Hoe ga je om met ouder worden en de bijhorende kwaaltjes?

Pijntje hier,pijntje daar en alles gaat wat trager en het frustreert me. Tips zou ik zeer op prijs stellen :) Ik zet deze vraag maar bij overig omdat het geldt voor zowel mannen als vrouwen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vanaf de leeftijd van 50

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Om te beginnen: stoppen met gefrustreerd zijn.
Klinkt lekker makkelijk, maar is het m.i. niet....

Wat je zou kunnen doen is je gedachten onderzoeken, want die zorgen ervoor dat je gefrustreerde gevoelens krijgt. Door gedachten op te sporen, die je frustreren en die aan te pakken zal je merken, dat je gevoel veradert.
Cognitieve therapie gaat (mede) uit van de 5 G's: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoelens, Gedrag, Gevolg en in die volgorde.
Er gebeurt iets (je wordt ouder en krijgt wat klachten), daar denk je op een bepaalde manier over, daardoor voel je je gefrustreerd, je gedrag zal daardoor beïnvloed worden evenals de gevolgen van je gedrag. Verander je de 2de G in het rijtje (Gedachten), dan zal dat merkbaar zijn bij alle andere G's.

Het antwoord aanvaarden/accepteren is al gegeven. Je bent 50+, je kunt niet terug naar jonger. Het is zoals het is en je kunt het wel anders willen hebben, maar dat gaat je niet lukken (ik bedoel dus jonger worden). Dat is zinloos: ga je energie gooien in dingen die je leuk vindt en die je goed kunt. Ga iets geheel anders doen dan je ooit hebt gedaan. Zoek andere, nieuwe uitdagingen.
Misschien is een cursus Mindfulness iets voor je. Daar leer je ook o.a. omgaan met aanvaarden en accepteren van feiten.
Info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

Schrijf alle frustraties van je af. Dat geeft rust. Het staat op schrift; je kunt het dan misschien makkelijker loslaten.

Wees blij en tevreden met je leeftijd en alles in en om je heen: dit heb je maar mooi allemaal bereikt. Ook deze fase in het leven is boeiend en interessant, net als elke leeftijd.

Je hebt deze vraag gesteld, m.i. een goeie en een goed begin! Praat erover met leeftijdgenoten, met mensen die NOG ;-) ouder zijn. Kijk hoe zij ermee omgaan. We zijn niet de enigen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+! mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (5)

Dat hoort bij het leven...
Ga lekker sporten en probeer zo sportief en gezond mogelijk te leven.. dan voel je je al een heel stuk jonger..
Ga een leuke hobby zoeken.. maakt ook jong:)

sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met humor, je doet er niets aan, je leeft je leven zelf op, aan jou de keus hoe.
maar optimisme leeft makkelijker dan zwartgalligheid
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ lachen maakt het makkelijker, optimistisch zijn ook, ook met kwaaltjes kun je enorm genieten van hetgene wat wel goed gaat, wordt geen chagrijn, dan houdt je ook je vrienden en familie dicht bij je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@crea: Oh neen, chagrijnig zijn is niet men ding wel eens mopperen op mezelf ja haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ :)
Je niet laten frustreren: dat verergert de zaak.
Geniet van het leven en realiseer je dat je er 50 gezonde jaren op hebt zitten. Doe de dingen die je kunt, en als je lichaam je verteld dat je het wat rustiger aan moet doen geniet je van je rust.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Het komt dus neer op acceptatie. In principe maakt leeftijd niet uit. En het zou ook even een ziekte kunnen gaan.

Maar zodra je niet accepteert dat je bepaalde dingen niet meer kan of in ieder geval niet zonder gevolgen. Dan ben je daar alleen maar mee bezig. En houd het je gevangen.

Zodra je het accepteert kan je je veel meer richten op de dingen die je wel kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Accepteer wat je nu hebt .
En vrees de toekomst niet door wat er komen gaat in jou verdere leven .
Als je nu te zorgen gaat maken over de pijntjes en kwaaltjes in de toekomst dan ga je onnodig zorgen maken terwijl dat een natuurlijk proces is .
Probeer te genieten van het leven met de gezondheid die je hebt en krijgt .
Toen mijn moeder sterk achteruit ging zei zij iederkeer :
Het zij zo .