hoe noem je een heftige angst vorm?

Ik heb het dan niet over een stoornis maar een beklemmende heftige angst die toetreedt bij een bedreigende situatie het liefst zoek ik daar één woord voor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (6)

bedoel je paniek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat noemt men een fobie. Fobie is het Grieks voor angst.
Bv het angstig en beklemmend gevoel om in een lift te stappen is een schrik om in kleine ruimten te vertoeven en dit noemt men claustrofobie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paranoia, paranoïde . Paniek angst . Paranoia , is angstig overal ergens iets achter zoeken (straat taal) . paranoïde , is nerveus angstig ( straat taal ) het wordt ook wel officieel gebruikt in psychologie maar wat het daar betekent moet je maar zelf even opzoeken .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doodsangst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Panische angst.

panisch
panisch bijv.naamw.Uitspraak: [ˈpanis] als iets voortkomt uit paniek Voorbeeld: `een panische angst voor spinnen` ...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/panisch

2.

panisch
Spreekwoorden: (1914) Een panische schrik,
d.w.z. een geweldige, groote schrik, zoo genoemd naar den Griekschen veld-, bosch- en herdersgod Pan. Volgens Baumeister, Denkmäler des klass. Altertums II, 1149 ‘ist die Sage vom panischen Schrecken hervorgegangen aus ...
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/stoe002nede01_01_1831.htm

3.

panisch
[bijvoeglijk naamwoord]• wat gepaard gaat met grote schrik of angst
vb:hij is panisch voor wespen
bijvoeglijk naamwoord: pa-nisch
panischer

Gevonden op http://www.muiswerk.nl/WRDNBOEK/LTR_P/W6822.HTM

4.

PANISCH
1) Angstig 2) Als in paniek 3) Bezeten 4) Doodsbang 5) In grote angst 6) Redeloos angstig 7) Redeloos angstig zijn 8) Vervuld van redeloze angst 9) Zeer angstig 10) Zeer geschrokken
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/PANISCH/1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind heftige angst eigenlijk gewoon heftige angst. Intens, kan je ook zeggen.

Er is in de Engelse literatuur een verschil tussen anxiety en fear. Anxiety is een algemeen gevoel van onbehagen tot angst. Fear is de scherpe angst voor een reele situatie.

Als je je hoofd er bijna bij verliest is het paniek. Dat hoeft niet altijd op een realistische situatie te slaan, of een reële angst te zijn. In paniek kunnen sommige mensen of raken van bijvoorbeeld spreken voor vreemden, of in een lift gaan of wat dan ook.

Als er echt een reële bedreigende situatie is, bijvoorbeeld een hongerige leeuw voor je neus, heb je gewoon doodsangst.

Het moeilijke van angst is dat het de enige emotie is die over je hele lichaam gaat, het triggert het zenuwsysteem wat onder je huid zit. Dat maakt dat het soms moeilijker lijkt om te beheersen. Rustig ademhalen en je voeten op de grond gaan voelen, bewust. Dat helpt.