ben net klaar met bestralen wegens borstkanker. mijn bedrijfarts vindt dat ik weer aan het werk kan, de specialist niet. wat moet ik doen?

telefonisch contact met de bedrijfarts die zegt dat er 3 weken voor staat voordat je na bestraling weer aan het werk kan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (17)

Laat de specialist contact opnemen met de bedrijfsarts.
Of als je dat een naar idee vind, kan je ook aan je specialist een brief vragen met uitleg waarom je nog niet aan het werk kan en die doorspelen aan de bedrijfsarts.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt een moeilijke tijd achter de rug. Heeft het goed uitgepakt?

De bedrijfsarts kan zeggen wat hij wil, maar als de specialist zegt dat het niet kan, dan kan het niet.

Een bedrijfsarts heeft niet specifiek kennis van bestraling (en aanverwant) en eigenlijk is hij nergens in gespecialiseerd. Een specialist (of huisarts) is zoals de naam al zegt gespecialiseerd en zijn oordeel telt eigenlijk zwaarder omdat hij dus precies weet waar hij het over heeft.

Ik zou het gaan overleggen met je leidinggevende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt niet hoor Niels. Zoals ik al uitleg in mijn antwoord, staat de behandelsector hier los van. Voor de wet heeft de specialist helemaal niets te zeggen over of iemand wel of niet kan werken. Net zoals de specialist niet bepaalt of iemand recht heeft op voorzieningen als huishoudelijke hulp, woningaanpassingen, een uitkering of een speciaal matras. Het zijn de hiervoor aangewezen instanties en indicatieorganen die dit beoordelen. En zoals de verzekeringsarts van het UWV bepaalt of iemand wel of niet arbeidsongeschikt is in de zin van de WIA/Wajong/Ziektewet, bepaalt de bedrijfsarts of iemand wel of niet arbeidsongeschikt is in de zin van de loondoorbetalingsregeling. De bedrijfsarts zou er uiteraard wijs aan doen om informatie op te vragen bij de behandelend artsen en diens visie ook zwaar mee te laten wegen in zijn advies, maar het is de bedrijfsarts die de werkgever adviseert om ziekteverlof al dan niet toe te kennen, en niet de eigen huisarts of specialist. Die bedrijfsarts is er immers niet voor niets. Als de bedrijfsarts zegt dat je kunt werken, en je komt niet opdagen - ook al zegt je eigen specialist dat je niet hersteld bent, ook al verklaart hij dit op papier en laat hij dit inlijsten: de werkgever kan dit opvatten als werkweigering en daar een werknemer voor ontslaan. Dat zou ik NIET aanraden om te doen, je kunt echt veel beter proberen de bedrijfsarts te overtuigen, en als dat niet lukt en de werkgever volgt het oordeel van de bedrijfsarts, een deskundigenoordeel aan te vragen bij het UWV. Dan, nog even om het op te nemen voor de bedrijfsartsen: dit is wel degelijk een specialisme. Hij of zij bezit specifieke deskundigheid op het gebied van gezondheid en werk, en weet alles van arbeidsbelasting, werkstress, ergonomie, preventie van en begeleiding bij verzuim, en moet ook de specifieke arbeidsomstandigheden in een bedrijf kennen. Bedrijfsartsen gericht zijn op het functioneren in het dagelijks leven, kijken dus veel breder dan de meeste andere specialisten. Ik ben het absoluut met je eens dat er overleg hoort te zijn en vermoed dat de bedrijfsarts van VS veel te snel tot zijn conclusies is gekomen, maar dat betekent nog niet dat in z'n algemeenheid een behandelend specialist meer kan zeggen over eventuele werkhervatting dan de bedrijfsarts. Dat zou de omgekeerde wereld zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de specialist weet weer niets over het soort werk wat iemand doet. Als iemand thuis gaat zitten achter de laptop kan er bijv ook best wel kantoorwerk gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1.
Ik wilde eigenlijk hetzelfde zeggen als mijn voorganger: laat de specialist een briefje schrijven voor de bedrijfsarts.

Vergeet niet: een bedrijfsarts heeft een ander belang dan de specialist, en probeert dat je zo min mogelijk geld kost voor het bedrijf.
Dit rare gedoe van hem gaat alleen om geld, dus laat je niet raken daardoor. Hij heeft gewoon ongelijk.
Desnoods nog je huisarts erbij betrekken (even bellen , misschien een afspraak), eventueel een telefoontje naar de organisatie van je bedrijfsarts of je werk. Dan is het waarschijnlijk snel rond, want het advies van je bedrijfsarts klopt niet en dat weten ze best ... eigenlijk. Maar een kort briefje moet voldoende zijn.

En neem je tijd, het is niet een griepje. Het is van belang dat je goed beter wordt en aansterkt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bedrijfsarts, de arts van de arbodienst dus,
is niet meer en minder dan een adviseur voor de werkgever.

Hij is niet jouw behandelend arts.
Hij is niet degene die "bepaalt" wanneer je weer aan het werk moet.
Hij geeft een advies over de mate van arbeidsongeschiktheid.
Hij kan bijv. ook adviseren om met een paar uur per week te beginnen.

Als de bedrijfsarts denkt sterk in zijn schoenen te staan
en zich keert tegen het advies van de specialist
en er een punt van wil maken, dan kan hij een second opinion vragen bij UWV.
Dat kan je zelf ook doen, maar dan heb je kans dat je dat zelf moet betalen.

Wat je dus moet doen:
* Heel goed voor jezelf uitmaken of en hoe lang je weer denkt te kunnen werken.
* De arbo-arts toestemming geven jouw medische gegevens met de specialist te bespreken.

Uiteindelijk neem je die beslissing zelf samen met je arts of specialist. Het is immers jou lijf en gezondheid.
Maar juridisch gezien heeft in principe de UWV arts het laatste woord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die onmenselijke aanpak is zo vernederend voor iemand die net zoveel ellende achter de rug heeft.
Mijn twee borsten werden in 2007 geamputeerd. Mijn werkgever vond het ook nodig om een controlearts naar huis te sturen om te checken of mijn borsten 'inderdaad wég waren'.
Sindsdien staat er een kras op mijn ziel en is mijn gevoel over mijn werkgever totaal veranderd en de motivatie gezakt.

Wat jij moet doen volgens mij is het volgende : als jij van mening bent dat je nog niet toe bent aan de hervatting van je werk (lichamelijk/emotioneel), maar de bedrijfsarts stuurt jou terug naar het werk, gà dan.
Geef hen geen reden om te kunnen zeggen dat je werkhervatting weigerde.
Hou 1 dag vol en meld je de volgende dag weer ziek.
Jouw arts kan dan een motiverend verslag opstellen waarbij hij kan vermelden dat het je niet lukte om je werk te hervatten : té vermoeiend, té zwaar, teveel pijn, té belastend, té confronterend,...

Sterkte en succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een ontzettend lompe en onmenselijke reactie van jouw werkgever. Verder een plus voor je antwoord: hoewel er wegen zijn om het oordeel van een bedrijfsarts proberen te veranderen of om een ander advies aan te vragen via het UWV, is het advies om in elk geval geen werk te weigeren veel beter dan de diverse antwoorden hier die stellen dat de specialist zou bepalen of je weer kunt werken of niet, wat pertinent onjuist is. Als de bedrijfsarts zegt dat je kunt werken, kan de specialist hoog en laag springen, maar zit je als werknemer met het probleem dat niet op komen dagen als werkweigering gezien kan worden. Gelukkig kun je in het uiterste geval altijd nog een deskundigenoordeel aanvragen via het UWV, maar het is nogal een vermoeiende strijd als je je al ziek en zwak voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog wel staaltjes onmenselijkheid. In Belgie wordt heel moeilijk gedaan door het ziekenfonds om reconstructieve chirurgie terug te betalen.
Je wordt van hot naar her gestuurd voor die eindeloze papierwinkel terwijl je je dan al zo ellendig voelt. Herstelling van maagdenvliezen voor moslim meisjes echter, da's dagelijkse kost. Die terugbetalingen... daar kraait geen haan naar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jee, wat naar, madamesam. Ik vind het echt shockerend dat je werkgever dat deed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad echt vervelend dat je baas zo reageerde met dat zal wel niet waar zijn! Goed advies een dag werken en dan weer ziekmelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kop op, laat u niet onderuit halen door die zielige kerels.
U had hem de vraag moeten stellen of hij hetzelfde besluit had genomen indien zijn eigen vrouw voor hem stond !
Een dikke + , niet enkel voor uw antwoord maar ook voor uw genezing.
Kristal
11 jaar geleden
Zeer zinvol antwoord, in allerlei opzichten. +1 En wat beroerd voor je dat je baas zo met je omging in die toch al zo moeilijke periode. Onbegrijpelijk en totaal gevoelloos. Ik hoop dat het je toch gaat lukken om de financien voor de reconstructie van je borsten via het ziekenfonds voor elkaar te krijgen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf ook borstkanker en weet dus ook ,dat je na de bestralingen best nog wel een poosje vervelende bijwerkingen kunt hebben.Ik vind dat de specialist hierin het laatste woord zou moeten hebben!!Men denkt er vaak wel heel gemakkelijk over,als buitenstaanders.Sterkte!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Brand: los van het feit dat het bij wet zo geregeld is dat die specialist het laatste woord niet hééft, maar dus de bedrijfsarts dit heeft, vraag ik me af waarom je vindt dat de specialist dit moet hebben? Een behandelend arts heeft niet de specifieke kennis van werkbelasting en interactie tussen arbeids en gezondheid die de bedrijfsarts heeft, en bovendien weet de behandelend specialist vaak niet eens wat voor werk een patiënt heeft, laat staan dat die de specifieke arbeidsomstandigheden van die persoon en dat bedrijf kent. Waarom zou de specialist hier dan beter over kunnen adviseren dan de - hiervoor speciaal opgeleide - bedrijfsarts? Los daarvan heb je natuurlijk volkomen gelijk: ik heb er gelukkig persoonlijk geen ervaring mee, maar zie wel om me heen wat bestralingen kunnen doen, en hoe ingrijpend kankerbehandelingen zijn. Zelfs nog los van het puur medische deel trouwens. Ik krijg soms de indruk dat sommige mensen denken dat bestraling niet meer is dan af en toe even op een tafel gaan liggen, iets wat natuurlijk een totaal verkeerde voorstelling van zaken is. Maar toch: waarom de behandelend arts hiervoor verantwoordelijk stellen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Lies: wàt is een controlearts ? Een dokter met een 'mislukte' praktijk, niet meer of minder.
Waarom zouden artsen, die zo lang gestudeerd hebben, uiteindelijk zélf kiezen voor een job in loondienst? Als die dan zoveel geld, tijd en energie hebben gestopt in een opleiding, waarom dan geen eigen praktijk uitbouwen waar ze zoveel meer mee kunnen verdienen?
En hoe meer mensen die terug aan het werk kunnen brengen, hoe meer percenten ze ontvangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Madamesam,
dat laatste is niet waar. Of heb je daar bewijs van?
Een bedrijfsarts is gewoon in dienst van een Arbodienst. @Lies: Mijn ervaring met bedrijfsartsen is:
* geen flauw idee wat voor werk je doet.
* dingen invullen op zijn pc, terwijl jij er bij zit.
* wel iets vragen, maar intussen gewoon doortypen.
* nogmaals....echt geen idee wat voor werk je doen. En dan heb ik het over bedrijfsartsten bij de Rijksoverheid.
Een bedrijfsarts wordt betaald door de werkgever en het is zijn/haar doel om je zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Je kunt proberen om hem/haar contact op te laten nemen met je specialist, hiervoor moet je wel tekenen dat je toestemming geeft, want zonder jouw toestemming is jouw specialist gebonden aan het beroeps geheim.
Weigert de bedrijfsarts dit en blijft op de strepen staan, dan kan je bij het UWV een second opinion aanvragen bij een onafhankelijk arts. De kosten hiervan zijn wel voor je eigen rekening als je dit zelf aanvraagt.
Ook kan de ARBO arts, indien zijn adviezen niet worden aangevraagd, een second opinion aanvragen bij het UWV.
In dat geval zijn de kosten voor de werkgever. Bij een onenigheid is het dan ook raadzaam om de ARBO arts zover te krijgen dat hij het aanvraagt.

Wat overigens de arts van het UWV beslist dat is bindend en daar dien je je aan te houden. Strookt dit niet met de meningen van je behandelend artsen dan staat uiteraard de weg naar de rechter nog open.

Let er wel op dat je wel dient mee te werken aan je herstel en dus wel naar de afspraken met de ARBO arts toe moet. Je bent echter niet verplicht je door hem te laten onderzoeken als je dat niet wilt!

Overigens is een ARBO arts ook gebonden aan het medisch beroepsgeheim en mag medische gegevens dus niet aan je werkgever doorgeven. Hierop staan hoge boetes!
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed advies om de bedrijfsarts contact op te laten nemen met de specialist, maar verder heb je een paar punten niet helemaal goed: allereerst hoef je niet de volledige kosten van het deskundigenoordeel te betalen als je dit als werknemer aanvraagt, maar geldt hiervoor een eigen bijdrage van 50 euro. Lijkt me een belangrijk verschil. Daarnaast is het deskundigenoordeel NIET bindend, maar moet het worden opgevat als een 'dringend advies'. En omdat het niet bindend is, is er ook geen bezwaar of beroep tegen mogelijk. Zie o.a. http://www.ohcbv.nl/sociale_wetgeving/uwv/deskundigenoordeel.htm en http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ziek/ik_ben_ziek_en_heb_een_werkgever/reintegratie_tijdens_ziekte/deskundigenoordeel.aspx
amc
11 jaar geleden
We hebben het zelf meegemaakt. Mijn man kreeg laaiende ruzie met de ARBO arts en heeft zelfs zijn advocaat ingeschakeld omdat de ARBO arts keihard loog. Zij beweerde zijn specialist te hebben gebeld en hij weer aan het werk moest. De specialist wist van niets en zou ook zo maar geen info geven. de advocaat heeft toen alles geregeld met de UWV arts als second opinion. Deze gaf aan dat mijn man nog niet aan de slag mocht en de ARBO arts moest inbinden en zich aan dit advies houden. Het UWV advies wordt echt wel serieus genomen en over het algemeen opgevolgd. Zo'n Arbo arts kan anders een schadeclaim verwachten als het mis gaat met de te vroeg begonnen patiënt.
Luister naar de specialist. Die weet jij meegemaakt en gaat meemaken. De arboarts wil je zo snel mogelijk weer aan het werk hebben.
Jij voelt zelf het beste of je weer kunt werken. Je hebt genoeg te verduren gehad, ook psychisch.

Neem je tijd, luister naar je lijf en specialist.

Sterkte verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe goed het advies ook is om naar je eigen lijf en specialist te luisteren, als de bedrijfsarts je hersteld verklaart en je gaat niet werken, kan de werkgever dit opvatten als werkweigering en je ontslaan. Lijkt me ook niet heel fijn. De wet zit in ons land zo in elkaar dat het niet de eigen specialist is die bepaalt of je wel of niet kunt werken. Net zoals het niet de eigen specialist is die bepaalt of je een bepaalde voorziening of uitkering krijgt. Als je het niet eens bent met de bedrijfsarts, zul je écht de bedrijfsarts moeten overtuigen van zijn ongelijk, eventueel via een deskundigenoordeel van het UWV (zie mijn antwoord).
In Nederland is de behandelende sector volledig losgekoppeld van de beoordelende sector, dit betekent o.a. dat het advies van de specialist weinig zegt. Er zijn niet voor niets bedrijfsartsen: die gaan hierover.

MAAR: het is natuurlijk de grootste onzin om te zeggen dat er "drie weken voor staat", en dan zonder enig overleg te roepen dat je kunt werken. Dat is een medicus echt onwaardig. Wat de bedrijfsarts hoort te doen, is jouw verhaal aanhoren, vragen stellen over je belastbaarheid, zo nodig lichamelijk onderzoek uitvoeren en/of informatie aanvragen bij je behandelaars. Die gegevens gebruikt hij, sámen met zijn specifieke deskundigheid over werkgerelateerde (gezondheids)belasting, om te beoordelen of en onder welke voorwaarden jij in staat bent je werk te hervatten. Daarbij dient hij rekening te houden met lichamelijk én psychisch herstel.

Ik neem aan dat de specialist niet voor niets zegt dat jij nog niet kunt werken, en leid daaruit af dat jij je nog niet goed genoeg voelt. Als dat niet zo is, en je het prima ziet zitten om aan het werk te gaan, dan staat het je uiteraard vrij om gewoon te gaan werken. Zoals gezegd is het de bedrijfsarts die hier verantwoordelijk voor is en ook een specifieke deskundigheid heeft. Ik ga er echter vanuit dat jij het NIET ziet zitten om je werk te hervatten. Dit zul je allereerst aan je bedrijfsarts duidelijk moeten maken. Vraag eventueel een gesprek aan (is misschien makkelijker dan over de telefoon) en neem als het nodig is iemand mee. Het kan verrekte moeilijk zijn om voor jezelf op te komen als je je ziek of zwak voelt - dat maakt van de meest assertieve vrouw een afhankelijk vogeltje. Let er dus op dat je duidelijk zegt wat je wilt zeggen, desnoods per brief.

Als je je bedrijfsarts niet kunt overtuigen, óók niet na overleg met je specialist waar je op aan zult dringen, bedenk dan dat je werkgever degene is die ziekteverlof al dan niet toekent. Als je goed contact hebt met je werkgever, zou je dat kunnen proberen: wellicht gunt je werkgever je wat meer tijd, al zullen de meeste werkgevers het advies van de bedrijfsarts volgen. Als je er dan onderling niet uitkomt, kun je via het UWV een deskundigenoordeel aanvragen. Hier betaal je als werknemer een eigen bijdrage van 50 euro voor. Dit advies is overigens NIET bindend, maar wordt vrijwel altijd gevolgd. Voor zover ik weet, mag een werknemer in de tijd tot het deskundigenoordeel rond is, het advies van de eigen arts opvolgen, maar dát weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Vette +1 voor je heldere antwoord en al je reacties!
Als een werknemer ziek is en ik vraag of hij/ zij kan werken. Dan kan een arts of adviseur nog zoveel zeggen. De werknemer zelf kan dat het beste beoordelen. Die voelt de pijn of klachten. Het woord zegt het al. De adviseur kan adviseren... meer niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gelukkig voor een andere reden ziek thuis geweest

De arbo arts had gezegd dat ik weer aan het werk moest ik heb me middel vinger opgestoken
En gezegd als hij er problemen mee had moest hij maar contact opnemen met mijn specialist zo niet zou ik hem wel in de rechtszaal Zien samen met mijn vakbond

Niks meer gehoord en nog 2 maanden thuis geweest toen in overleg met specialist weer halve dagen gaan werken tot ik er weer helemaal klaar voor was

Sterkte met die door de werkgever betaalde adviseur

Bel je vakbond of je rechtshulp maar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al vele operaties achter de rug. ook hele zware. in al die tijd is er geen enkele arts geweest die op de dag precies weet wanneer je weer aan t werk kan . " als u denkt dat t weer kan dan vooral weer wat gaan doen "is wat dokters zeggen. ieder mens is anders en ook ieder genezingsproces. dus doen wat kan en jezelf in acht nemen. kan geen mening van een bedrijfsarts tegenop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer eens een ongespecialiseerde telefoondiagnost.
Grof hoor, je telefonisch te melden wat er voor staat.
Je staat daardoor sterk met een verklaring of telefonisch contact naar je bedrijfsarts toe.

Zware vermoeidheid is na bestralen gebruikelijk en het herstel hangt af van zoveel factoren dat je onmogelijk exact kunt zeggen wat er voor staat........

Kortom meld dat je niet in staat bent om te werken, wat veel mensen niet weten is dat het voordeel van de twijfel (wat zelfs bij jou NIET aan de orde is, ligt bij de patient.

tegenwoordig mag een arbo-arts ook voorschrijven. Dat betekent zowel dat je van belanghebbende bent verandert in patient EN dat de arts van de werkgever naar JOUW belang MOET kijken, door wie hij betaald wordt is niet meer van belang.

Dat is de theorie.

In de praktijk kun je het beste naar je bedrijfsarts toe gaan.
Laat hen de wonden en de huidreactie maar zien.
Al snel ben je dan geen telefoonnummer meer maar een MENS en wel een die door een nachtmerrie met blijvende gevolgen heen gekomen is.

De arts zal dan terugvallen in waar hij ooit voor geleerd heeft, helen en geen kwaad doen (volgens de afgelegde eed).

Het belangrijkste punt is dus dat de arts je gaat ZIEN.

Wellicht is verdere specificatie van een specialist niet eens meer nodig.....
Mijn ervaring is gebaseerd op begeleidiing van mensen naar artsen, eigen medische kennis en overleg met mijn zoon die arts is.

Maar dat er drie weken voor bestraling staat is theorie en dat had het moeten blijven.

Neem evt een vertrouwde persoon mee, het blijkt dat heteroanamnese (de ander die je kent verklaart mede wat er aan de hand is) op een bedrijfsarts (veel) indruk maakt.
Dat heb ik keer op keer ervaren als begeleider.

NEEM je rust en ik wens je heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een echte bedrijfsarts is ook een medicus. Een medicus snapt dat elk geval een ander verloop kan hebben en zal dit ook moeten respecteren en ook zo moeten benaderen. Een bedrijfsarts dient jouw serieus te nemen door jouw apart te zien en huidige toestand objectief te beoordelen. Laat je iig goed voorlichten door het UWV wat nu jouw opties zijn. Zowieso kan je een second opinion aanvragen bij het UWV (zie link) dit kost jou, als werknemer, 50euro.

Toegevoegd na 38 seconden:
Uiteraard wens ik je nog een voorspoedig herstel
11 jaar geleden
De behandelende geneesheer/specialist heeft het voor het zeggen en daar kan die controle arts niets aan veranderen.
Wat zijn motivatie ook is laat u niet intimideren en bel asap uw eigen dokter.
Die controle artsen zijn allemaal hetzelfde, ze willen je zo vlug mogelijk aan de slag krijgen en gaan daarbij scrupuleus te werk. Laat u niet vernederen door die mannen ze zijn het niet waard, u heeft al genoeg moeten doorstaan.
Moesten het goede dokters zijn met een degelijke praktijk dan zouden die niet voor een of andere verzekering moeten gaan werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bedrijfarts heeft het bedrijfsbelang voor ogen. De specialist heeft zicht op jouw medische toestand en heeft kennis van de behandeling, het verloop, risico's.

Jij bent de expert in jouw situatie! Alleen jij kan aangeven hoe je je voelt. Alleen jij kan beoordelen of je kunt werken. Ook al zal je werkgever pushen. Blijf bij jezelf, probeer je niet te laten opjagen. Je bent ziek, hebt een heftige behandeling achter de rug. Alleen jij kan aangeven hoe je dat doorstaan hebt en wat je aankunt.
Het is vervelend dat zo'n conflict energie opeist. Die energie + aandacht kun je beter besteden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jou specialist weet hoe het met je gezondheidstoestand is gesteld.Gaan werken na 3 weken lijkt me bijna onmogelijk.Bestralingen werken lang na in je lichaam,zelfs een jaar later kun je nog last hebben van vermoeidheid,minstens toch 6 maanden.Ik kreeg mijn laatste bestralingen eind januari en ben nog thuis tot september.Dat is niet leuk,maar het moet,gelukkig heeft mijn wekgever veel begrip.De oncoloog zegt nog geen datum te kunnen kleven wanneer ik terug aan de slag kan,afwachten zegt hij.Ik voel ook dat het nog niet gaat,alhoewel ik wel wil.De bestralingen waren wel in combinatie met chemo,misschien een verschil.Ik had er 25.
Sterkte,luister naar je lichaam én je specialist.Je zal zelf wel voelen wanneer je klaar bent om te werken en andere leuke dingen te hervatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard wil de bedrijfsarts dat je weer gaat werken, daar wordt hij immers voor betaald, om jou weer snel aan het werk te krijgen. Maar daar kan hij best wel gelijk in hebben. Afhankelijk van het werk wat je doet kan weer meedraaien in de maatschappij jouw genezing bevorderen, geestelijk tenminste. Maar als je dat lichamelijk niet aankan, blijf dan wel in contact met de bedrijfsarts en leg het uit, vervangend werk is altijd het proberen waard. Genezen van kanker is een, maar je volwaardig blijven voelen is ook belangrijk, en daar kan blijven werken heel erg in steunen.
Sterkte!