Is het normaal als je je duim tegen je pols kunt leggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan het ook, rechts beter dan links, lijkt me niet iets abnormaals, haha.

Antwoorden (4)

Somige mensen kunnen dat.
De meeste hebben er op geoefend maar er zijn mensen die dit zonder geoefend te hebben kunnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
In mijn familie komt dit ook voor wel waar maar een persoon en daar weet ik dit van.
En het lijkt mij dan ook normaal want er niets mis mee.
11 jaar geleden
Normaal is het niet, maar je hoeft je geen zorgen te maken. Ik ken namelijk genoeg mensen die het ook kunnen en die hebben er nooit problemen mee gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja voor een x-aantal mensen is dat heel normaal. Ze zijn gewoon soepeler dan vele anderen. meer moet je daar niet achter zoeken.

Je kan er ook op trainen hoor en daar is niks gevaarlijks of onnatuurlijks aan ;-)

Groetjes en fijne avond nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een teken van hypermobiliteit, dat wil zeggen dat je gewrichten soepeler zijn dan gemiddeld. Zeker 4-7% van de Nederlandse bevolking is tot op zekere hoogte hypermobiel (soms een paar hypermobiele gewrichten, soms zijn mensen in bijna alle gewrichten hypermobiel) en bij vrouwen is dat percentage ongeveer 10%. Als je negroïde of aziatisch bent (of voorouders dat waren) dan is het nog gangbaarder dat je dit kunt.

Als je ook gewrichtsklachten hebt (bijvoorbeeld pijnklachten, gemakkelijk gewrichten uit de kom hebt, een rekbare huid hebt, extreme bijziendheid, broze botten, hartklepafwijkingen, verzakkingen op jonge leeftijd of een verwijde aorta) kan het zijn dat je hypermobiliteit onderdeel is van een aangeboren bindweefselafwijking, vooral als zo'n afwijking in je familie is vastgesteld. Maar hypermobiliteit op zich is geen afwijking - hooguit een afwijking van het gemiddelde. De ene mens heeft soepeler gewrichten dan de andere.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb het hier trouwens vooral over het naar voren toe brengen van je duim, dus de duim tegen de binnenkant van je pols als je je hand naar voren beweegt. Als je je duim achterover tegen je pols kunt leggen, dus tegen de bovenkant van je pols, heb je wel érg losse gewrichten. Dat hoeft alsnog geen afwijking te zijn, maar de kans is dan wel groter het zo'n grote laxiteit onderdeel is van een aangeboren bindweefselafwijking.