Hoe ben je bescheiden?

Mijn vriendin wilt dat ik meer bescheiden ben, maar hoe ben je dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

In dit geval kan echt alleen je vriendin aangeven wat ze hier precies mee bedoelt. De genoemde zaken als niet het hoogste woord hebben zijn heel erg algemeen.

Zij ergert zich ergens aan en ipv je over de hele linie lopen inhouden (wat mogelijk niet bij je past en wat je daardoor misschien 1 week kan volhouden) kun je beter onderzoeken op welk aspect zij vindt dat jij dan niet bescheiden bent.

Loop je op te scheppen dat jou nog iets ergers is overkomen als iemand anders een verhaal vertelt? Of vertel je over elke schoenveter die je koopt in geuren en kleuren aan iedereen wat je nu weer voor superdeal hebt gemaakt?
Het gaat allemaal over communicatie maar het is toch niet hetzelfde.

Dus inderdaad, je wordt meer bescheiden als je iets terughoudender wordt in je communicatie maar het is wel heel belangrijk dat je daar zelf ook achter staat en dat je begrijpt waarom je juist op dat punt iets moet dimmen zeg maar.

Doe je het over de hele linie ben je jezelf niet meer en houd je het gegarandeerd niet vol.

Dus eerst op onderzoek uit en dan pas aanpassen.
Summo
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

door niet altijd het hoogste woord te hebben, maar je ook wat op de achtergrond weten te houden.
door niet op te scheppen, niet over je ervaringen en niet over je bezittingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik denk trouwens dat jouw vriendin deze vraag specifieker kan beantwoorden.
toegeven dat je het niet weet en het vragen is ook een vorm van bescheidenheid.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wauw die eerste zin is praktisch hetzelfde +je
probeer niet altijd het hoogste woord te voeren. als mensen je een complimentje geven knik dan gewoon beleeft en bedank.
probeer niet te veel over jezelf te praten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bescheiden ben je als je niet opdringerig en vol van jezelf bent.

Probeer eens op de gezichten van mensen te letten als je met ze praat. Kijken hun ogen regelmatig weg of lijken ze door je heen te kijken? Kijken ze regelmatig stiekem op hun horloge?

Ben je iemand die van een vraag een discussie maakt en vervolgens doorgaat om deze te winnen?

De oplossing is om mensen te behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden. Elk mens heeft een ego. De ene is groter dan de andere. Door inbreuk te maken door bijvoorbeeld het hoogte woord te hebben streel je de ander bepaald niet.

Gewoon eens goed nadenken wat je antwoord en gedrag bij de ander teweeg kan brengen door te kijken hoe het bij jouw zou aanvoelen.
11 jaar geleden
Je kan overdrijven in bescheiden zijn en jezelf teveel onder andere mensen plaatsen maar daarmee doe je jezelf tekort en dat is niet nodig om normaal bescheiden te zijn.

Bescheiden zijn is je bewust te zijn van andere mensen om je heen. Je bent bescheiden wanneer je veel ruimte geeft aan een ander in contact. Wanneer je je eigen behoeften op gelijke voet met de behoeften van een ander plaatst. Als je af en toe een stapje terug neemt voor een ander. Maar vooral niet meer nemen dan dat je geeft en zelfs af en toe meer geven dan dat je neemt.

Door bescheiden te zijn toon je aan dat je de ander niet minder belangrijk vind.