Is het zo dat mensen met dyslectie meer moeite hebben met abstracte woorden (te schrijven) doordat hierbij niets voor te stellen is?

Of maakt dat totaal niets uit wat voor soort woorden het zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Op zich niet. Mijn zoon heeft gewoon moeite met de spellingsregels. Bijv het woord hanen. Hij moet leren dat als een lange klank (aa) het eind van een lettergreep is dan valt er een a weg. Het is voor hem niet makkelijker of dat woord nu hanen is (daar heeft hij beeld bij) of balen (als hij teleurgesteld is na een slecht cijfer voor spelling).

Hij heeft WEL moeite met het voorlezen van loze woorden (de het een etc) die slaat hij heel makkelijk over. Woorden waar hij direct beeld bij heeft en die hij goed kent gaan veel makkelijker. Nieuwe lange woorden heeft hij ook moeite mee maar het leren van het woord enthousiast is voor hem veel moeilijker dan het woord politieagent. Ook weer omdat hij zich meer kan voorstellen bij het woord politieagent.

Waar hij ook moeite mee heeft is het taalgevoel; een paar jaar geleden kon hij het woord kast of kist niet langer maken om te horen of het woord eindigt op een t of d. Wij denken dan: kasten of kisten heee we horen een t dus kast/kist schrijf je met een t. Hij had geen idee of het nu kasten of kasden is. Zo merk je dat met van alles. Mijn ene zoon is geen uitblinker in taal maar niet dyslectisch. Met hem kun je veel makkelijker taalgrapjes uithalen en taalspelletjes doen en hij pikt alles sneller op qua taalgevoel.

Kortom: een dyslect heeft veel moeite met het toepassen van de spellingsregels bij het schrijven maar zal nieuwe woorden waar hij/zij zich iets bij voor kan stellen makkelijker goed aanleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik probeer me soms voor te stellen wat iemand met dyslectie ervaart. Kan ik het vergelijken met iemand die naar China gaat en daar te taal ook niet begrijpt, waardoor je je eenzaam en afgesloten voelt. Of is dyslectie meer dan dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.hetklokhuis.nl/algemeen/dyslexie
Kijk eens of je het zo een beetje begrijpt.
dat licht er aan hoe erge dyslexie je hebt, ik heb bijvoorbeeld niet zo erge dyslexie en ik heb geen moeite met abstracte woorden. maar ik kan me voorstellen mensen met erge dyslexie wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De term dyslexia of dyslexie slaat niet op een stoornis, maar op een familie van stoornissen aan de leesvaardigheid. Er bestaan vele soorten en varianten van deze stoornis die ook nog eens vaak gecombineerd voorkomen. Daarnaast is het niet ongebruikelijk dat dyslexie gecombineerd voorkomt met agrafie, aandachtstoornissen (ADHD) en spraakstoornissen (afasie).

Vooral bij patienten met zogenaamde 'deep dyslexia' is waargenomen dat ze minder moeite hebben met concrete woorden dan met abstracte begrippen. Het korte antwoord op je vraag is dus: ja, dat kan.

Een meer genuanceerd antwoord is: "Er zijn gevallen bekend van patienten met dyslexie die aanmerkelijk minder moeite hadden met concrete woorden dan met abstracte woorden."

In de volksmond wordt de term 'dyslexie' voor van alles en nog wat gebruikt, volgens mij ook om deplorabel lees- en schrijfonderwijs te verbloemen. Het is voor een basisschool natuurlijk prettiger om te stellen dat een kind slecht is in lezen door een cognitieve stoornis dan te moeten concluderen dat het leesonderwijs niet afdoende is gebleken.