Nee ook bij gebeurtenissen als je bijvoorbeeld een ongeluk ziet gebeuren waarbij jij getuige van bent. Je kent de persoon dan ook niet. Maar je maakt je wel zorgen of er iets gebeurd is met deze persoon en of het goed gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind jouw vraag dan niet duidelijk geformuleerd. Natuurlijk maak jij je druk om mensen die jou dierbaar zijn, daar kun je zelfs wakker van liggen. Wat wil je dan precies nog meer weten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou ik nog even een toevoeging maken bij je vraag. Anders krijg je antwoorden waar je niet op wacht.
Nee, kijk maar eens hoe betrokken mensen zijn met mensen die in arme landen leven en niets hebben.
Sommige mensen trekken zich het leed van iedereen aan en andere zien alleen hun eigen leed. Weer anderen maken zich alleen zorgen om de mensen waar zij daadwerkelijk om geven. Dus nee, het is maar net hoe je in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goh ik bekijk het zo als je je om iemand zorgen maakt die je niet goed kent dan geef je ook toch een beetje om die persoon. Nu ja is om iemand geven een groot woord. Ik denk dat je er dan toch om geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de hele wereld maakt zich zorgen om de onschuldige ( vaak vrouwen en kinderen ) slachtoffers in Syrië. Dat zijn mensen die je niet kent en waar je pas van hoort, als er melding van wordt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Gast,

Misschien refereer je naar iemand die je al kent en wil je erachter komen wat nou eigenlijk je gevoelens zijn voor die ander.
Op deze manier kun je mensen die je nooit ontmoet hebt (arme landen of toevallig passerende ongelukkigen) even buiten je problematiek houden (al kun je daar m.i. wel je eigen zorgen om maken, maar inderdaad niet meteen vanuit een vriendschappelijke relatie).

Stel het gaat om een collega of studiegenoot die ziek is. En je maakt je daar zorgen over dan kun je denk ik zeker zeggen dat je sympathieke gevoelens hebt voor die ander.

Maar impliceert 'om geven' niet sterkere gevoelens dan alleen sympathie kun je je afvragen?
Misschien kun je stellen dat 'om geven' ook nog inhoudt dat je (vaak) zonder die ziekte óok wilt dat het altijd goed altijd gaat met die persoon (die ander moet steeds groeien en beter worden). Je bent er als het ware nog vaker mee bezig.

Het is eigenlijk maar net wat je onder 'om geven' verstaat; het is (enigszins) subjectief.
En wat versta je dan om zorgen maken? Is dat veel aan die ander denken of echt verzorgen door een positief woord of een bloemetje, etc.?