Kan ik de bruistablet halveren (zie omschrijving)?

Ik gebruik dagelijks 1 bruistablet 'Sunwell Krachtig B-Complex', omdat ik voor bepaalde mentale problemen deze ondersteuning nodig heb.

Ik wil deze bruistablet echter dagelijks halveren om 2 redenen:
- De bruistabletten zijn kostbaar in gebruik. Ik heb niet bepaald geld over, maar heb ze wel nodig.
- Van elke vitamine is een dosis aanwezig die varieert van bijna 500% van de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) tot wel 1818%.
Al heb ik uitgezocht dat het niet echt schadelijk is, vind ik het toch ook niet nodig. Met de helft zou ik al ruim over de 100% ADH komen,
Kortom: mijns inziens zou ik prima met de helft voldoen.
Dit is ook niet de vraag, maar achtergrond info.

Mijn werkelijk vraag is of ik deze gewoon kan halveren.

Daarmee wil ik zeggen: is de inhoud een soort mix die in de hele tablet evenredig aanwezig is? Of heb ik kans dat als ik hem halveer dat in de helft bijv B6 zit en in de andere helft B12.
Ik heb Sunwell gebeld, maar ze leek niet echt te begrijpen wat ik bedoelde en ik kreeg een beetje een vaag antwoord.

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Pillen, tabletten en dus ook bruistabletten worden in de fabriek geperst van poeder en hulpstoffen.
In de hele tablet zitten al die werkzame stoffen goed verdeeld.

Net zoals je een tablet, een pijnstiller bijvoorbeeld,
doormidden kan breken om maar de helft van de werkzame stof binnen te krijgen, kan dat ook met een bruistablet.

Tip: neem een hoeveelheid water die ook helemaal opgedronken kan worden, anders wordt niet de hele dosis van het geneesmiddel ingenomen. Als een heel glas teveel is neem dan bijvoorbeeld een half glaasje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je zou het even aan de huisarts of degene kunnen vragen die jou dit heeft voorgeschreven. Het lijkt mij dat als je de helft van een poeder ( bruistablet in niet vaste vorm dus) neemt. dat je maar de helft van de stoffen binnen krijgt... Dat het precies 50% is? Dan zou het op de microgram gemengd en verdeeld moeten worden... dus dat denk ik eerlijk gezegd niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kan gewoon.als jij op eigen houtje kan beslissen dat je een hele vitamine-bruistablet per dag kunt nemen,kun je ook heel goed beslissen om maar een halve of zelfs een kwart tablet per dag te nemen.de stoffen in de tablet zijn zo verdeeld dat alles goed vermengd is zodat in de halve tablet ook de helft van de aanwezige stoffen zit.
suc6 ermee.