De bouw van het strottenhoofd, de lengte van de stembanden.

Toegevoegd na 1 minuut:
"De menselijke stem wordt geproduceerd door het mechanisme in het strottenhoofd of de larynx: door het in trilling brengen van de in het strottenhoofd gelegen stemplooien (ook wel: stembanden) kunnen mensen stemgeluid voortbrengen. Dit stemgeluid dient als basis voor spraak en zang en stelt mensen in staat met elkaar te spreken (verbale communicatie), of om met en voor elkaar te zingen."

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder is de bouw van het hoofd en neus nog van belang. Het hoofd fungeert ook als klankkast.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het stemgeluid komt als volgt tot stand:

De lucht die we uitademen zet de stembanden in trilling. De dikte en lengte van de stemband bepalen de snelheid waarmee de stembanden trillen. Hoe dikker en langer, hoe langzamer de trilling, wat een lage stem tot gevolg heeft. Bij de mannenstem trillen de stembanden gemiddeld 110 keer per seconde en bij de vrouwenstem gemiddeld 220 keer per seconde.

De lucht die in trilling is gebracht kan hierdoor resoneren in de borstholte (lage tonen) en in de hoofdholtes (hoge tonen). Doordat ieder mens een unieke bouw van zijn holtes heeft, ontstaat het stemgeluid dat bij hem / haar hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is een stem ook uniek? Net als een vingerafdruk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stem is uniek, daarom wordt het ook gebruikt bij stemherkenning (biometrische beveiliging).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stem is niet uniek,
Je hebt heel veel verschillende maar er zal altijd wel iemand zijn wiens stwm overeenkomt met die van iemand anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg dat maar niet tegen mensen die stemgeluid als biometrische beveiliging gebruiken (dus toegang op basis van stemherkenning). Als je kijkt naar hoe stemgeluid wordt veroorzaakt moet dit wel uniek zijn. Ik ben het wel met je eens dat voor mensen er misschien wel stemmen zijn die heel erg op elkaar lijken. Of een stemanalyse verschillen kan ontdekken weet ik niet.

Andere antwoorden (1)

De vererving en de genen zorgen daarvoor. We hebben ook allemaal andere vingerafdrukken en ander DNA.