Veroudert de mens zijn leven altijd met gelijke tred of gaat dat (enigszins) exponentieel?

Ik bedoel dus de biologische veroudering vanaf het moment dat we gaan verouderen.
Is bijvoorbeeld de aftakeling tussen je 50e en 60e minder sterk dan tussen je 60e en 70e?
Of is daar moeilijk iets over te zeggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het verouderingsproces verloopt exponentieel. Niet zo zeer op cellulair niveau maar wel het totale lichaam. Verouderingsprocessen waardoor weefsels, organen of systemen minder goed gaan functioneren hebben een negatieve invloed op (delen) van het lichaam en de functies ervan of op andere organen, die dan ook weer minder goed gaan functioneren. Enzovoort. De ene stoornis werkt de andere in de hand. Een voorbeeld: Een vernauwing in de grote vaten geeft een verminderde doorbloeding van de benen. Hierdoor gaat de persoon steeds slechter en minder lopen. De spiermassa neemt af en door het gedwongen niets doen neemt de circulatie verder af. Er onstaan huidproblemen, wondjes die slecht genezen enzovoort. Zo zijn talrijke voorbeelden denkbaar. Medicamenteus of operatief ingrijpen is ook net altijd direct een winst. Het is vanwege de exponentiele component dat je ouderen vaak in korte tijd ineens slechter ziet worden.