Kan paracetamol bijdragen aan een sneller spierherstel?

Misschien een vreemde vraag hoor, maar ik vroeg me dit af.
Soms wanneer ik heb gefitnesst neem ik wel eens een 'eiwit-shakje'. Spieren hebben eiwitten nodig om spieren te herstellen en op te bouwen.
Nu schijnt het zo te zijn dat paracetamol je bloed verdunt...(?)
Is het dan ook zo, omdat paracetamol er voor zorgt dat dus is feite je bloed "sneller" gaat, spieren sneller herstellen?
Of redeneer ik nu niet helemaal goed? :-)
Wie kan mij helpen? :-)

Toegevoegd na 9 uur:
Oké, laat ik paracetamol vervangen door Asperine..
Het gaat me niet zozeer om wat voor werking Asperine heeft. Het gaat mij om dat stukje bloedverdunnen ( hierdoor zal je bloed toch eerder bij spieren terecht komen toch? ). Zou het dus om die reden bij kunnen dragen dat je spieren sneller herstellen...?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Asperine verdunt het bloed, paracetamol niet.

Antwoorden (4)

Paracetamol is een pijnstiller ! Net als Aspirine zal uw bloed een beetje verdunnen, of dat invloed heeft op het herstel van uw spieren, ik denk het niet.
Als uw spieren pijn doen na de fitness zijn ze overbelast en is rusten de enige remedie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paracetamol verdunt het bloed juist niet. ;) daarom mag een hartpatient juist geen aspirine.
Paracetamol verdunt je bloed niet. Aspirine verdunt het bloed, en sommige NSAID's, o.a. ibuprofen en diclofenac, kunnen de bloedstolling verminderen.

En nee, paracetamol draagt niet bij aan een sneller spierherstel. Het kan wél indirect bijdragen of juist afbreuk doen: als je flinke spierpijn hebt en je neemt paracetamol om geen pijn te voelen en dus door de pijn heen te gaan, kun je hierdoor meer schade doen. Aan de andere kant kan het ook positief uitwerken als je pijn hebt (allerlei soorten pijn) waardoor je heel krampachtig gaat bewegen. Een pijnstiller (ook weer: elke pijnstiller, dus ook paracetamol) kan dan helpen om wat makkelijker te blijven bewegen, wat kan bijdragen aan een goed herstel. Als je veel pijn hebt, is het dus een afweging of het wel of niet verstandig is om het in te nemen. Als je iets wilt gaan doen wat zonder paracetamol niet had gekund omdat het te pijnlijk was, kun je beter die activiteit niet doen, en de paracetamol laten staan. En als niet of nauwelijks pijn hebt, dan moet je geen paracetamol nemen: hoewel het in de aangeraden doseringen een redelijk veilige pijnstiller is, weegt de werking absoluut niet op tegen de potentiële bijwerkingen als je geen (matig tot ernstige) pijn hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo is dat!
Paracetamol helpt bij spierpijn, het werkt als pijnstiller en icm je shake zou het kunnen dat je herstel proces daardoor sneller gaat. paracetamol verdunt je bloed juist niet, aspirine wel. Dat is ook de reden waarom hartpatienten die geen bloedverdunners bij de hand hebben juist aspirine moeten nemen en geen paracetamol. Als je een snel herstel wil door pillen neem dan omega 3 vetzuren capsules. die maken stoffen aan die ook in vette vis zit en versnelt het herstel en zal je fitter maken en nog veel meer. APA en DHA heten die stoffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je spierpijn hebt na het trainen en dan een pijnstiller gaat gebruiken, wordt weliswaar de spierpijn minder, maar gaat het herstel niet sneller. IN TEGENDEEL: Als je minder pijn voelt door de paracetamol en dan te zwaar traint is de kans op blessures juist GROTER. Je lichaam geeft niet voor niets pijn aan. Paracetamol geneest zeker geen beschadigd spierweefsel maar stilt de pijn en remt het ontstekingsachtige proces in de spieren. Gebruik het dus niet om sneller en zwaarder te kunnen trainen!