hoe word het iq berekend?

ik moet binnenkort een iq test doen, ik moet mijn score lager hebben, ja idd lager niet hoger.(voor mijn eigen bestwil).hoe kan ik dit beinvloeden, word er gekeken naar hoe snel je alles invult of dat je alle atwoorden goed hebt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even iets luchtigs... Als ik dit zo zie zou ik me niet zo druk maken om een lage IQ score. Ow, en niet meer de avatar van je vrienden stelen he? http://nl.netlog.com/smlover88

Antwoorden (3)

Bij een IQ test worden verschillende vaardigheden gemeten (sommetjes, ruimtelijk inzicht, taalkennis) het aantal goede antwoorden wordt daarbij meegerekend, niet de tijd van beantwoorden.

Ik denk alleen niet dat het wijs is om "expres" laag te scoren. Als je een IQ-test moet doen, is dat om je IQ te meten, zodat je bij een hoog IQ (hoogbegaafdheid) aangepast onderwijs/hulp kan krijgen. Het zal dus al snel in je nadeel zijn om slechter te scoren dan je in werkelijkheid bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze berekenen je score aan de hand van hoeveel antwoorden goed maar ook hoeveel antwoorden je geeft in de bepaald tijd. Over het algemeen kun je dus niet snel klaar zijn met een IQ test maar zijn er zoveel vragen dat je dat niet kunt halen.

Ik weet niet waarom je hem lager wilt hebben maar om een antwoord te geven daarop: pas op voor de val om de makkelijke vragen fout te gaan beantwoorden, dat valt op. Zorg er dus voor dat je de makkelijkste vragen in een serie gelijksoortige vragen goed doet en pas daarna fouten gaat maken tenzij je natuurlijk echt een laag IQ moet hebben (onder de 70) want dan mag je alles fout doen. Verder moet je dus lang over elke vraag doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je IQ-score wordt berekend aan de hand van jouw ruwe score op de test in vergelijking met de testscores van een grote vergelijkingsgroep. Bij kinderen is dat bijvoorbeeld gerelateerd aan de leeftijd. En inderdaad speelt ook de tijd mee, er zijn maar weinig IQ-testen waar helemaal geen tijdsdruk op zit.

Een goede IQ-test kan trouwens expres onderpresteren wel herkennen, en een goede tester al helemaal. Als een psycholoog het idee heeft dat je bewust lager scoort dan je zou kunnen, kan hij/zij twee dingen doen: geen score geven in het verslag en aangeven dat de score onbetrouwbaar is en dat er een vermoeden bestaat van sabotage van de test (zéker als de psycholoog bekend is met jouw belang bij de testscores) of wel de score geven, maar daar bij noteren dat de score niet betrouwbaar is (met de reden) en dat de werkelijke score waarschijnlijk hoger is. Je kunt je dus afvragen hoe slim het is om dit te proberen. En ik weet ook niet wát je belang hierin is (ben ik overigens wel nieuwsgierig naar) maar ik kan me moeilijk een situatie voorstellen waarin eerlijkheid uiteindelijk niet beter zou zijn. Als je bijvoorbeeld hulp nodig hebt, kan dat toch beter afgestemd zijn op je werkelijke intelligentie?

Maar goed, het komt erop neer dat je wel héél slim moet zijn (en de psychometrische eigenschappen van de test moet kennen, én goed moet kunnen acteren) wil je lager scoren op zo'n test zonder dat het iemand opvalt dat je dit expres doet.