Wat moet je doen als je niet meer zeker weet of je vannochtend je pilletje hebt ingenomen?

En je daar absoluut niet twee van mag innemen en ook beter niet kunt vergeten?

14 jaar geleden
23.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat al goed advies in de antwoorden, daarom alleen een tip om herhaling te voorkomen: koop een goedkoop pillendoosje met dagverdeling. Stop aan het begin van de week meteen één pilletje in ieder dagvakje. Zo kun je beter zien of je de pil van de dag al hebt genomen dan bij een ongemarkeerde strip of een potje.

Het beste antwoord

Pak de verpakking van je medicijn erbij. Wellicht herinner je je nu weer of je die pil wel of niet genomen hebt en anders kun je het misschien zien aan de hoeveelheid pillen die nog in de verpakking zitten.

Weet je het nog niet, vergeet het dan maar weer en neem gewoon je pil weer in wanneer je de volgende weer mag. Eentje vergeten is dan denk ik beter.

Bij twijfel, bel je huisarts morgen even op.. of bel vandaag voor de zekerheid nog even naar de SEH of een andere huisartsenpost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is nu echt een vraag die je moet stellen aan de voorschrijvende arts als die je dat medicijn voorschrijft. Het antwoord zal van keer tot keer verschillen. Soms willen ze dan dat je maar overslaat, bij andere medicijnen moet je dan een 'halfje' nemen, niet te zeggen voor ons...
14 jaar geleden
Dat staat vrijwel altijd in de bijsluiter. Als je die niet meer hebt, kun je vrijwel alle bijsluiters ook online opzoeken op de naam van het medicijn. Sommige medicijnen moet je inderdaad alsnog innemen, anderen alleen als het nog niet te lang geleden is, en weer anderen kun je beter overslaan tot de volgende dosis.

Mocht het je vaker overkomen, dan kun je het beste gebruik gaan maken van zo'n doosje waar je voor elke dag een halve chemocar aan pillen in kunt stoppen je HOEFT niet alle vakjes te gebruiken gelukkig), dan weet je in elk geval of je ze voor die dag gehad hebt of niet. Die doosjes zijn heel goedkoop bij bijvoorbeeld de Xenos of de Blokker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
goeie tip marleen +1
op naar de blokker, want ik herken de vraag wel.
Bel arts of apotheek. Ik heb meegemaakt met een kennis met epilepsie en voor hem was het zo van belang dat hij apotheek belde. Nu heeft hij zgn. blisters. Hij krijgt medicatie in zakjes die hij voor 2 weken krijgt. Op elk zakje staat aantal pillen en welke. Sindsdien geen twijfel meer over inname.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou ik het pilletje niet meer innemen. Maar ik zou de pillen dan wel per dag gaan uitzetten (Handige doosjes zijn bij de apotheker verkrijgbaar) of een aftekenlijst bijhouden.
Op deze manier hou je je eigen controle over je medicatie.
Bij twijfel kun je contact opnemen met je arts. Je kunt dan alsnog je "vergeten" pilletje innemen. Het wordt lastiger als je een overdosering moet terugnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal eens met bovenstaande antwoorden, maar als jou dat vandaag is overkomen dan kun je daar ook gerust even de huisartsenpost voor bellen hoor. Heb ik ook wel eens gedaan wanneer ik niet zeker wisten of een bepaald medicijn samen mocht gaan met de standaard medicijnen van mijn zoon, en daar doen ze dan echt niet moeilijk over om dat even voor je na te kijken. Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
wisten?! wist natuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Arts bellen ,en om dit te voorkomen een uitzet doos van een week kopen.In ieder vakje doe je dan een pilletje zo zie je wanneer je het pilletje genomen hebt of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je nu niets meer aan, maar zorg voor een systeem. Registreer wanneer je een strip bent begonnen, en dan kun je terugtellen hoeveel pillen je gehad hebt en hoeveel je had moeten hebben.

"DE" pil is wat dat betreft perfect, daar staan de dagen al bij.