Hoe betrouwbaar is een Corona zelftest?

Zoals velen van ons doe ik wel eens een Corona zelftest. Nu dacht ik altijd dat de controlestrook bij de C wel zou testen of er bv genoeg materiaal met het wattenstaafje uit de neus is gehaald.

Tot mijn verbazing krijg ik ook een rode streep bij de C als ik de hele test doe, echter zonder dat ik het wattenstaafje in de neus heb gehad (je moet het eens een keer proberen, toch?).

Wat zegt dit over de betrouwbaarheid van zo'n zelftest? Je weet dus ook nooit of je wel genoeg materiaal uit de neus op het wattenstaafje hebt verzameld.

2 jaar geleden
1.3K
Sanderro
2 jaar geleden
Ik denk dat ik de titel van de vraag anders had moeten formuleren. De daadwerkelijke vraag was namelijk meer waarom ik wel een rode streep bij de C krijg, terwijl ik de wattenstaaf niet eens in mijn neus heb gehad. Je zou toch denken dat daarbij op iets wordt gecontroleerd dat altijd in de neus aanwezig is, zodat je weet dat er ook genoeg materiaal is verzameld voor de test op corona. Maar als er dus niet eens door de test 'gezien' wordt of de wattenstaaf uberhaupt wel in de neus is geweest, denk ik dat die test daardoor onbewust/ongewenst meer negatieve uitslagen geeft dan gewenst, als mensen niet genoeg materiaal uit de neus hebben verzameld. Ik dacht dus eerder dat die C wel op iets meer controleerde dan of alleen die testvloeistof dar langs kwam.
MarBet
2 jaar geleden
Dat is wel bijzonder, dan heeft dat controlestreepje ook geen zin. Ik vraag me dan ook wel af of de onderzoeken naar betrouwbaarheid ook gedaan zijn bij zelftests die mensen echt zelf uitvoeren, of alleen in de teststraten met afname door de medewerkers daar. Kan nogal verschil maken als er geen controle is op voldoende materiaal op het wattenstaafje.

Antwoorden (1)

Deze vraag is al eerder gesteld. Als je besmet bent is de betrouwbaarheid ongeveer 80%.
Alleen betrouwbaar bij personen met verkoudheidsklachten
De betrouwbaarheid van de beide antigeen zelftesten werd ook vergeleken bij personen mét en zonder verkoudheidsklachten. Bij de mensen met klachten versus zonder klachten waren de gevoeligheden 51 en 26 procent voor de speekselzelftest, en 79 en 23 procent voor de neuszelftest.