Als je alcohol drinkt ben je dan minder gespierd en slapper op langere termijn?

Ik doe aan fitness en drink elke week in het weekend.als je alcohol drinkt ben je dan op langere termijn slapper en minder gespierd dan als je niet zou drinken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Dat hoeft niet direct. Alcohol tast je spieren niet aan, maar je droogt er wel van uit waardoor je slapper kunt worden. Als je het langdurig met mate en alleen in het weekeind drinkt, waarbij je veel water of ander vocht drinkt, kan je lichaam dat best lang verdragen. Het blijft echter wel een feit dat het beter is om helemaal geen alcohol te drinken.

Bij langdurig alcohol drinken in het weekend, mag je niet vergeten dat je vaak langer op blijft, uitbundiger leeft en beweegt en vormen van stres kan krijgen als de alcohol is uitgewerkt of er verslaafd aan word. (dus dat je er meer problemen door kan krijgen) Alles kan eraan bijdragen dat je slapper word (of je iig slapper voelt) en je spieren lijden automatisch mee.

Dus als je gewoon je gezond verstand blijft gebruiken, mag/kun je best elk weekend alcohol drinken. Beter is geen alcohol natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt af van wat je verstaat onder "alcohol drinken in het weekend", en ook van wat je verstaat onder "minder gespierd".

Als je niet te veel drinkt, dan kan dat zeker geen kwaad. Ik heb toevallig gisteren hierover nagedacht tijdens de EK-finale: de meeste Spaanse spelers drinken regelmatig een half glaasje wijn met hun avondmaaltijd, en ik vond ze best gespierd, en beslist niet slap!
Als je wél te veel drinkt (en dan weet je best hoeveel dat is, toch?) is het uiteraard een ander verhaal. Zoals een andere GV'er al aangaf, heeft alcohol geen directe invloed op je spieren, maar wel over je totale gezondheid, waardoor uiteindelijk je spieren minder zullen worden.

En dan het begrip "gespierd". Als je streeft naar een gezond, gespierd lichaam, zonder te overdrijven, dan mag je gerust drinken (met mate!!), maar als je verlangt naar zo'n bodybuilder lichaam, dan is alcohol totaal uit den boze. Alcohol levert zogenaamde "lege calorieën", en dat betekent dat energie opgeleverd door alcohol dat niet meteen wordt verbruikt, omgezet wordt door je lichaam in energievoorraad, en dat betekent extra vet. Vet is natuurlijk funest voor een bodybuilder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alcohol zijn lege kcal, en dat is zonde als je aan fitness doet.
Maar je word niet opeens slapper, waar je erg voor moet uitkijken is:

stel je traint op vrijdag en gaat vrijdagavond gezellig wat drinken, ipv dat je lichaam snachts in je slaap zich goed kan herstellen van de kracht training (oftewel, gespierder worden) is je lichaam druk bezig met de alcohol afbreken.
Dat is erg zonde natuurlijk.

Drink met mate, probeer de kcal eventueel in te plannen (al blijven het lege kcal, geen voedingsstoffen, wel de kcal), eet goed voor en na het drinken, en wissel ieder alcoholisch drankje af met een glas niet alcoholisch drankje (cola, water, fanta).

Zo houd je de schade beperkt, is je lichaam minder bezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alcohol heeft een effect op het slaapritme en daardoor heeft het een direct effect op de afgifte van groeihormoon (tot 70% reductie in bloedplasmagehalte).
Ook op testosteron heeft alcohol een effect, maar dat is vrij gering (7% bij drie biertjes per dag).
Ook vermoedt men dat het herstellend vermogen van het lichaam wordt overbeladen doordat de lever zich grotendeels met de afbraak van alcohol moet bezig houden. Aangezien alcohol voornamelijk het vetmetabolisme hindert schat ik dat effect ook niet hoog in.

De verlaagde groeihormoonconcentraties lijken dus het belangrijkste negatieve effect en erg ongunstig voor mensen met body building aspiraties.