Is het gevaarlijk om brufen in te nemen als je helemaal geen pijn hebt?

ik heb het idee dat mijn zusje doet alsof ze nepziek is omdat ze geen pijnstiller wilt nemen maar toch blijft ze zeggen dat het echt is. Stel dat ze nep ziek is en ze neemt toch een pijnstiller is dit dan schadelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
welke kracht 200 misschien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou verstandiger zijn om haar een paracetamol aan te bieden, eerst paracetamol en als dat niet helpt ibuprofen.

Het beste antwoord

Het is niet ineens schadelijker om zo'n middel te nemen als je helemaal geen klachten hebt. Voor opiaten zou je dat nog kunnen zeggen, omdat iemand eerder high zal worden wanneer hij het niet neemt voor pijn, maar voor brufen hoef je daar echt niet bang voor te zijn.

Alleen: ze hebben wél bijwerkingen. Belangrijkste bijwerking van brufen is dat je er maagklachten door kunt krijgen. Als je veel pijn hebt, kan het een heel legitieme afweging zijn om een middel te nemen dat bij langdurig gebruik soms maagklachten geeft, in ruil voor de grote waarschijnlijkheid dat je minder pijn hebt. Als je geen pijn hebt, komt zo'n bijwerking natuurlijk in een heel ander licht te staan. Net zoals een narcose nauwelijks gevaarlijk is voor een gezond persoon die aan zijn knie geopereerd moet worden, maar het echt onverantwoord zou zijn om puur voor de gein iemand onder narcose te brengen. Het middel wordt er niet ineens gevaarlijker van, maar de afweging om wel of niet een medicijn te slikken, verandert wel met de reden waarom het geslikt wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar, voor alle duidelijkheid: ze zal er niets van krijgen. Tenzij ze al bekend is met ernstige maagklachten, zoals een maagzweer of maagbloeding. Als ze verder gezond is, gebeurt er echt niets als ze één pilletje brufen slikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee hoor, het is niet zo dat een pijnstiller ' gevaarlijker' wordt als je geen pijn hebt, de werking blijft hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 pijnstiller is niet schadelijk, maar als iemand ze neemt alsof het snoepjes zijn, dan kun je daar zeker klachten van krijgen.

maagklachten en dergelijke zijn veel gehoord. maar een goede regel is ; alle pijntjes waar je de pijnstillers voor zou kunnen nemen, kun je ook krijgen door een teveel/te lang gebruik van pijnstillers. bijvoorbeeld :sommige mensen krijgen na lang gebruik hoofdpijn en nemen dan weer pijnstillers tegen de hoofdpijn en zo raak je in een vicieuze cirkel.

het is niet verstandig langere tijd veel pijnstillers te nemen als hier geen reden voor is. onderschat pijnstillers niet, je kunt hier verslaafd aan raken, en ook maag/ darm klachten van krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe zal een pijnstiller waarschijnlijk geen kwaad kunnen. Ik weet wel dat ibuprofen slecht is voor je maag. (een van de bijwerkingen) voor het beste advies zou je ven langs de apotheek moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welk middel je ook neemt: als er geen hoofdwerking is, blijven alleen de bijwerkingen over. Een middel als brufen kan de maagwand aantasten, de bloedstolling ontregelen en verder een hele reeks aan minder vaak voorkomende bijwerkingen veroorzaken. Gewoonlijk zal één dragee geen blijvende schade opleveren, maar waarom zou je het iemand opdringen die het zelf niet wil?
Als je zusje wil weten of er echt iets aan de hand is, kan zij het beste een dokter raadplegen. Die kan dan een pijnstiller aanraden of voorschrijven die op haar klachten en gestel is toegesneden. Of een andere oplossing voorstellen als je zusje misschien echt niet iets lichamelijks mankeert.