Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen tegen mijn verbranding (zon)?

Ik heb gisteren te lang in de zon gelegen zonder mij in te smeren. Nu ben ik helemaal verbrand. Ik heb dit nogal snel omdat ik een lichte huidskleur heb.
Wat kan ik doen om de pijn en roodheid zo snel mogelijk te verminderen?
Ik heb wel gehoord over komkommer en yoghurt, maar is dit blijvend of werkt dit maar tijdelijk?
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je ook doet om de boel te verzachten:
Het is tijdelijk. Tijdelijk totdat je huid hersteld is.
Die huid is kapot en moet genezen.
Dat is niet iets wat in een dag gebeurt. Ik neem aan dat je er van geleerd hebt........

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kan bij de drogist ook aftersun kopen. Dit is voor als je al verbrand bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Flammazine is een zalf welke beschermd en de pijn zal verzachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Regelmatig koude douches nemen wil ook nog wel eens helpen. Aftersun is inderdaad ook verstandig of een cooling gel zoals bijv. Easy Sun Ice Cool Gel (https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/17594/Aftersun-Ice-Cool-Gel-Easy-Sun-200-ml) Dat laatste heb ik gebruikt toen ik de bovenkant van mijn voet had verbrand en ik vond dat erg prettig.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Inwrijven met een gehalveerde citroen, het sap goed verspreiden , het haalt de brand direct weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vind Calendula lotion altijd enorm kalmerend werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet veel, afwachten totdat de beschadigde weefsels zich wat hersteld hebben. Hooguit rusten en uit de zon blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verbranding door zon gebruik dan mentholpoeder. Niet onder de koude douche stappen, dat werkt averechts. Een lauwwarme douche is beter. Daarna de mentholpoeder. Mentholpoeder verkoelt onmiddellijk en door het op de huid te strooien voelt het zachter/fluweelachtig aan het maakt de pijn direct minder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hennepolie! Werkt super verzachtend op een verbrande huid. Natuurlijk wel iets duurder dan de gemiddelde zonnebrand, maar ook nog eens heel gezond in het algemeen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
After sun met aloë vera helpt goed. Blijvend is het allemaal niet: je bovenste huidlaagje is verbrand en zal afsterven. De pijn zal minder worden, en daarna is het vellen trekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paraffine kompressen helpen zeer goed tegen ernstige verbranding door de zon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding