Tot welke leeftijd kun je iemand benoemen als jongere?

Als je nou als doelgroep 15-25 jaar hebt. Kun je deze doelgroep dan nog jongeren noemen of is 25 hier echt te oud voor? Als dit zo is, hoe benoem je deze doelgroep dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan zelfs tot 80 voor iemand die 110 is. En zelfs een 40-er is een jongere in de ogen van iemand die 70 is.

Het beste antwoord

Wat mij betreft kan het, maar er zullen ook mensen zijn die bij het woord 'jongeren' vooral aan 18- denken. Ik vind het nog kunnen hoor, daarboven zou ik het niet meer doen om verwarring te voorkomen - ook al is iemand van 35 natuurlijk ook nog hartstikke jong. Maar goed, sommige mensen denken nu eenmaal vooral aan tieners als je het hebt over jongeren. Je zou eventueel ook kunnen kiezen voor "jongeren en jongvolwassenen".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Bij 18- denk ik eerder aan pubers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar "pubers" is geen leeftijdsaanduiding. Dat is een aanduiding van een bepaalde ontwikkelingsfase.

Andere antwoorden (3)

De benaming jongere lijkt mij voor die groep uitstekend. Zelf ben ik geneigd ze tot veertig jaar als jongere te beschouwen. Van veertig tot zeventig als medior, dus iemand van middelbare leeftijd. En daarboven senior.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn moeder is veertig jaar en heeft zeven kinderen. Die wil je als 'jongere' beschouwen?
Amadea
11 jaar geleden
Nee, die is dan net bij haar laatste leeftijd overgestapt naar de medioren. Tot betekent tot aan. Anders had ik 'tot en met' geschreven!
Amadea
11 jaar geleden
leeftijd moet verjaardag zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pff.
Nogmaals: vorig jaar was mijn moeder 39 en had zij zeven kinderen. Had je haar vorig jaar als jongere willen beschouwen?
Amadea
11 jaar geleden
Maakt het uit hoeveel kinderen iemand heeft hoe oud hij of zij is? Nee toch zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het toch hoogst merkwaardig dat je iemand die al twintig jaar getrouwd is, zeven kinderen heeft (waarvan twee studerend), een afbetaald huis heeft en al tweeëntwintig jaar non-stop werkt aanmerkt als 'jongere'.
Amadea
11 jaar geleden
Dat zal komen doordat jij haar omdat ze je moeder is oud vindt. Maar wacht eens tot jij veertig bent, dan zul je kunnen beamen dat jij dan nog jong bent en absoluut niet tot de ouderen behoort. Ook al zal een eventueel tienerkind jou hartstikke oud vinden....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In die zin is leeftijd relatief inderdaad. Toch heeft het begrip 'jongere' tegenwoordig(?) een vrij afgebakende betekenis. Er zullen maar heel weinig mensen zijn die iemand boven de pakweg dertig nog als jongere zien, zeker als de situatie daar totaal niet naar is (huisje, boompje, beestje). Het etiketje 'jongere' kun je wat mij betreft dan ook niet puur op leeftijd baseren.
Strikt gesproken is iedereen die jonger is dan jij, voor jou een jongere.
Je kunt er eigenlijk geen leeftijdsgroep aan ophangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb even geen voorbeeld, maar volgens mij wordt vaak 28 als grens genomen. En ben ik dus ook geen jongere meer, al voel ik me nog hardstikke jeugdig hahaha!