Is het eten van 560 gram makreelfilet per week ongezond/gevaarlijk?

Hallo,

ik wil binnenkort terug beginnen met sporten en zou graag elke dag een blikje makreelfilet (Aldi) in tomatensaus willen eten.

Er zit 80 gram makreelfilet in zo'n blik en 45 gram tomatensaus, voor de rest geen toevoegingen of iets dergelijk.

Op 1 week kom ik dan aan 560 gram makreelfilet;

Op een maand is dat 2,4 kg.

Ik vroeg mij af of dit kwaad kan (wegens kwik en dergelijke) moest ik elke dag zo'n blikje eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (2)

Twee keer in de week vette vis - en daar valt makreel onder - is hartstikke gezond. Ongeveer 100-150 gram (afhankelijk van de grootte van je lichaam - een portie die in je handpalm past) is de juiste hoeveelheid.

Twee keer in de week een blikje is prima.

Naast de gezonde stoffen echter, bevat vis - helaas - heel veel verontreinigingen (lood, kwik, dioxinen) die zich kunnen ophopen in je lichaam. Elke DAG vis is dus iet primair een goed idee.

Ofwel : veel vis eten is goed, TE veel vis eten niet. Zie ook de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okido, dan hou ik het bij 2x per week, thanks in ieder geval :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey Marleen, wat denk jij persoonlijk van de hieronder staande antwoord van happyherbi?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vegan-blabla, als ik het eerlijk zeggen mag.
Ik heb best respect en begrip voor veganisten, maar je kunt het ook (sterk) overdrijven.
Vis is gewoon hartstikke gezond voor alleseters als mensen zijn. Een 100 % plantaardig dieet is dat, of je nu hoog of laag springt, gewoon niet. Punt. De vervuiling in vis is een feit ; dat schreef ik ook al, Vandaar dat je het - zoals alles - met mate moet eten, om wel gewoon de goede stoffen binnen te krijgen. Helemaal geen gifstoffen opnemen uit het milieu is overigens gewoon onmogelijk ; daarvoor is er veel te veel overal om ons heen. Maar dat is, nogmaals, een andere discussie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Marleen. Het is al lang wetenschappelijk onderbouwd dat plantaardig eetpatroon, bestaande uit groente, fruit, peulvruchten, noten, zaden en essentiële oliën het meest gezond is en dat alles wat een mens nodig heeft uit plantaardige bronnen gehaald kan worden. Het is duidelijk dat je je nooit hebt verdiept in plantaardige voeding of voeding in het algemeen.
Je komt met deze uitspraken vanuit emotie, niet vanuit kennis, omdat je iets op zou moeten geven als je mijn woorden erkennen. Ik vind het jammer dat je je niet verdiept en meteen mijn kennis en ervaring als veganistenblabla bestempelt. Probeer eens met bronnen te onderbouwen wat je zegt en kom met bronnen dat een plantaardig eetpatroon niet "hartstikke gezond"zou zijn en dat vis wel "gewoon hartstikke gezond"is.
Het is een feit dat vis meer kwaad dan goed doet voor een mensenlichaam en dat het absoluut niet nodig is om zeeën leeg te vissen om aan je omega 3 te komen. Vis eten is op een indirecte manier aan je Omega 3 komen. Je filtert het door het giftige lichaam van een vis die de omega 3 uit algen heeft gehaald. Zie hier ook een pdf over de voordelen van plantaardige voeding.
http://www.eatright.org/about/content.aspx?id=8357 En kijk eens naar deze speech: http://www.youtube.com/watch?v=es6U00LMmC4
Het zal een eyeopener voor je zijn. @mambalgin: Marleen geeft een ongefundeerde mening, ik kom met feiten en bronnen. Aan jou de keuze aan welk antwoord je het meeste hebt. Voor jou zijn bovenstaande linkjes overigens ook interessant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je bent zelf geen veganist ? Want het blijft bij mij overkomen als niet echt neutrale propaganda, als ik eerlijk ben.
De discussie ga ik verder niet met je aan, dat hebben we recentelijk elders op GV tot in den treure gedaan (al was je er toen geloof ik niet bij). Mensen zijn géén herbivoren. Zonder vlees kan, uitstekend zelfs, zonder dierlijke producten is een soort westerse luxe-lifestyle. Dat we redelijk ver kunnen komen op plantaardig voedsel, komt vooral om dat we kunnen koken, maar we zijn beslist geen gorilla's. Qe zijn alesetende opportunisten. De discussie mag best gaan over de hoeveelheid vlees die we eten, ook wel over hoe we dat produceren, maar je kunt niet van mensen verwachten dat ze allemaal een tamelijk extreme ideologie gaan aanhangen en daar naar gaan leven. Dat ik een ongefundeerde mening zou hebben vind ik overigens wel buitengewoon onbeschoft om te beweren, want ik heb me hier wel degelijk behoorlijk in verdiept (en ken Meat the Truth en Sea the Truth al langer, en er zitten zeker sterke argumenten in). Je propagandapraat maakt echter discussieren buitengewoon nutteloos.
Vis eten is heel erg ongezond. Helaas denken veel mensen dat vooral vette vis gezond is, maar hoe vetter de vis hoe giftiger de vis. Dit komt met name door alle troep die in de zeeën wordt gestort, waardoor er vis vol PCB's, kwik, brandvertragers enzovoort zit.
Men denkt vooral dat vis gezond is vanwege de omega 3, maar vissen halen de omega 3 uit de algen in het water.
Er zijn veel plantaardige bronnen van omega 3. Je zou algencapsules kunnen nemen, maar nog veel beter is het om elke dag 1 eetlepel lijnzaad door een fruitsmoothie te doen. Lijnzaad is het meest rijk aan omega 3. In walnoten, chiazaad en koolzaadolie zit ook omega 3. Het allerbeste is hennepzaad en hennepolie, omdat hennep precies de juiste verhoudingen omega 3,6, en 9 bevat. Hennepzaad kun je over salades heen strooien of ook door een smoothie doen.
Het eten van vis is ook enorm dieronvriendelijk en slecht voor het milieu.
Kweekvis wordt gevoerd met zeevis, dus kweekvis is niet minder slecht.
Wil je hier meer over weten, kijk dan eens naar de film Sea the Truth en Google naar "Dos Winkel".
Zie ook de onderstaande bronnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:O Ik sta met mond vol tanden :S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het zal een eyeopener voor je zijn. Daarom ook een goeie vraag van je!
Mocht je erg van vis houden dan heb ik nog een leuke tip voor je:
Dit visvervangende kookboek: http://www.bol.com/nl/p/non-fish-a-li-cious/1001004011259114/ De vegetarische slager in Den haag verkoopt kant-en-klare visvervangers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb wel ergens gelezen dat plantaardige Omega-3 veel minder opgenomen wordt dan dierlijke Omega-3 vetzuren... Ik zit in verwarring :S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je daar bang voor bent plantaardige epa en dha slikken. Dan is de omzetting van ALA naar Omega 3 al gebeurd en dat wordt sowieso goed opgenomen. Is o.a. te krijgen bij Vega-life. http://www.vega-life.nl/webshop/product_info.php?products_id=3660
Lees ook eens het boek Thrive diet van B. Braziër., daarin staat veel over Omega 3.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sodemieter zeg ; dat is me nogal een apotheek die je er bij moet slikken volgens die link. Ik dacht altijd dat het voornamelijk om vitamine B12 ging, maar er zijn dus legio meer stoffen die je vrijwel niet uit niet-dierlijk voedsel kunt opnemen.....
http://www.vega-life.nl/webshop/index.php?cPath=111
natuurlijk wel in wetenschap dat plantaardig eten voor mensen gewoon niet de bedoeling is. Nobel, loffelijk, goedbedoeld, zeker, maar niet de bedoeling van moeder natuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is onzin. Er staat nergens dat je al die producten MOET slikken. En natuurlijk raden die merken dat wel aan want die willen geld verdienen. Zelf raad ik het zelfs af om supplementen te gebruiken en ervoor te zorgen dat je al je voedingsstoffen via echt vers voedsel binnenkrijgt.
Omega 3 zit dus in meerdere plantaardige bronnen en B12 zit in verrijkte producten en algen.
Ik gebruik zelf alleen af en toe een B12 spray en een vitamine D3 spray.
Er is niks nobels aan plantaardige voeding. Gezond eten is essentieel om je vitaal te voelen en gewoon logisch.
Waarom zou je dierlijke producten blijven eten als je jezelf en een ander ermee schaadt. Als je goed voor jezelf zorgt kun je ook beter voor anderen zorgen.
Het is zeker wel de bedoeling van moeder natuur, daardoor is de raw food scene juist ontstaan. Dat zijn mensen die willen eten zoals de natuur het bedoeld heeft.
De mens eet van oorsprong voor het grootste deel (Minimaal 90%) plantaardag en at af en toe uit nood in tijden dat fruit en groente slecht groeit een stuk wild die ze eigenhandig vangen en slachten.. Zoals mensen nu eten, enorme hoeveelheden dierlijke producten van dieren die massaal opgesloten zitten en vol worden gepompt met hormonen en antibiotica en slachtafval van hun eigen soortgenoten en verpakt, bewerkt "voedsel" wat eeuwig houdbaar is en wat wordt gefrituurd en vaak ook nog gemaakt van gemanipuleerde gewassen en volgespoten met gif en houdbaar gemaakt met bizarre E-nummers (gemalen kranten, eendenveren, gestampte luizen, gemalen botten enz.)...
Is dat volgens jou wel hoe de natuur het heeft bedoeld?
Mag ik vragen wat jij eet? Sta je wel eens stil bij hoe "natuurlijk" de producten zijn die je eet?
Men eet sowieso alleen vlees omdat ze het gewend zijn en omdat de stukjes kadaver kant-en-klaar voor ze in de supermarkt liggen. Als ze zelf de dieren zouden moeten slachten zouden ze het niet doen. De reden waarom ik tien jaar geleden vegetariër werd.
Mensen eten nu geen vlees uit nood (uitzonderingen daargelaten), maar uit Luxe. Terwijl ook juist de luxe hebben om geen dierlijke producten te gebruiken.
Vergeet ook niet dat dierlijke producten niet alleen ongezond zijn voor de mens als individu, maar ook ongezond voor de hele wereld. Denk aan de ecosystemen die kapot gaan, de grond die wordt uitgeput, het milieu wat wordt vervuild, enzovoorts. Heel veel ziektes zijn puur ontstaan door het gebruik van dierlijke producten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie ook deze filmpjes: 101 reden om plantaardig te gaan eten:
http://www.youtube.com/watch?v=e-F8whzJfJY&feature=player_detailpage http://www.youtube.com/watch?v=05zhL1YUd8Q&feature=share&list=PLA1133437CFFEC617
Zie ook: http://nutritionfacts.org/ http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=cQh9a7nuX-0 Paul McCartney's Glass Walls: http://www.youtube.com/watch?v=8spCa3OZVqU
Meat the truth: http://www.meatthetruth.nl/
Het Systeem: http://vimeo.com/18306343
Earthlings: http://www.earthlings.com/
Food Inc.: http://vimeo.com/34457916
A Fall From Freedom: http://www.youtube.com/watch?v=cTtBHiNj ... ture=share
Sea the truth: http://vimeo.com/23540198
The Plastic Cow: http://www.youtube.com/watch?v=SifRIYqH ... ture=share
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn overigens meer vleeseters met een B12 tekort dan veganisten met een tekort. http://www.youtube.com/watch?v=W1KmCtTi0rI&feature=player_detailpage
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik eet bewust maar compleet, en zo veel mogelijk regionaal en onbewerkt voedsel. Inclusief de verrukkelijke stukjes lijk waar jij blijkbaar de smaak voor verloren bent.
Ongeveer 2-3 dagen in de week eet ik vegetarisch ,en indien mogelijk eet ik scharrelvlees, maar dat aanbod is nog klein, het het varkensvlees in Nederland is tegenwoordig niet meer te keilen vanwege de stank, ook de scharrelvariant niet. En dat kleine beetje DAT ik eet, moet lekker zijn. En nee, ik heb geen problemen met het gebeuren rondom slachten. Dat zou inderdaad wel een beetje hypocriet zijn. En ja, ik eet vlees voornamelijk uit luxe ; zoals we hier in het rijke westen feitelijk ALLES uit luxe eten. Ook de doorsnee veganist eet niet alleen de lokale knollen en bollen. (Zou je niet redden ook ; een groot deel van het vega-menu moet van ver&exotisch komen, precies twee denken waar ik vanwege de uitbuiting van de derde wereld en de absurde transportkosten juist een groot tegenstander ben ; in de 5-50 kilometer rondom je eigen huis, moet je vrijwel alles kunnen vinden wat je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.bnr.nl/programma/gezond/908949-1210/biologisch-vlees-niet-beter-en-gezonder Geïmporteerde bananen, zijn in elk geval een heel stuk minder slecht voor het milieu als "je verrukkelijke stukjes lijk" waar ik inderdaad voor bedank. Ik beschouw rottende lichamen van dode wezens niet als voedsel, net zoals ik de ovulatie van een kip en kalfjesdrank met pus van uieronstekingen liever niet in aanraking breng met mijn tong. Sorry dat ik "het dode beestje, en het product ervan, gewoon bij de naam noen.
Ik ga niet watertanden als iemand voor mijn ogen en neus een dier slacht, en ik zie dat niet als iets raars maar als iets logisch en puur natuurlijks. Ik ga echter wel watertanden van dit soort gerechten:
http://pinterest.com/happyherbi/raw-vegan-food/
Die neem ik gretig aan.. Het is in ieder geval goed te horen dat je niet elke dag vlees eet en al enigszins nadenkt over de herkomst van je eten en de gevolgen daarvan. Nu nog open staan voor verdieping in voeding en gezondheid en de vastgeroeste overtuigingen loslaten die zijn ontstaan door de leugens van de vleesindustrie in de media en je zit op de goede weg. Vergeet niet dat het eten van vlees juist zorgt voor de honger in de derde wereld, niet de banaantjes en nootjes die ik eet. Hier nog een positief filmpje ter onderbouwing
http://www.youtube.com/watch?v=lKySc8xChUA&feature=player_detailpage
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel dus te zeggen dat (overigens overbodige) geïmporteerde plantaardige producten nog steeds vele malen milieuvriendelijker, mensvriendelijker en diervriendelijker zijn dan het regionale stukje "biologisch vlees".
Zelf gebruik ik idd veel geimporteerde ingrediënten maar ik ken ook een aantal vegans die daar ook tegen zijn en puur van lokale producten leven, dus dat kan zeker!
Niets is onmogelijk, behalve diervriendelijk vlees...