Hoe kan het dat ik verandert ben na een ongeluk?

Vorig jaar Juli heb ik een scooter ongeluk gehad. Sinsdien ben ik mezelf niet meer. Snel agressief, boos, huilen geen geduld en een kort lontje. Mijn vriend is hier helaas de dupe van. Ik heb op internet gezocht en ik kan niet echt antwoord op mijn vraag vinden. Ook ben ik al naar een psychiater geweest en die zeiden dat ik het ongeluk nog niet verwerkt had. Dit heb ik nu maar ikzelf ben nog niet verandert en dat wil ik heel graag!.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (14)

Aangezien je gedrag nog steeds heel erg veranderd is lijkt het mij waarschijnlijk dat je je ongeluk nog niet helemaal verwerkt hebt.

Je kunt contact opnemen met slachtoffer hulp, zij hebben het meeste verstand van dit soort dingen en kunnen het beste een antwoord geven op je vraag.

Toegevoegd na 48 seconden:
http://www.slachtofferhulp.nl/?contentID=45
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan wel degelijk van karakter veranderen als je bij dat ongeval hersenbeschadiging hebt opgelopen. Dat heet ook wel traumatische hersenbeschadiging. Zoek maar eens op dat woord, misschien vind je daar antwoorden op je vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blijkbaar heeft het ongeluk een grote impact op je gehad.
een psychiater vind ik wat "zwaar", maar mogelijk heb je baat bij nog wat gesprekken bij een psycholoog?
die kan je handvaten aanreiken over hoe je dit aan moet pakken.
sterkte en succes!
Rieneke1
14 jaar geleden
Ja dat kan, ben je niet een bewijs ervoor dat het kan...

Na het ongeval kun je niet meer flierenfluiten... Daarom ben je zo snel boos en heb je zo´n kort lontje... NA het ongeval is je leven serieus geworden... En MOET jij de verantwoording nemen voor dat wat is, voorheen deed je dat niet en verzaakte het leven, die luxe heb je niet meer... Het is over met de lol en flauwe kul, het leven MOET nu serieus door jou geleefd worden...

Als je dit ECHT snapt mag je weer gaan genieten en lol maken, maar voordat het zo ver is, is het afzien, jij en de rest van de wereld...

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat jij het ongeluk nog niet verwerkt hebt is totale onzin, dat weet jij ook... Jij weet beter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet duidelijk in je verhaal, of:
je ernstig gewond was?
Er ook hersen letsel aanwezig was.?
Of er meerdere bij bij betrokken waren.?
Jij je schuldig voelt.?
Jouw door andere letsel is aangedaan waarvan jij nu het leed hebt.?!
Ook is niet duidelijk of je nog hulp hebt.?!
Het lijkt me zo dat je, of slachtofferhulp aanvraagt, of een andere hulpverlener.
Ook zou ik opnieuw een gesprek met je huisarts aangaan om je problematiek opnieuw te bespreken.
Hier moet een duidelijke hulp komen.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de huisarts moet hier iets mee gaan doen, en met gesprekken los je dit niet op. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is geen wonder dat je je nog niet oke bent. Toch zou ik teruggaan naar je huisarts. Het is ook mogelijk dat er rwe ziektebeelden door elkaar lopen.
"Stel" dat je wat overwerkt bent en je denkt dat het nog bij het ongeluk hoort. Zou ook een mogelijk zijn.!
Ga je problemen voorleggen, dan pas krijg je duidelijkheid.!
Een ongeluk kan je heel moeilijk verwerken. Maar ben je wel onder behandeling geweest van het ziekenhuis. Want deze klachten worden niet door iedereen erkend, of leggen ze deze link niet. De huisarts kan op dit moment weinig voor je betekenen..

Hebben ze wel gecontroleerd op whiplash klachten, want hier zit wel een begin ervan in. (agressief omdat je het niet aan kan, boos (dat je niet weet wat er echt aan de hand is) geen geduld (omdat je prikkelbaar bent) en het korte lontje dit hoor er namelijk allemaal bij. Whiplash kan je niet zien op foto's. Deze kan ook samen gaan met klachten van licht en geluid.

Vraag toch eens een doorverwijzing naar de neuroloog (omdat alles komt vanuit de hersens) deze weet alle wegen waar je naar toe kunt gaan, en kan je dingen aanreiken. De symptomen van een beginnende depressie kan dan ook worden bekeken.

Zorg dat je niet verder in het diepe dal raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zien niets aan je nek met een whiplash, alleen kunnen ze deze herkennen aan jouw klachten.
Als ik je reactie op dit ongeluk lees, dan lijkt het er behoorlijk op dat je een vorm van PTSS hebt opgelopen. En dat is vaak niet alleen afhankelijk van dat ene gebeuren. Soms liggen er diepere oorzaken aan ten grondslag, waar je jezelf niet eens bewust van hoeft te zijn.

Wat ook meespeelt is hoe je dat ongeluk hebt ervaren. En daarbij maakt het niet eens uit wat er precies is gebeurd. Een voor de een onbeduidend lijkend ongeval/gebeuren, is voor een ander toch van grote invloed. Omdat het gaat om wat je erbij hebt gevoeld. Je geeft hier geen informatie over. Over hoe "groot" het ongeval was. Ik vermeld het alleen maar om aan te geven, dat als je zelf het gevoel hebt dat het niet in verhouding lijkt te staan, het ontdekken wat het je gedaan heeft, je dat inzicht wel kan verschaffen. Dat een "klein" gebeuren daardoor toch een grote impact kan hebben.

Verdere professionele hulp lijkt me dan ook zinvol. Alleen al de herkenning en bewustwording van waar je mee zit, kan je op de goede weg zetten, naar jezelf hervinden. Dat je jezelf bewust bent van de verandering is al ook een goede start.

Sterkte hiermee.

Toegevoegd na 6 minuten:
Even ter aanvulling: Veel mensen denken dat je PTSS alleen oploopt door gebeurens als: grote rampen, oorlogservaring etc. Ook eenmalige zaken als een ongeval kunnen echter voor dit soort effecten zorgen.
Ook als je in het verleden andere zaken hebt meegemaakt, die je wel goed verwerkt lijkt te hebben, maar die nog in je systeem zitten, kan daardoor een schijnbaar 'klein' gebeuren ervoor zorgen dat je (alsnog) een PTSS ontwikkelt. Je hebt daardoor dan een kwetsbaarheid daarvoor ontwikkelt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Kijk ook even hier. Dan kun je bekijken of je jezelf er in herkent. http://www.bbzfnv.nl/Beroepsziekten/PTSS.asp

Lijkt een vreemd bron, maar het is er een die aansluit bij de ervaring dat ook zogenaamd minder ernstige trauma's tot PTSS kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Is eerste wat ik dacht.. PTSS
Je hebt een aantal energiebanen geblokkeerd, hierdoor kunnen spanningen niet via de gewone weg verwerkt worden en komen ze er via de mond uit. Ze ketsen als het ware terug op de blokkades, en komen weer naar boven om er direct uit te komen.

Als je graag weer stabieler wilt worden kun je kiezen uit verschillende manieren om de energiebanen weer open te krijgen.
Reiki of yoga zijn bijvoorbeeld hele goede manieren, maar ook handoplegging/ magnetiseren en chi gong kunnen helpen.
Kies wat bij je past.

Ga aan de slag en wordt weer vrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo te horen speelt er toch iets lichamelijks mee misschien inderdaad whiplash, is een mogelijkheid. is je concentratie op gecompliceerd taken ook slecht ?
met en test op dat gebeid kom je soms al en stap verder
De ernst van het ongeluk is niet duidelijk maar als er geen grote factoren als schuldvraag meespelen
dan is er toch meer aan de hand lijkt me
14 jaar geleden
Ja, je kan veranderen na een ongeluk. Mijn zusje heeft dat na een flinke val van een trap gekregen en ik heb het gekregen na een hele flinke hoeveelheid bloed te hebben verloren. Ik heb er niet zo heel veel last van maar kan wel merken dat mijn hersenen er aan geleden hebben.
Helaas weet ik niet of hier wat aan te doen is. Hersenen zijn wel te trainen maar in het geval van persoonlijkheid lijkt me dat lastiger, misschien zelfs onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, persoonlijkheid kun je ook trainen, en ook hoe je omgaat met veranderd zijn kun je oefenen en verbeteren in hoe je denkt en doet. Het kost alleen wil, tijd en een beetje doorzetten. Beetje creatief denken soms ook, of een inspirerend boek.
het is niet gemeen bedoeld, ik zou hulp zoeken om het te verwerken

sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey! Ik denk dat je misschien naar een therapeut moet. een psychiater kan je alleen maar medecijnen geven en dat is zeker niet de juiste oplossing voor je. Sterkte, het komt zeker wel weer goed:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo,
Misschien kan het zijn doordat je door het ongeluk, eerdere (onverwerkte) dingen uit jou jeugd die plaatsvonden voor het ongeluk, en die je altijd onderdrukt hebt, weer omhoog zijn gekomen, en waar je nu geen weerstand meer tegen kan bieden.

Misschien is het wel een uitnodiging geweest tot opruiming.
kan ook zijn dat je het ongeluk nog niet geaccepteerd hebt,
en alsnog probeert te onderdrukken.

Ben je een onderdrukker, of een opruimer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het heeft echt tijd nodig denk ik. heb je neurologisch onderzoek laten doen? situaties laten zich niet dwingen. heel veel sterkte met dit 'proces'..