Waarom jeukt mijn vinger soms de hele dag?

Soms kan het topje hele dag jeuken. Krabben/wassen/bijten niks helpt. Hoe kan dat? Voelt als soort onderhuidse jeuk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
33.5K

Het beste antwoord

Ga meteen naar de huisarts... :-)) Dat moet bij elke vraag er standaard bij anders wordt ik niet serieus genomen...

Het kan een klein foutje zijn van een zenuw die ongewild zit te zenden, dat het jeukt, dus eigenlijk een stoorzender is, die zijn gemak niet kan houden... Een knopje dat ingedrukt zit, en dan wil jij bij het knopje om het uit te zetten, dat is de jeuk... Het is heel vervelend, maar niet erg, als er wat aan de hand was, dan deed het pijn en jeukte het niet... Dus, zo denk ik erover...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit kan iets zijn om met een arts te bespreken.

Het kan een beknelde zenuw zijn, of een slechte doorbloeding van je vingertop. Dat laatste kan weer wijzen op een scala van andere problemen, van heel onschuldig (wintervingers) tot ernstig (hartproblemen, suikerziekte).

Als simpele doorbloedingstest kun je die vinger plat op tafel leggen, met de nagel naar boven. Dan met je andere hand hard op de vinger duwen, net boven de nagel. De huid zal wit worden. Kijk hoe lang het duurt voordat de huid weer roze wordt, en vergelijk dat met andere personen.

Dit is maar een heel simpel testje dat slechts een ruwe indruk geeft.

Voor een echt antwoord moet je even langs je huisarts.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kan ook een houdings- of spierspanningsprobleem zijn.

Zit je urenlang in dezelfde houding? Neem je voldoende pauzes? Maximaal vijf minuten stilzitten, dan in ieder geval je houding een beetje veranderen.

Heb je het ook als je 's ochtends net wakker wordt? Heb je het ook als je bijvoorbeeld een kwartier of langer hebt gefietst of gewandeld?
Cryofiel
14 jaar geleden
Probeer eens Repair. Dit werkt heel erg goed en snel!
Ik denk dat het komt door uitdroging (bij mij dan), kzou eigenlijk alleen graag willen weten hoe je dit kan voorkomen i.p.v. bestrijden. Waarschijnlijk 1 of andere allergie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer het 1 vinger is kan het inderdaad een zenuw zijn. Je kunt ook last hebben van winterhanden of van een allergische reactie, exzeem of zoites dergelijk. Met dit soort jeuk helpt het krabben ook niets omdat het ook van binnenuit kan komen. Ga eens naar de huisarts, zij hebben veel meer kijk op dit soort dingen, ze kennen je en ze kunnen de huid zien. Beterschap ermee, jeuk kan verschrikkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rustig afwachten. Als de klachten langer dan 14 dagen duren ermee naar de huisarts gaan.
Maak je je ongerust, eerder naar de huisarts gaan.