Waarom krijg je 's nachts soms kramp in je (been)spieren?

In je slaap hoort je lichaam toch te ontspannen. Ik heb periodes waarbij ik wakker wordt met hevige kramp meestal in mijn kuiten. Dit kan midden in de nacht gebeuren.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het fenomeen kramp is nog niet helemaal duidelijk. Mogelijke oorzaken zijn: · Een verstoorde bloedtoevoer met als gevolg een zuurstoftekort in de spier zoals bijvoorbeeld bij het dragen van te strakke kousen. · Een laag glucose(suiker)gehalte in de spier. · Een zouttekort door zoutloos dieet. · Vochtverlies (overvloedig zweten), wat kan leiden tot een verstoorde elektrolytenbalans. · Overbelasting (uitputting) door b.v. een slechte conditionele voorbereiding. · Vermoeidheid. Ik had het vaak tijdens mijn zwangerschap.

Da's een bekend probleem. Vooral vrouwen hebben er last van. Misschien komt dat door het verlies van mineralen als bij-effect van de menstruatie, maar da's een gok. Vaak wordt deze kramp veroorzaakt door een tekort aan magnesium. Je zou eens magnesiumpillen kunnen slikken om te kijken of dat helpt. Magnesium is een natuurlijk mineraal, dus je kunt het gewoon eens slikken zonder naar een arts te hoeven. Je kunt natuurlijk ook wel een arts bezoeken, om te kijken of je inderdaad een tekort aan magnesium hebt, of een tekort aan iets anders, of dat er een geheel andere oorzaak is.

Bronnen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/magnesium.18127

Mij is altijd vertelt op de sportschool dat kramp te maken had met het feit dat je dan te veel je spieren had belast. En dat de kramp dus een gevolg was van de verzuring van de spieren... Maar na het lezen van bovenstaande antwoorden twijfel ik wel een klein beetje aan hetgeen mij op de sportschool vertelt is...

Ik heb dit ook wel eens, maar meestal nadat ik mijn been verkeerd heb gestrekt in een fase tussen spanning en ontspanning. Altijd in bed ook.

Er zijn zoveel mogelijkheden, zoals zuurstof tekort in de spieren. Meestal onschuldig. Het gaat te ver om de rest op de noemen maar even naar Google en je kunt de rest lezen

Bronnen:
google

Ik vind dit niet verstandig van je want je klachten zouden wel eens een voorteken kunnen zijn van een hartaandoening. Ga even naar de huisarts en laat een diagnose stellen. Als het dan onschuldig blijkt kun je rustig achteroverleunen en er verder niets aan doen. Wist je dat je met regelmatig wandelen deze klachten zowiezo kunt verminderen? Succes.!

Ik ken dit probleem,en ben er mee naar de huisarts geweest, de huisarts kon mij niet duidelijk vertellen wat de oorzaak was,wel wat ik ertegen moest doen. Voor het slapen je kuitspieren flink oprekken,met de handen tegen de muur,vervolgens je linker been naar achter plaatsen,en doorveren , daarna wisselen. Het helpt goed, nergens geen last meer van. succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100