Waarom word ik onrustig van harde geluiden?

Boormachine, blender, stofzuiger... Ik krijg er de kriebels van en krijg er een onrustig/zenuwachtig gevoel van...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Ieder mens heeft een tax voor geluiden.
Voorbeeld:, krassen op een schoolbord, tandenknarsen.
Voor jouw ligt het in deze geluiden.
Zij komen bij je binnen en ontregelen je gevoel van rust.
Omdat je ze niet kunt buitensluiten ga je erop reageren.
Misschien kun je door een poosje watten in je oren te stoppen, waardoor het geluid gedempt wordt, langzaam wennen, zodat de geluiden minder vat op je hebben.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (12)

Lawaai is van zichzelf onrustig, dus dat jij daar ook onrustig van wordt is natuurlijk niets raars. Het zou vreemder zijn als je er rustig van werd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt angst en chaos... En dat voel je als onrust...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je onbewust denkt, "O jee, een boormachine, daar wordt ik onrustig van". Logisch dat je dan dat ook wordt.
Als je dat niet zou denken, of als je er geen aandacht aan zou schenken, zou de onrust niet ontstaan.
Maar ja, onbewuste en automatische gedachte associaties leer je niet zo gemakkelijk af. Misschien door veel te oefenen. Of anders proberen te accepteren, dat zal ook al een boel schelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat soms ook en weet je waarom ik er onrustig van wordt?
Dan kan ik niks horen wat er om mij heen gebeurt..b.v...als de telefoon gaat....de deurbel gaat...iemand roept mij....de poes is aan het vechten..
Zo gauw het apparaat uit is wat herrie veroorzaakt keert de rust in mij weer terug,dan mis ik niets meer van de gewone geluiden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ene mens is gevoeliger dan de ander voor onrust en chaos.
Ik ben er ook zo één. Bij mij is het nog een graadje erger misschien, en het kan pijn doen dat soort geluid en irritatie.
Hypergevoelig heet dat soms.
Dat hangt een beetje af of je het alleen met geluid hebt, of ook met smaak, aanraking en fel licht bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoogst waarschijnlijk heb je een verstoring van je energie banen in je lichaam, dat kan ontstaan door stress, te kort aan bepaalde sporen elementen, zou kunnen magnesium- zink.
Als dat zo is, dan schrik je van ieder groot maar ook klein hard geluidje, zelfs van een tik van een ballpen kan je al schrikken.
Vroeger zeiden ze : je hebt last van je zenuwen.
Probeer achter de oorzaak te komen, dit zijn de eerste voortekenen van erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat jij tot de categorie Hooggevoeligen behoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik houd ook niet van lawaai, ik veeg liever de kamer dan dat ik stofzuig.
Maar het is ook afhankelijk van wat je gewend bent, mijn ouders verbouwden vroeger veel. Als ik nu bouw geluiden hoor, van de buren bijvoorbeeld voel ik me thuis. (alleen zo'n hele zware klopboor waar ze mee in de hele harde muren boren, geeft dat gevoel niet, een beetje teveel denk ik.)

Je kunt het effect van het geluid beïnvloeden door goed het contact van je voeten met de aarde te voelen. Dat maakt je sterker zodat je je minder laat overrulen door de buitenwereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geluiden komen bij jou als "geweld" binnen.
Wat voor de ene als herrie wordt beschouwd hoeft voor de ander niet zo te zijn. je hebt hoogsensitieve mensen dat wil zeggen, dat men gevoeliger is voor indrukken uit de omgeving dan gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal is dit een kwestie van overgevoeligheid voor bepaalde dingen.
Het kan per individu verschillen. De een gevoelig voor dit.... de ander is gevoeliger voor dat...
Oplossingen: geluiden negeren (door je aandacht bijv. naar iets anders te verleggen) of vermijden en er mee leren leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hele harde geluiden zijn slechter voor je oren dan een beetje harde geluiden. Maar wat is heel hard en wat is een beetje hard? Als je in een auto zit, dan is het geluid van de moter een beetje hard. Maar als je naast een zaagmachine staat, is dat ontzettend hard. Heel harde geluiden kunnen zelfs pijn doen aan je oren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien ben je hoogsensitief, dan kunnen harde geluiden behoorlijk vervelend zijn.
Mijn zoontje heeft hetzelfde, en die waarschuw ik altijd als ik ga stofzuigen, die schrikt zich rot als er een motor langs komt scheuren.
Het doet gewoon echt pijn in zijn hoofd volgens hem.

Iemand die zeer gevoelig is noemen we ‘Hooggevoelig’ of ook wel HSP, Hoog sensitieve persoon.
Een HSP is meer dan gemiddeld gevoelig voor indrukken en prikkels en merkt meer signalen en details op.

Alle indrukken worden uitgebreider en intensiever gefilterd dan bij de gemiddelde mens.
Wat anderen normaal vinden kan een hsp verschrikkelijk vinden.
Zij raken dan overprikkeld door letterlijk een teveel aan (sterke) prikkels.

google eens op hsp, misschien herken je er wat in.