welke angst gedachten hebben mensen over het algemeen als ze heimwee hebben?

Ik ben 18 jaar en ik heb heel erg last van heimwee. Hiervoor ben ik nu in therapie. Ik moet van mijn therapeut opschrijven wat nou mijn angst gedachten zijn, alleen ik vind het erg lastig om te bedenken wat ik precies tijdens de vakantie denk. Kan iemand me hier mee helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb niet het idee dat heimwee iets met angst te maken heeft. Volgens mij is het bij heimwee zo dat je liever in je eigen, vertrouwde omgeving bent dan elders, omdat je je thuis het meest op je gemak voelt.

Wat jij allemaal voor gedachten hebt tijdens je vakantie kan natuurlijk niemand voor jou bepalen. Jij bent de enige die weet wat je voelt en denkt. Focus je niet op angst, maar gewoon op de gevoelens die je hebt als je op vakantie bent: voel je je onzeker, somber, ontheemd? Denk je dingen als: ik wil mijn koffers pakken en snel terug naar huis? Schrijf dat dan allemaal op. Misschien zit er ook wel iets van angst bij. Betrek die ook in je verhaal.

Maar laat je niet gek maken. Heimwee is geen ziekte of afwijking, maar een 'kwaal' waar je in een bepaalde fase van je leven last van kan hebben. Het hoort nu gewoon bij jou. Dikke kans dat je het na verloop van tijd ook weer kwijt raakt, als je ouder wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De angst, om het vertrouwde kwijt te raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oeps..; op therapie voor heimwee? Is gewoon thuis blijven dan geen makkelijkere optie?
Maar hoe dan ook, je moet je huiswerk maken blijkbaar. Volgens mij flip je op het woord "angstgedachten". ik vraag me af waarom de therapeut juist die opdracht aan je geeft... want blijkbaar heb jij niet meteen iets met "angst"...Of heb je hierover iets tegen je therapeut gezegd waarop hij verder bouwt?(bv. "ik ben bang om in een andere omgeving met mensen te spreken")

Je kan bv. het volgende doen :
- schrijf alles op wat volgens jou met heimwee te maken heeft. het hoeft daarom niet met "angst" te maken hebben, maar alles wat er in je hoofd komt als je het woord "heimwee" hoort of leest. kijk dan of er iets bij is dat bijzonder van jou van toepassing is. zeg dat (het kunnen meerdere dingen zijn) tegen je therapeut.
of
- zeg gewoon tegen je therapeut dat je je er écht niks bij kan voorstellen en vraag hem om je op weg te helpen. en dan maak je je huiswerk tegen de keer erna.

Laat je vooral niet onder druk zetten, een therapie is jouw proces en je kan niet sneller gaan dan voor jou mogelijk is...