet mogelijk zijn.
Site even snel bekeken, maar snap niet waarom ze er tegen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet per se tegen Ritsuka, volgens mij: "We are a community of medical professionals and members of the public who are responding to the worldwide concern about the efficacy, cost and availability of donor blood." Op zich is het natuurlijk heel waardevol dat alternatieven worden onderzocht, want donorbloed is duur en niet overal in voldoende mate aanwezig, en bovendien brengt een bloedtransfusie nog altijd bepaalde risico's met zich mee. Ik ben het met je eens dat tegelijk de mogelijkheid van bloeddonatie enorm waardevol is, maar dat zijn alternatieven natuurlijk ook. En er zijn ook mensen die sowieso geen bloed willen ontvangen, ik noem de Jehova's getuigen maar als bekende groep. Ook voor hen is het waardevol om te weten welke alternatieven er eventueel zijn. Aimeetje: het is voor zover ik kan zien nogal een uitgebreide site met allerlei informatie, kan je aangeven over welke informatie je vragen hebt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies12, ik ben het eens met je conclusie, ik denk dat de medische gegevens betrouwbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@lies12
Ik wou gewoon weten of ze professionele relevante informatie correct geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Aimeetje: het is mijn vakgebied niet hoor, dus ik ga ook geen antwoord geven, maar ik krijg wel sterk de indruk dat ze hun best doen om zoveel mogelijk medische onderbouwde alternatieven te bespreken. Allicht dat men op een site die de doelstelling heeft om vooral de alternatieve behandelingen te belichten de nadelen van bloedtransfusies sterker aanzet en de voordelen minder belicht, maar dat wil nog niet zeggen dat de gegevens niet correct zijn. Een paar dingen roepen bij mij wel vragen op, zoals 'bloedloze' transplantaties. Hoewel vanuit medisch oogpunt erg interessant, vraag ik me ook af of de risico's van een donororgaan op bijvoorbeeld afstoting niet veel groter zijn dan dat van donorbloed. Maar als je over dát soort dingen concrete vragen hebt, kun je natuurlijk via een site als Pubmed vrij gemakkelijk een review of een andere studie vinden die de voor- en nadelen van bloedloze transplantatie beschrijft. Maar wat ik me ook afvroeg: jij bent JG, toch? Weet jij hoe er over het algemeen wordt gedacht over orgaantransplantaties vanuit de JG gemeenschap? Puur intuitief gaat dat namelijk veel verder dan een bloeddonatie, maar dat is natuurlijk niet waar het om gaat bij religieuze argumenten. Maar is er dan geen bezwaar tegen het ontvangen van een orgaan, zolang daar maar geen bloed bij gegeven wordt, of wordt daar verschillend over gedacht? Volgens mij is het bij veel organen praktisch onmogelijk om helemaal geen bloed mee te transplanteren, zo is overeenkomst in bloedgroep ook één van de belangrijkste voorwaarden voor het kunnen transplanteren van een orgaan.

Antwoorden (1)

Ja en nee. De doelstelling lijkt te zijn zoveel mogelijk alternatieven aandragen en onderzoeken om het gebruik van bloed te voorkomen. De doelstelling is dus niet primair de gezondheid, maar het voorkomen van het gebruik van bloed, waarscbijnlijk ingegeven door religieuze motieven en past goed bij het erg religieuze karakter van de moderne amerikaanse maatschappij. De medische informatie lijkt echter van goede kwaliteit en tegenwoordig is het vrij gemakkelijk om wat je op die site vindt te toetsen op wat meer objectieve sites. Soms heb ik er wel moeite mee, bv de post van een vrouw die meldt dat ze nog leeft hoewel haar man weigerde toestemming te geven voor bloedtransfusie na een levensbedreigende situatie. Overleden vrouwen zullen vast geen posts schrijven op het forum denk ik dan. Als je leest dat Jehovas het er beter vanaf brengen bij hartoperaties omdat artsen eerst goede maatregelen nemen om bloedarmoede te voorkomen dan is dat wel weer interessant om te weten.