Waarom krijg je 's nachts soms kramp in je (been)spieren?

In je slaap hoort je lichaam toch te ontspannen. Ik heb periodes waarbij ik wakker wordt met hevige kramp meestal in mijn kuiten. Dit kan midden in de nacht gebeuren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het fenomeen kramp is nog niet helemaal duidelijk. Mogelijke oorzaken zijn:
· Een verstoorde bloedtoevoer met als gevolg een zuurstoftekort in de spier zoals
bijvoorbeeld bij het dragen van te strakke kousen.
· Een laag glucose(suiker)gehalte in de spier.
· Een zouttekort door zoutloos dieet.
· Vochtverlies (overvloedig zweten), wat kan leiden tot een verstoorde
elektrolytenbalans.
· Overbelasting (uitputting) door b.v. een slechte conditionele voorbereiding.
· Vermoeidheid.
Ik had het vaak tijdens mijn zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Da's een bekend probleem. Vooral vrouwen hebben er last van. Misschien komt dat door het verlies van mineralen als bij-effect van de menstruatie, maar da's een gok.

Vaak wordt deze kramp veroorzaakt door een tekort aan magnesium. Je zou eens magnesiumpillen kunnen slikken om te kijken of dat helpt. Magnesium is een natuurlijk mineraal, dus je kunt het gewoon eens slikken zonder naar een arts te hoeven.

Je kunt natuurlijk ook wel een arts bezoeken, om te kijken of je inderdaad een tekort aan magnesium hebt, of een tekort aan iets anders, of dat er een geheel andere oorzaak is.
Cryofiel
14 jaar geleden
Mij is altijd vertelt op de sportschool dat kramp te maken had met het feit dat je dan te veel je spieren had belast. En dat de kramp dus een gevolg was van de verzuring van de spieren...

Maar na het lezen van bovenstaande antwoorden twijfel ik wel een klein beetje aan hetgeen mij op de sportschool vertelt is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bovenstaande klopt, maar wat jou verteld is op de sportschool klopt ook. Daarnaast kan koude ook kramp veroorzaken, bijvoorbeeld als je gaat zwemmen in koud water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké... Dan moet ik toch eens gaan zorgen dat ik personeel krijg als ik morgen die 10,7 miljoen rijker ben...
Cryofiel
14 jaar geleden
Inderdaad, Starbless, wat de sportschool vertelt klopt. Er zijn meerdere oorzaken van kramp. Er zijn ook meerdere soorten kramp. Mensen die last hebben van die nachtelijke kramp kunnen je vertellen dat dat echt iets heel anders is dan de kramp die je voelt na overbelasting van de spieren. En ook weer heel anders dan de kramp die je, met een beetje oefening, zelf in je kuitspieren kunt trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooralsnog is dat bij mij de enige plaats waar ik kramp gekregen heb... O nee... Ook een keer in de triceps...
Ik heb dit ook wel eens, maar meestal nadat ik mijn been verkeerd heb gestrekt in een fase tussen spanning en ontspanning. Altijd in bed ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Da's een heel ander soort kramp dan de kramp die spontaan optreedt en waar je dan wakker van wordt. Jouw kramp kun je er waarschijnlijk (heel voorzichtig!) zelf uittrekken, in ieder geval grotendeels. De spontane nachtelijke kramp is er met geen mogelijkheid zelf uit te trekken. Je zult moeten wachten tot het vanzelf verdwijnt.
Er zijn zoveel mogelijkheden, zoals zuurstof tekort in de spieren. Meestal onschuldig.
Het gaat te ver om de rest op de noemen maar even naar Google en je kunt de rest lezen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit niet verstandig van je want je klachten zouden wel eens een voorteken kunnen zijn van een hartaandoening.

Ga even naar de huisarts en laat een diagnose stellen. Als het dan onschuldig blijkt kun je rustig achteroverleunen en er verder niets aan doen.

Wist je dat je met regelmatig wandelen deze klachten zowiezo kunt verminderen?

Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken dit probleem,en ben er mee naar de huisarts geweest, de huisarts kon mij niet duidelijk vertellen wat de oorzaak was,wel wat ik ertegen moest doen.
Voor het slapen je kuitspieren flink oprekken,met de handen tegen de muur,vervolgens je linker been naar achter plaatsen,en doorveren , daarna wisselen.
Het helpt goed, nergens geen last meer van.

succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Da's de standaard kuitstrekoefening na de warming-up bij een training. En nogmaals na afloop van de training. Is dat echt voldoende voor alle nachtelijke kuitkrampen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer het, bij mij werkt het prima.