Wat zijn de voor- en nadelen voor de gezondheid van de hoofd(huid) en haar, bij het dragen van een hoofddoek?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het haar schijnt enigszins beschermd te worden voor uitdronging door zonlicht, weer en wind. Een groot gezondheidsrisico voor mensen die een hoofddoek dragen, is een tekort aan vitamine D. Dit gebrek ontstaat bij vrijwel alle mensen die een hoofddoek dragen. Dit is gelukkig simpel op te lossen met druppels of pilletjes.

De voordelen zijn dat het haar en de hoofdhuid niet bloot worden gestelt aan de zon ,stof en vuil. Nadelen voor de gezondheid van het haar en de huid zijn er niet, wanneer het haar verder goed wordt verzorgd en de hoofddoek niet constant wordt gedragen (s nachts ook bijv.).

Vroeger was het heel gewoon voor de vrouw om een hoofddoek of kapje te dragen, kijk maar eens naar plaatjes van klederdracht of foto's van huisvrouwen uit de jaren 40/50. Het beschermt je haar tegen de zon (dan word je haar niet lichter en broos) en de wind kan je haar niet in de war blazen. Ook is het handig als je het plafond aan het witten bent of aan het klussen bent, je krijgt geen verf, lijm of puin op je hoofd (vooral alkydverf is erg vervelend in je haar en hoofdhuid). Bij het dragen van een hoofddoek worden je oren beschermd tegen de wind, erg fijn als je vaak last van je oren hebt. Ook regen komt niet direct op je hoofd en zo blijft je haar droog, zeker met lang, dik haar is dit een voordeel. Vroeger kon je bij de drogist doorzichtige, plastic kapjes kopen tegen de regen. Volgens mij zijn die er niet meer. Ik draag zelf regelmatig een hoofddoek, een grote, rode boerenzakdoek van de Boerenbond/Welkoop. Echte nadelen op gezondheidsgebied ken ik niet. Tenzij meewarige blikken van mijn kinderen worden mee gerekend :-).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100