Het genoom van een organisme is het geheel van erfelijke informatie in een cel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het menselijk genoom bevat ongeveer 30.000 genenparen.

Genen controleren de groei, het herstel en de functies van de lichaamscellen. Genen bestaan uit DNA (deoxyribonucleïnezuur), dat zich in de celkern bevindt in de vorm van opgerolde draden die chromosomen worden genoemd. Het DNA voorziet de cellen van alle instructies die nodig zijn om eiwitten te maken. Eiwitten spelen een grote rol in de ontwikkeling en groei van alle organen en structuren van het lichaam, en via de genen geven ouders lichamelijke en enkele psychische eigenschappen door aan hun kinderen.

In 1990 werd een internationaal onderzoeksprogramma gestart, het Humaan Genoom Project, om elk gen, zijn functie en de volgorde van zijn nucleotidebasen (bouwstenen van het DNA) te identificeren. Zo hoopt men meer inzicht te krijgen in de overerving van ziekten en de behandeling daarvan. Voor een aantal ziekten weet men intussen welk gen verantwoordelijk is