Is het normaal dat je 1x in 3-5 dagen naar de wc gaat om te ontlasten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Amadea
11 jaar geleden
Jij noemt voeding als een van jouw expertises. Maar het lijkt erop dat je niet weet waaruit gezonde voeding bestaat. Want die leidt tot een normale ontlasting van (tenminste) één maal per dag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor Amadea
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij bent grappig, dit heeft niks met voeding te maken maar met joun organisme als je wist hoe gezond ik eeet... Anders zou ik nooit heel droog staan. Heb zelfs een voedingschema en ik durf te wedden dat ik hier het gezondst eet van deze forum.
Amadea
11 jaar geleden
Waarom stel je deze vraag dan? Je vindt het zelf blijkbaar wél normaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bejaarden hebben ook een voedingsschema, dus dat zegt niets. Onderschat de gemiddelde forummer verder niet: er zitten heel wat geitenwollensokkentypes tussen die ook gezond eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Gezond eten" is heel erg relatief en hangt van veel factoren af, niet alleen van de mens als persoon, maar ook o.a. van de deskundige, de expert, aan wie je het vraagt. Dus dat zegt niks. Maar dat je minstens een keer per dag zou moeten ontlasten is ook een achterhaalde stelling.

Het beste antwoord

Ja, dat is inderdaad normaal.

Het idee dat iedereen minstens een keer per dag zou moeten poepen is al lang achterhaald.

Hoe vaak een mens moet ontlasten, verschilt van individu tot individu.
Sommige mensen moeten twee tot drie keer per dag poepen en weer anderen gaan hooguit eens in de twee tot drie dagen voor de 'grote boodschap'.

Het gaat erom dat de consistentie van de ontlasting normaal is, dat wil zeggen dat de feces (de drol, uitwerpselen of ontlasting) een aaneengesloten donkerbruine worst moet zijn die gemakkelijk geloosd kan worden. Als dat zo is, dan maakt het niet zo veel uit hoe vaak je moet ontlasten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ als er maar regelmaat in zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok

Andere antwoorden (4)

Nee, dat is het niet. Minstens 1x per dag is goed. Probeer meer vocht te drinken om het e.e.a lekker soepel te houden.

Hou je het op, dan loop je meer risico op ontstekingen en perforaties. Ontlasting moet er gewoon uit. Hoe eerder, hoe beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmm raar ik ik ga al vanaf m'n 14de altijd 1x in 3-5 dagen en heb nog nooit een diarree of ontsteking gehad ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg ook: meer kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie ook deze link. 2 of 3 keer per week is echt niet goed. http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/Obstipatiebijvolwassenen.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toch komt het vaak voor, dat mensen maar eenmaal per 3-5 dagen gaan.Lijkt me lastig, maar het is zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Ineke. Deze groep mensen heeft ook vaak meer last van aambeien bijv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt niet.
Het hangt van veel factoren af en ieder mens heeft een eigen stofwisseling.
ervan uitgaande dat je op een normale manier eet, 3 x per dag en goed, zou je 1 x per dag je moeten ontlasten.
dat zou normaal zijn.

er zijn ook mensen die een goede stofwisseling/verbranding hebben die zich 2 x per dag moeten ontlasten.

afhankelijk van het lichaam en de voeding die je tot je neemt. :)

Toegevoegd na 2 minuten:
als je echt maar 1 x in de 3-5 dagen hoeft te ontlasten, zou je je voedingspatroon moeten checken en ook de mate van beweging / sporten / fietsen/ wandelen en veel water drinken helpt ook .

als dit niet helpt dan lijkt het mij verstandig om contact op te nemen met de huisarts.

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, dat is inderdaad niet normaal. Als ik jou was dan zou ik mijn voedingspatroon eens bekijken en zonodig hier en daar een beetje veranderen. Als je hier moeite mee hebt kun je het beste even naar de huisarts gaan, en die helpt je dan met advies op maat.

Succes Ermee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een arts heeft mij ooit verteld dat alles tussen 1 tot 3x per dag tot 1x in de 3 dagen normaal is.