Zijn sommige vleessoorten gezonder dan andere?

Bijvoorbeeld varkensvlees of rundvlees of kippenvlees.

Zo ja waardoor komt dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

het ligt er een beetje aan wat je met gezonder bedoelt? zo heb je kaas en magere kaas en vlees en mager vlees en dat geldt voor zowel varkensvlees als rundvlees. kippenvlees ligt weer anders want het probleem is allereerst is het een plofkip of een gezonde biologische kip ? deze is makkelijk, geef mij de biologische maar, dat is veel gezonder maar rundvlees heeft natuurlijk ook mager of vetter, supermarkten verkopen nu rundergehakt en mager rundergehakt wat is gezonder ? beide rund, de een iets vetter dan de ander. wat is gezond ? varkensvlees heb je een haasje, is erg mager, maar wat denk je van de speklap, dat is pas vet... maar we vergeten nu de smaak, dat wil ik toch even vermelden, wat voor vlees je ook koopt, een beetje vet geeft meer smaak. en dat geldt dubbel voor varkensvet dat veel voedsel een lekkere smaak geeft. antwoord op jouw vraag: ja, minder vet is gezonder, maar helemaal zonder vet is niet smakelijk. en dan moet je kiezen ! eet smakelijk. Toegevoegd na 1 minuut: er zijn natuurlijk ook biologische varkens en koeien, dat vergat ik even te vermelden, en bij de ene slager ligt vlees uit ierland en bij de ander uit argentinie en bij de derde uit ...?

Gezond eten is een tendentieuze stelling. De vraag is niet direct of vlees eten verstandig is, de vraag is volgens mij welk vlees gegeten kan worden zonder dat dit kwalijke bijverschijnselen geeft voor onze gezondheid en welke vleessoorten in die zin beter zijn dan andere. Hierover hebben verschillende wetenschappers verschillende ideeën. En ze zijn het (uiteraard) niet met elkaar eens. Boven enige twijfel verheven staat wel dat teveel dierlijk vet eten niet bevorderlijk is voor onze gezondheid. Vooral omdat onze samenleving geëvolueerd is naar een die op alle mogelijke momenten van de dag dierlijke vetten aanbiedt aan consumenten. Als gevolg van dit laatste zal het eten van (vet) vlees ons lichaam aanzetten tot opslag van die overmaat. De plaats waar dit gebeurd is afhankelijk van een aantal factoren maar het kan ook worden opgeslagen rondom organen en in aderen. Deze opslag is vooral levensbedreigend. In varkensvlees en kip zitten bacteriën die pas gedood worden bij een langere blootstelling van het product aan (een minimale) hittebron. Rundvlees kent dit probleem niet. Daarenboven is de productie van varkensvlees en kippenvlees twijfelachtig vanwege het gebruik van hormonen. Ook bij de productie van rundvlees worden hormon gebruikt (in geneesmiddelen), echter in mindere mate (vermoeden). Mede daarom wordt biologisch vlees vaak geadviseerd boven niet-biologisch vlees. Gezond is daarom een lastig begrip: wat voor de een gezond is, is dat voor de ander in mindere mate. Dat komt niet alleen door het bovenstaande maar ook doordat elk mens anders is. Niet alleen qua persoon maar ook qua energieverbruik en weerstand. Mijn conclusie is dat sommige vleessoorten beter in mindere mate kunnen worden gegeten dan andere. Ze zijn niet 'gezonder of ongezonder' te noemen. Dit is een hoax. Toegevoegd na 23 uur: Na een reactie op mijn antwoord door Keesvi gewezen werd op nog een nuancering wil ik aangeven dat de derde alinea van mijn antwoord onjuist is. Met dank aan Keesvi.

Als je kijkt naar het menselijk gebit, dan kun je meteen stellen dat wij doorheen de loop van (tien)duizenden jaren eigenlijk omnivoren zijn. Jouw vraag gaat hier over het carnivoor gedeelte, het vleesetende gedeelte, maar tegelijk moet je er rekening mee houden dat we voetbalvelden-grote oppervlakten hebben in onze 'lange' darm waarin de voeding verwerkt wordt. De mens had, als concurrent van andere roofdieren, dikwijls vlees nodig om in zijn energiebehoefte. In het Oud Testament kun je dan ook de broedermoord van onze symbolische voorvader Kaïn zien als jaloezie waarom het offervuur van het vlees (Abel, veehoeder) meer aanvaard zou zijn dan het offervuur van hem (Kaïn, de landbouwer). De mensen hielden dus al snel zelf dieren om niet meer afhankelijk te zijn van de jacht waarbij de mannen dikwijls zelf sneuvelden voor vrouw en kinderen thuis. Varkens waren daarbij gemakkelijk, en varkensvlees werd dus deel van ons. Nu spring ik meteen over de fase waarin de Qor'aan deels terecht publiceerde dat varkensvlees onrein was, maar neem ik de problematiek van de vogelgriep uit Azië meteen mee (sorry voor het simplisme hier, het is voor de eenvoud van uitleg) omdat daar hetzelfde probleem voorkomt als bij ons: Men zegt dat onze eigen kippen 'beter' zijn dan deze bijv. de koeien die antibiotica zouden ingespoten zijn of industrieel gekweekte dieren. Dat klopt jammer genoeg helemaal niet: Veel salmonella komt van de kippen en gevogeltje dat vrij is maar bij hogere zomertemperaturen broeikassen vormen van bacteriën, samen met de egels die de ziekten helpen verspreiden via meegenomen vuil op hun stekels bij het leegzuigen van de eieren. Kern is immers: Wat geven we onze kippen? Eerlijk: verjaarde afval en eten dat over tijd is, brood dat oud (niet altijd slecht maar een gezonde mens heeft geen anti-biotica nodig). Wat krijgen de varkens: idem, inclusief industriële voeding. Overleeft de mens op hondenbrokken? Het vlees dat we consumeren, wordt dus zeer snel opgenomen in ons lichaam en lachwekkend kunnen we stellen dat we worden wat we eten. De opdeling 'koosjer' en de wering van 'varkensvlees' door de islam, heeft dus wel een wetenschappelijke grondslag, maar je moet alles in de cultuurcontext plaatsen. In de eerste plaats krijg je al van kleinsaf de voeding, waarvan je ouders denken dat het 'goed' is (en dus beïnvloed door vermelde onderscheid). Pas als je zelf plots je voedingswijze drastisch verandert, loop je echte risico's.

De meeste mensen kunnen kip en vis heel goed verdragen, ook al zouden ze last krijgen van varkens - en rundvlees. Het is wel zo dat het algemeen bekend is, bij zowel de reguliere als de alternatieve geneeswijzen dat varkensvlees gewoon niet zo goed is, het schijnt o.a. te mee te werken aan het ontstaan van poliepen. Verder is het toch heel persoonlijk, de één kan alle vleessoorten in grote hoeveelheden verorberen en voelt zich daar "kiplekker" bij. De ander kan alleen bepaalde lichtere soorten verdragen. Ieders gestel is anders. Verder is het natuurlijk van groot belang, als het om gezond gaat, dat het vlees van biologische kwaliteit is, zonder antibiotica of andere toevoegingen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100