Hoe snel kun je uitgedroogd zijn bij een buikgriep?

Ik heb vanaf maandag last van buikgriep, eerste dag met overgeven, dinsdag helemaal niks, nu alleen nog aan de race. Voel me echt ellendig, imodium werkt niet en ik plas bijna niet meer, in het verleden eerder darminfecties gehad, toen was ik heel snel uitgedroogd, maar wanneer ben je PRECIES uitgedroogd?

Toegevoegd na 21 uur:
IK heb zojuist de huisarts gebeld en de assistente zei; doorgaan met de imodium, het kan twee weken duren....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cavi: Ja, ik snap je punt; (bacterie snel je lichaam uit moet) is ook wel logish maar ja, als je de hele dag op de wc zit dan wil je dat eigenlijk zo snel mogelijk nemen....

Het beste antwoord

Voor het goed functioneren van het lichaam moeten de hoeveelheden water en zouten in het lichaam op peil blijven - door water en zoutverlies droogt het lichaam uit. Dit gebeurt bij onvoldoende vochtinname en/of overmatig vochtverlies.

De symptomen voor ernstige uitdroging zijn:

■een lage bloeddruk en circulatoire shock ;
■een snelle pols (hoge polsslag) of juist een heel zwakke pols (zwakke polsslag);
■niet of nauwelijks meer plassen;
■hoofdpijn;
■droge slijmvliezen, droge mond, een gevoel van dorst;
■misselijkheid;
■vaatkrampen;
■spierkrampen in voornamelijk handen, voeten en benen;
■stemverlies;
■hartritme-stoornissen;
■tintelingen;
■zeer donkergele urine;
■sterk ingezonken ogen;
■loomheid/sufheid, algehele malaise, conditieverlies, gevoel van zwakte.

Een volwassen mens ( geen kind of bejaarde, want zij drogen nog sneller uit ) kan al met een paar dagen uitdrogen met een flinke buikgriep. In zulke gevallen is het advies om naar een huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Uitdroging kan je constateren door dat je zoals jij weinig plast en zgn geconcentreerde urine hebt, dit is donkerder van kleur dan normaal
Ook kan je een huidplooi pakken boven op je hand als je die los laat en hij "zakt' niet gelijk terug dan ben je waarschijnlijk al wat uitgedroogt.
Uitdroging komt het meest voor bij oudere mensen en jonge kinderen, maar kan zeker bij een hevige buikgriep ook voorkomen, mdat je het al eerder hebt gehad zou ik contact opnemen met de huisarts en je vraag daar voorleggen.
Beterschap!

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even een duidelijk antwoord op je vraag, dit kan al met een paar dagen afhankelijk van je algemene conditie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
uitstekend antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dat kan redelijk snel gaan. Je kunt bij de drogist/apotheek zakjes ORS halen. Dat is een zout/suiker mengsel dat je oplost in water. Je kunt dat zonder recept halen en het kan geen kwaad. Je gaat je dan al snel veel beter voelen.
Smaakt wel vies, maar ja...
14 jaar geleden
Na één uur kan dat al zijn, als je gaat wandelen in Death Valley, dan ben je na één uur gedehydrateerd... En het kan 4 dagen duren in de een temperatuur van 0°, dan kun je tot 4 dagen niets drinken voordar je echt uitdroogt...

En alles ertussen in...

Een teken is dat je huid rimpelig wordt en als je een kneepje in je huid maakt dan blijft dat even opstaan voor het weer wegzakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahaha.... lachen met jou...! Creatief bedacht weer....
Probeer eens cola zonder prik (gewoon de fles een tijd openzetten). Onze huisarts gaf dit advies toen onze kinderen nog klein waren. Rustigaan om de 10 min. een slokje. Je krijgt dan ook suiker binnen zodat je weer wat energie krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, klopt, heb ik ook gehoord, maar dat werkt bij mij niet, het enige voordeel is dat je idd wel weer wat suiker binnen krijgt...
Als je totaal niet meer kunt vocht opnemen, dwz elke druppel ga je van overgeven of komt er aan de andere kant als water weer uit dan ben je in ca 2 dagen uitgedroogd. (als volwassene, een klein kind veel sneller)

In deze situatie is er maar 1 ding levensreddend, een infuus...voor mij een keer 3 dagen na een voedselvergiftiging...
Kan je echter nog wel kleine hoeveelheden vocht verwerken dan is ORS de aangewezen drank. (Is al door anderen genoemd)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Buikgriep noemen is dikwijls een maagdarminfectie. Zo’n infectie wordt dikwijls veroorzaakt door een bacterie, virus of parasiet. Deze ziekteverwekkers tasten de darmwand aan. Het vocht dat in de darm wordt uitgescheiden om het voedsel te verteren wordt onvoldoende weer terug in het lichaam opgenomen. En dat leidt tot klachten als braken, diarree en buikkramp. Het lichaam verliest daardoor vocht en zout en droogt uit. Uitdroging is levensbedreigend. Het gevaar voor uitdroging is het grootst bij baby’s (omdat zij relatief weinig vocht in hun lichaam hebben) en bij bejaarden (omdat zij zich niet gauw dorstig voelen en dus onvoldoende drinken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou als ik jouw was toch even de huisarts bellen, zeker gezien het feit dat je in het verleden darminfecties hebt gehad en snel was uitgedroogt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe snel iemand is uitgedroogd is per individu verschillend en vaak nog afhankelijk van de leeftijd ook. Oudere mensen zijn veel sneller uitgedroogd dan jonge mensen.
Een PRECIES moment kan door niemand worden aangegeven.
Ik weet niet hoe je de vraag hebt gesteld, maar voor mij staat vast dat je zo'n antwoord van een assistentie nooit hoeft te accepteren. Het is geen antwoord op de vraag en het suggereert dat je het nog veertien dagen kunt uitzingen.
Ik ben geen arts maar beschouw mij beroepshalve wel deskundig.
Als jouw situatie veertien dagen voortduurt zal je er beroerd aan toe zijn.
Mijn advies: raadpleeg de arts.