Welke voeding vult je bloed het best aan? ( zie vraag)

Ik doe via arts al nodige onderzoeken omdat ik al twee maanden menstrueer, dus daarover wil ik geen advies. Ik wil advies over de voeding om mijn bloed te helpen, omdat ik maar blijf verliezen. Dus om in de tussentijd zo sterk en gezond mogelijk te blijven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (6)

Voeding zoals lever is goed voor bloed aan te maken.
OOk ijzerhoudende voeding.
11 jaar geleden
Eet veel vruchten, zoals: frambozen, bramen, druiven, ananas, olijven, peren en appels. Gebruik bovendien dagelijks wat jonge brandnetelblaadjes en een glas bietensap. Neem tijdens de maaltijd ook extra vitamine C in de vorm van Vitaal Vitamine C complex tabletten (vitamine C bevordert de opname van ijzer). Vermijd het gebruik van zwarte thee en koffie.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat voor verschil hebben de vruchten die je benoemt met andere? je antwoord voelt goed... Als je meer details hebt, graag!
Appelstroop, orgaanvlees, rood vlees, spinazie. Alles voor het ijzer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoorde laatst dat dat er veel ijzer in spinazie en appelstroop onzin is. Bij spinazie berust deze fabel op het feit dat er resultaten van een fout onderzoek bekend zijn gemaakt, en dit nooit hersteld is. En appelstroop had vroeger wel veel ijzer, omdat het in ijzeren ketels werd gemaakt. Tegenwoordig wordt dit op een andere manier gemaakt waardoor dus ook hier veel minder ijzer inzit dan dat mensen denken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, Sjuul. Bovendien is ijzer uit plantaardige bronnen minder goed opneembaar. Daarnaast bestaat bloed uit wel meer dan uit ijzer.
Als kraamverzorgster zei ik altijd tegen mijn kraamvrouwen: volkoren producten (brood, zilvervliesrijst), rood vlees, groene groenten, appelstroop en daarbij producten met vitamine C om de ijzeropname te verhogen en vooral niet tegelijk met melk, want dat remt juist de ijzeropname.
Je hebt ook nog Floradix, een ijzerprepraraat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ongezwavelde gedroogde abrikozen zijn zeer probaat en zorgen voor het verhogen van jouw ijzer (hemoglobine) in het bloed. Van internet komt de volgende tekst ter bevestiging.
Vlees, groene groenten, volkorenbrood en peulvruchten bevatten veel ijzer. IJzer wordt beter opgenomen als je daarbij iets met vitamine C eet of drinkt. Drink bij je broodmaaltijd een glas vruchtensap bijvoorbeeld. Gedroogde abrikozen vormen een prima ijzerrijk tussendoortje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De top 20 van ijzersterke voedingsmiddelen

Bruinbrood, sneetje (35 gram) 0,6 mg ijzer
Volkorenbrood, sneetje (35 gram) 0,9 mg ijzer
Roggebrood, sneetje (50 gram) 1,5 mg ijzer
Volkorenmacaroni, grote lepel
(50 gram, gaar) 0,6 mg ijzer
Muesli, 3 eetlepels (25 gram) 0,8 mg ijzer
Evergreen, 1 biscuit 1,6 mg ijzer
Volkorenbiscuitje (10 gram) 0,4 mg ijzer
Vlees (75 gram gaar) 2,5 mg ijzer
Vis (75 gram gaar) 1,0 mg ijzer
Kip (75 gram gaar) 0,6 mg ijzer
Leverworst (voor 1 snee) 0,5 mg ijzer
Ei, per stuk 1,0 mg ijzer
Aardappel, 1 stuks (50 gram) 0,3 mg ijzer
Peulvruchten, grote lepel
(50 gram, gaar) 1,0 mg ijzer
Zilvervliesrijst, grote lepel (50 gram, gaar) 0,3 mg ijzer
Groente gemiddeld, grote lepel
(50 gram, gaar) 0,6 mg ijzer
Fruit gemiddeld, 1 portie 0,8 mg ijzer
Noten, eetlepel (20 gram) 0,6 mg ijzer
Appel- en huishoudstroop
(voor 1 snee: 15 gram) 2,3 mg ijzer
Roosvicee Ferro,
1 theelepel (5 ml) 5,0 mg ijzer

http://www.st-anna.nl/assets/files/Dietetiek/009%20Voedingsadvies%20bij%20ijzertekort.pdf

Heel interessante link!