Hoe vies of schoon, zijn de grachten van Amsterdam. Stel dus dat je daar zwemt en water binnenkrijgt. Zijn er gebaren mbt gezondheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

De Amsterdamse grachten zijn schoner dan ooit. Maar het kan nog beter.
Voor een belangrijk deel is dat te danken aan de aansluiting van de grachtenpanden op de riolering. "Het laatste pand is in 1987 aangesloten", zegt Ouboter. Volgende stap zijn de woonboten, waarvan het grootste deel zijn wc nog altijd in de gracht doortrekt en zijn was- en afwaswater erin loost. "Het streven is dat alle woonboten in 2016 op het riool zijn aangesloten.
Ook regelmatig baggeren en opvissen van drijfvuil, zoals die matras op de Amstel, maar ook flesjes, blikjes, plastic en hele vuilniszakken, draagt bij aan een betere waterkwaliteit
Verder is de waterkwaliteit van Amstel en Amsterdam-Rijnkanaal, de leveranciers van het grachtenwater, verbeterd door minder en schonere lozingen.
Er uit drinken zal nooit kunnen. Veilig zwemmen kan misschien over een paar jaar.
Bronnen:
escape